وزیر دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا با استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپا، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است.

شویگو: آمریکا پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است/ ایران نقشی کلیدی در منطقه دارد

به گزارش قدس آنلاین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی زبان به اظهارنظر درباره موضوعاتی از جمله استراتژی آمریکا در عراق و لیبی، نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد از سوی این کشور، روابط آمریکا و روسیه، بحران اوکراین و جنگ در سوریه پرداخت.

وزیر دفاع روسیه در این مصاحبه اعلام کرد: آمریکا با استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپا که ممکن است برای شلیک موشک‌های کروز تاماهاک در بخش‌های تحت قلمرو روسیه در اروپا بکار رود، در حال نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد است.

شویگو تاکید کرد: ما بارها و بارها در مسائل عمده بین‌المللی مشخص کرده‌ایم که آمریکا  مستقیما در حال نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد است و این کار را در زمان استقرار سپر موشکی در اروپا و با بکارگیری سیستم موشکی ام کا- 41، که ممکن است برای پرتاب موشک‌های کروز تاماهاک بکار رود، انجام داده است. شعاع تخریب این موشک‌ها تقریبا تمام مناطقی از اروپا را که در قلمرو روسیه است، در برخواهد گرفت.

شویگو افزود: این در حالی است که روسیه متهم به نقض پیمان مذکور می‌شود. آمریکا اخیرا آماده خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد شده است و این اقدام را به بهانه نقض پیمان از سوی روسیه انجام می‌دهد. با این حال چیزی جز ادعا از سوی آمریکا در این باره وجود ندارد.

وزیر دفاع روسیه درباره استراتژی آمریکا در عراق و لیبی گفت: استراتژی آمریکا استراتژی استعمار نو است که پیش از این از سوی این کشور در عراق و لیبی مورد آزمایش قرار گرفته است و این استراتژی شامل حمایت از هر نوع ایدئولوژی، حتی وحشیانه‌ترین ایدئولوژی‌ها، به منظور تضعیف دولت‌هاست.

همچنین بنابر گفته وزیر دفاع روسیه، آمریکا با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی یا فجایع انسانی حملاتی را انجام می‌دهد و در گام ‎‌آخر با استقرار نیروهای خود آشوب‌هایی را به راه می‌اندازد. شویگو در ادامه افزود: روسیه که حامی همکاری برابر و متقابل مفید با تمامی کشورهای درون جهان چندقطبی می‌باشد همیشه مانعی برای این راهبرد واشنگتن است.

شویگو تاکید کرد: من بارها از رئیس پنتاگون برای گفتگو درباره مشکلات موجود در زمینه‌های امنیت جهانی و منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم دعوت کردم، اما آمریکا برای چنین مذاکراتی آماده نیست. در حال حاضر تنها یک راه ارتباطی میان ستاد کل نیروهای دو کشور وجود دارد تا از وقوع اقدام نظامی میان نیروهای هسته‌ای آمریکا و روسیه ممانعت به عمل آورد.

وزیر دفاع روسیه در بخشی از سخنان خود گفت: امروز روسیه نه تنها به عنوان یک متحد بلکه به عنوان تهدیدی در برابر تسلط آمریکا دیده می‌شود. روسیه به اقدامات تهاجمی متهم هست و به همین بهانه (آمریکا و متحدانش) نیروهای خود را در نزدیکی مرزهای ما مستقر کرده‎‌اند.

شویگو در بخشی از سخنان خود به روابط میان مسکو و واشنگتن پرداخت و گفت: اغلب می‌‎شنویم که بحران در روابط دو جانبه میان دو کشور به اقدامات تهاجمی ادعایی روسیه در عرصه بین الملل مربوط می‌شود. ما کاملا متقاعد شدیم که تنش در روابط دو کشور توسط نخبگان آمریکایی ایجاد شده است.

وزیر دفاع روسیه همچنین تاکید کرد آمریکا در سالهای اخیر توافقات مهم میان دو طرف را که برای امنیت جهانی بسیار حائز اهمیت هستند، نقض کرده است. او به گسیل نیروهای ناتو از سوی واشنگتن به سمت مرزهای روسیه اشاره کرد و آن را نقض توافقات صورت گرفته با اتحاد جماهیر شوروی در زمان اتحاد مجدد آلمان دانست.

وی از آمریکا خواست درباره ایجاد پایگاه‌های نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه توضیح دهد. شویگو افزود: من مدتهای طولانی است که می‌خواهم یک کره زمین را به همکاران آمریکایی خود نشان دهم و از آنها بخواهم با نگاه به آن به ما بگویند در حالیکه تمام مخالفان آمریکا، که توسط خود آنها مشخص شده‌اند، در خاورمیانه و آسیای شرقی هستند چرا تمامی پایگاه‌های نظامی آنها در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده‌اند.

وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری از گفتگوی خود اعلام کرد ایران و ترکیه نقش کلیدی در ایجاد ثبات در سوریه بازی می‌کنند. شویگو تاکید کرد: ایران، به همراه ترکیه، به لحاظ تاریخی از بازیگران مهم در منطقه خاورمیانه هستند و نقش بسیار مهمی در ایجاد ثبات در سوریه برعهده دارند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.