رئیس‌جمهور آمریکا که بارها از اعضای ناتو به دلیل کم هزینه کردن در مسائل نظامی انتقاد داشته، در آستانه سفر به بروکسل و حضور در نشست سران ناتو انتقاد خود را تکرار کرد.

ترامپ باز هم از ناتو و اروپا انتقاد کرد

به گزارش قدس آنلاین،«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه نشست روز چهارشنبه سران ناتو، بی‌توجهی برخی از اعضای این پیمان امنیتی و نظامی غربی به تعهدات بودجه‌ای‌شان را «غیرمنصفانه» خواند.

نشست سران کشورهای عضو «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو، قرار است فردا چهارشنبه در بروکسل مقر این سازمان امنیتی و نظامی برگزار شود.

قرار است دونالد ترامپ برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ناتو شرکت کند.

او که بارها در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ و همچنین پس از آغاز ریاست جمهوری از ناتو انتقاد کرده، امروز سه شنبه باز هم از این سازمان انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «آماده ترک آمریکا به مقصد اروپا می‌شوم. اولین نشستم، حضور در ناتو است. آمریکا دارد بسیار بیشتر از هر کدام از کشورهای ناتو برای حفاظت از آنها هزینه می‌کند».

ترامپ افزود: «این برای مالیات‌دهندگان آمریکایی، منصفانه نیست. علاوه بر آن، ما ۱۵۱ میلیارد دلار در تجارت با اتحادیه اروپا از دست می‌دهیم. (اتحادیه اروپا) تعرفه‌ها و موانع زیادی علیه ما اعمال می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این در نامه‌های جداگانه به سران برخی از کشورهای عضو ناتو به آنها درباره بی‌توجهی به تعهداتشان برای صرف حداقل دو درصد از تولید ناخالص ملی‌ کشورهایشان برای مصارف نظامی هشدار داد.
وی در این نامه‌ها «دیگر این وضعیت قابل تحمل نیست»، به اعضای ناتو درباره گزینه‌های در دست بررسی آمریکا هشدار داد.

ترامپ در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۶ و همچنین پس از حضور در کاخ سفید، بارها از اعضای ناتو به دلیل نپرداختن هزینه‌های نظامی و دفاعی آن و «سوءاستفاده» از آمریکا گله کرده است.

او در کارزار انتخابات ۲۰۱۶ چند باری هم ناتو را «سازمانی منسوخ» خواند اما بعد از آغاز ریاست جمهوری اگرچه این جمله را تکرار نکرده اما فشارها به اعضای ناتو را تشدید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا، با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه اقتصاد هم دچار تنش‌های زیادی شده و به  منظور آنچه حمایت از «منافع کارگران و مشاغل آمریکایی» خوانده، جنگ تعرفه‌ای با اروپا را کلید زده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.