قدس انلاین : تامین آب کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد با توجه به 27 میلیون زائر و مسافری که سالانه برای زیارت بارگاه مضجع ثامن الحجج (ع) به این شهر مذهبی سفر می کنند همواره به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان در سطح ملی مطرح بوده است.

جداسازی آب آشامیدنی مشهد از غیرآشامیدنی، طرحی ابتر

جداسازی آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی و استفاده از آب بسته بندی برای آشامیدن همانند دیگر کشورها، از طرحهای الگویی وزارت نیرو است که برای مشهد برنامه ریزی شده تا با اجرای موفق آن، در دیگر نقاط کشور نیز عملیاتی شود.

هم اینک با گذشت حدود 10 سال از آغاز اجرای طرح جداسازی آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی در مشهد، به عللی این طرح مهم هنوز به بهره برداری نرسیده و در گیرودار مسائل اداری بلاتکلیف مانده است.
این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت نیرو، مشهد اکنون در شرایط تنش آبی بوده و با توجه به کاهش بارندگی، خشکسالی های پیاپی و کاهش چشمگیر ظرفیت آب سد دوستی، راهکارهای مقابله با بحران آب در کلانشهر مشهد امروز به عنوان یک مطالبه مردمی و ملی مطرح است.

* طرح جداسازی آب آشامیدنی معطل اخذ استانداردهای بهداشتی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: هم اکنون 49 درصد از آب مورد نیاز کلانشهر مشهد از چاهها، 46 درصد از سدهای دوستی (مشترک بین ایران و ترکمنستان)، طرق، ارداک و کارده و پنج درصد نیز از چشمه و قنات تامین می شود.
سیدمحمدحسین طباطبایی افزود: میانگین نیاز آبی مشهد 225 میلیون مترمکعب در سال است و به رغم استفاده حداکثری از ظرفیت آبهای سطحی و زیرزمینی، کلانشهر مشهد در درازمدت با مشکل کمبود روزانه آب مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی، گامی برای گذر از شرایط بحرانی آب است، گفت: طرح جداسازی آب شرب از سایر مصارف شهر مشهد از سال 1388 با رویکرد تخصیص بهینه منابع آب به مصارف مربوطه در دستور کار قرار گرفت.
وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پایلوت طرح جداسازی آب شرب در بخشی از شهر مشهد گفت: هم اکنون مطالعات طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در مشهد به پایان رسیده و طرح در هسته مرکزی این کلانشهر آماده اجراست.
وی خاطرنشان کرد: این طرح بناست در محدوده های خیابان امام رضا(ع)، میدان 17 شهریور، خیابان دانش و میدان بیت المقدس در گستره 37 هکتار اجرایی شود.
طباطبایی افزود: اقدامات لازم برای اجرای پایلوت طرح انجام شده و هم اکنون این پروژه معطل تهیه و تدوین استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که مکاتبات لازم در این زمینه انجام شده اما هنوز استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده است.
وی گفت: البته استاندارد جهانی در این خصوص وجود دارد اما با توجه به اینکه کلانشهر زائرپذیر مشهد از موقعیت ویژه ای برخوردار است، باید این طرح با رعایت تمام جوانب و استانداردهای لازم به اجرا درآید.

*مشهد سالانه 40 میلیون متر مکعب آب شرب نیاز دارد
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سالانه 6 هزار میلیارد متر مکعب آب در استان خراسان رضوی تولید و مصرف می شود که 700 میلیون مترمکعب آن در بخش آشامیدنی و مابقی در بخش کشاورزی و صنعت استفاده می شود.
محمد علایی افزود: شهر مشهد سالانه نیازمند 40 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و آشامیدنی است، در حالی که اکنون پنج تا 6برابر این میزان با هزینه بالا، تصفیه و تولید می شود و بقیه آن به مصرف غیرشرب می رسد.
وی بیان کرد: با احتساب قیمت تمام شده و هزینه بالایی که برای تصفیه هر متر مکعب آب صرف می شود، در شرایط کنونی عاقلانه، اقتصادی و منطقی نیست که تمام آب تولیدی تصفیه و تنها میزان کمی از آن صرف شرب شده و بقیه برای مصارف غیر شرب استفاده شود.
وی تصریح کرد: می توان آب شرب مورد نیاز مشهد را به صورت بسته بندی و با بهترین کیفیت از کوههای هزار مسجد با تخصیص یارانه لازم تامین کرد و آب غیرشرب را با در نظر گرفتن استانداردهای بهداشتی همانند دیگر کشورها در لوله های آب جاری ساخت.
وی از اجرای برنامه های کارگروه سازگاری با کم آبی در استان خراسان رضوی طی هفته های اخیر خبر داد.

*عزمی جدی برای جداسازی آب مشهد وجود ندارد
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جداسازی آب شرب از غیر شرب و استفاده از آب بسته بندی برای مصارف آشامیدنی اکنون به عنوان یک تجربه موفق در کشورهای مختلف جهان در حال اجراست.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: تفکیک آب آشامیدنی از آب غیرشرب و بهداشتی با توجه به محدودیت منابع آبی خراسان رضوی و کشور، اکنون به عنوان یک ضرورت و گام مهمی در مقابله با بحران کم آبی به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: طرح جداسازی آب شرب در مشهد که به عنوان پایلوت کشور مطرح بود، متاسفانه در مشهد با جدیت دنبال نشد و تاکنون عزم جدی برای عملیاتی شدن آن وجود نداشته است.
این نماینده مجلس از پیگیری در خصوص علت اجرا نشدن طرح جداسازی آب شرب از غیرشرب و مسکوت ماندن طرح مزبور خبر داد.
این در حالی است که شهرداری مشهد طرح جداسازی آب شرب از غیرشرب را برای آبیاری فضای سبز مشهد از چند سال پیش به اجرا گذاشته که به گفته مدیر نظارت بر امور پارکها و فضای سبز، این طرح برای آبیاری فضای سبز مشهد در بازه زمانی چهار ساله برنامه ریزی شده و با تکمیل آن تمام فضای سبز با آب غیرشرب آبیاری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.