رییس همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: رهبرمعظم انقلاب در دیدار با سران قوا که اردیبهشت سال جاری برگزار شد، خواستار پیگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شدند.

جامعه نیازمند الگوی کاربردی در رفع مشکلات اجتماعی است

دکتر کامیار ثقفی در نشست خبری اولین همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که در پژوهشکده مطالعات آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد، افزود: در راستای مطالبه رهبر انقلاب و با همکاری وزارت کشور، همایش مذکور در ۲۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌در حوزه‌های نظریه پردازی و ارایه الگوی عملیاتی رفع آسیب‌های اجتماعی مبتنی آموزه‌های اسلام کم کار کرده ایم، اظهار کرد: اتکای جامعه علمی‌به نظریات غربی و عدم توجه به دستورات دینی، دوراز عقلانیت است. ثقفی افزود: گسترش و تعمیق آسیب‌های اجتماعی موجب شده برخی ناهنجاری‌های اجتماعی به عنوان هنجار شناخته شوند که این نشان از ناکارآمدی و از نشانه‌های سقوط تمدن غربی است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر ضرورت بازخوانی مبانی دینی در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی کشورما با کشورهای غربی باید مورد توجه باشد زیرا روشهای غربی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور ما بازدهی ندارد.

*در مرز بحران قرار داریم

دبیر علمی‌همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام نیز با بیان این مطلب که آسیب‌های اجتماعی متوقف بر زمان و مکان نیست، گفت: آسیب‌های اجتماعی مقوله‌ای است که همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است.

حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی با اشاره به اینکه ما هیچ جامعه معصومی‌نداریم، افزود: اگر بخواهیم معیار آسیب‌های اجتماعی را براساس مدل غربی بدانیم وضعیت جامعه ما مطلوب است. وی با بیان چندین نمونه از آسیب‌های جوامع غربی و مقایسه آن با جامعه ایران، گفت: درحال حاضر ۴۹ میلیون آمریکایی در فقر مطلق بسر می‌برند که نسبت به جامعه ما آمار تکان دهنده‌ای است. همچنین نسبت طلاق در جوامع پیشرفته‌ای مانند فرانسه و انگلیس به نسبت ایران بسیار بیشتر است.  شریفی ادامه داد: اما اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را در مقیاس تعالیم اسلام بسنجیم، شرایط متفاوتی برای ما ترسیم می‌شود و در وضعیت نگران کننده‌ای قرار داریم.

دبیر علمی‌همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: در برخی مسایل اجتماعی در مرحله بحران هستیم، طلاق، مفاسد اجتماعی، حاشیه نشینی، اعتیاد، فضای مجازی و ... از جمله حوزهایی است که در وضعیت بحران قرار داریم.

*همایش‌های بی ثمر

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند در مسایل اخلاقی و اجتماعی به سطح کشورهای غربی می‌رسیم. وی با بیان اینکه تا سال ۸۰ بیش از ۵ هزار کتاب، همایش و نشست علمی‌درباره طلاق تهیه شده است، گفت: اما درسال ۹۷ ما شاهد افزایش چند برابری طلاق در جامعه هستیم که این نشان دهنده بی ثمر بودن آنهاست. بنابراین باید برای آسیب‌های جامعه نسخه عملی و کاربردی پیچیده شود. شریفی با تأکید براینکه جامعه ما نیازمند الگوی عملی و کاربردی در رفع مشکلات اجتماعی است، تصریح کرد: پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید در دستور کار نهادهای قانون گذار و اجرایی قرار گیرد. دبیر علمی‌همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام افزود: تغییر رویکرد جامعه دانشگاهی نسبت به علوم انسانی اسلامی‌موجب می‌شود تا این آسیب‌های اجتماعی بر مدار آموزه‌های اسلامی‌مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه به میزان مشارکت جامعه دانشگاهی و حوزوی در همایش اشاره کرد و گفت: تاکنون۲۳۳ مقاله علمی‌به دبیرخانه همایش رسیده که ۵۶ مقاله برای ارایه در کمیسیون‌های همایش انتخاب شده اند. شریفی با اعلام این خبر که مقالات برگزیده به صورت کتاب منتشر  در اختیار مدیران اجرایی  و قانون گذار قرار خواهد گرفت، افزود: هدف ما بکارگیری دستورالعمل‌های اجرایی مقالات همایش در جامعه است.

در ادامه این نشست دبیراجرایی همایش نیز گفت: در این همایش با ۳۵۰۰ تن از چهره‌های علمی‌مرتبط شدیم و برهمین مبنا مجوز تأسیس پژوهشکده و ISC نیز گرفته شده است.

دکتر فراهانی افزود: همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام روز سه شنبه ۲۶ تیرماه در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور مقامات عالی رتبه کشوری برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.