قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای اخیر بلبشو در بازار ارز سایر بخشهای اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار داد، این درحالی است که به نظر میرسد با عهدشکنی یکطرفه امریکا دربرجام و بازگشت تحریمها برخی مشکلات دوباره گریبانگیر بخش تولید کشور شود.

سال سخت برای بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی/صادرکنندگان هم خیلی مطمئن به آینده نباشند/مشکلات مدیریتی تولید بعد تحریمها خودرانشان میدهد

این درحالی است که دولتمردان سعی در بازگرداندن ارامش به فضای اقتصادی کشور دارند و از دیگر سو با اجرای برخی طرح ها  ومصوبات برای حمایت از تولید ایرانی گامهایی برداشته اند که از جمله انها میتوان به ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند اشاره کرد.

اما آنگونه که از اخبار برمیایدحال و روز تولید همچنان خوب نیست و هنوز نفسی درکالبد به احتضار افتاده تولید ایرانی دمیده نشده است . حداقل درخراسان رضوی که خبرنگار ما گزارش خودرا تهیه کرده هنوز روند تعطیلی و ورشکستگی تولید کنندگان تداوم داردو گلایه تنها سخنی است که برلب کارافرینان وطنی جاری میشود.

به گونه ای که رضا حمیدی از کارافرینان برتر مشهد اظهار میدارد: وضعیت اقتصادی ما در سال 97 بستگی بسیار زیادی به تصمیمات دولتی دارد دولت می‌تواند با برخی از تصمیمات وضعیت را بهتر کرده و با برخی از سیاست‌گذاری‌ها آن را بدتر کند.

وی بیان کرد: البته بنده امیدی ندارم که این دولت بتواند تصمیمات رو به بهبودی بگیرد و تنها امید این را داریم که وضعیت رو به پسرفت نرود و البته این مسئله نافی این نیست که ما سال سختی را پیش رو داشته باشیم.

***سال سخت اقتصاد خراسان‌رضوی

درهمین راستا ، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی میگوید: برخی از مشکلات کنونی که برای تولیدکنندگان به وجود آمده به علت محدود بودن اختیارات دستگاه‌های استانی است.

علی رسولیان اظهار میدارد که سال 96 برای وضعیت اقتصادی ما نسبتا سال خوبی بود و ما در شاخص‌های مختلف اقتصادی پیشرفت مناسبی داشتیم؛ به عنوان مثال در حوزه اقتصاد بیشتر از هدف خود در حدود 123 هزار شغل ایجاد کردیم و در صادرات هم با اینکه هدفمان رشد 8 درصد بود به رشد 15 درصدی رسیدیم. حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به 1050 میلیون دلار که برای ما در نظر گرفته شده بود نرسیدیم و 585 میلیون دلار جذب منابع داشتیم اما در سطح کشور هم میزان جذب در حدود همین درصدها بوده است.در حوزه‌های تولید هم در بخش کشاورزی و هم در حوزه صنعت رشد خوبی داشتیم و در سطح کشور رتبه نخست را از آن خود کردیم و تورم ما هم تا پایان اردیبهشت ماه تقریبا کاهشی بود.

وی درادامه خاطر نشان میکند: اگر ما بخواهیم حمایت از کالای ایرانی را انجام دهیم باید بتوانیم کالاهای رقابتی را تولید کنیم اما چیزی که امسال در فضای اقتصادی ما قدری مشکلات ایجاد کرده تغییرات جدی نرخ ارز بوده و این افزایش نرخ ارز و نابه‌سامانی آن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رسولیان تصریح میکند: درسال 97قطعا محدویت‌هایی وجود دارد و سال سختی را در پیش داریم و حتما رقابت سخت می‌شود اما قطعا برخی از واحدهای تولیدی عملکرد بهتری دارند آنهایی که به دنبال افزایش کیفیت، بازارسازی و بازاریابی محصولات خود نباشند با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند.

*** وضعیت سخت بعد از تحریم

درهمین حال نماینده مردم نیشابور وعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید: برخی از بنگاه‌های تولیدی دارای مشکلات درون واحدی هستند و باید خود را برای وضعیت سخت بعد از اعمال تحریم‌ها آماده کنند.

حمید گرمابی اظهار میدارد: ما به طور کلی در صنایع و معادن خود بروکراسی‌های زیادی داریم و این برمی‌گردد به مشکلات اساسی که در دولت وجود دارد و امیدواریم با سیستم دولت الکترونیک که قرار است بین همه سازمان‌ها ارتباط برقرار کند از این بروکراسی کم شده و تولیدکنندگان بتوانند راحت‌تر کارهای خود را انجام دهند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در واحدهای تولیدی، خاطرنشان میکند: البته که مشکلات موجود در واحدهای تولید بسیار زیاد است و با بازگشت تحریم‌ها بیشتر می‌شود اما باید این را در نظر داشت برخی از مشکلات داخل واحدها به دولت ارتباطی نداشته و در واقع درون بنگاهی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه میدهد: برخی از بنگاه‌ها دچار مشکلات  مدیریتی هستند و باید از درون مورد بازبینی قرار بگیرند تا بتوانند خود را برای مقابله با وضعیت سختی که بعد از اعمال تحریم‌های بیشتر داریم؛ آماده کنند.

*** برنامه برای نوسانات ارزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برنامه استان برای کنترل نوسانات ارزی عنوان کرد: فرض ما این نیست که تحریم قرار نیست بیاید و اثری نگذارد. برای این منظور 14 برنامه بررسی و مصوب شده که عمده تلاش های ما معطوف به بهبود فضای کسب و کار است.

راضیه علیرضایی اظهار کرد: سال گذشته 3780 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان به بهره برداری رسیده که امسال از یکی دو مورد از این سرمایه گذاران تجلیل شد. همچنین در این سال خط تولید حوله با بهترین کیفیت بین المللی و دارای قابلیت صادرات در این استان راه اندازی شد. علاوه بر این 1200 میلیون یورو ماشین آلات به استان وارد شده است.

وی تصریح کرد: در سال 92 برای اینکه توازن توسعه در استان را چگونه پیگیری کنیم که به مواد خارجی وابسته نباشیم، موضوع با محوریت جمعی اینگونه به نتیجه رسید که این استان، استان توسعه صنایع معدنی است. در این راستا فعالیت و پیگیری پروژه های نیمه تمام آغاز شد و سرمایه گذاری های دیگر را به بهره برداری رساندیم و پروژه های جدیدی نیز تعریف شد و برای نخستین مرتبه در استان ما واحدهای تولیدی شیشه فلوت و جام راه اندازی شد.

علیرضایی با بیان اینکه این شیشه به اقصی نقاط دنیا در حال صدور است، عنوان کرد: آنچه امروز ما را دور هم جمع می کند، این است که استان خراسان رضوی برای حفظ روند توسعه به سرمایه گذاری بیش از 4000 میلیارد تومانی نیاز دارد. تغییر شرایط، نیاز ما را تغییر نمی دهد بلکه باید روش دست یابی به نیاز را تغییر دهیم. سالیان سال است که می خواهیم از روش حل مشکل به نتیجه برسیم. روش این چند سال اخیر این بوده که براساس داشتن برنامه و تقسیم کار پیش رویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.