قدس انلاین : مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری قطار شهری مشهد گفت: مهندسی معکوس در اجرای تعمیر اساسی ناوگان خط یکم قطارشهری توسط مهندسان داخلی صرفه جویی 900 میلیارد ریالی به همراه داشت.

900 میلیارد ریال صرفه جویی در تعمیر قطار شهری مشهد محقق شد

وحید مبین مقدم روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از تعمیر اساسی ناوگان خط یکم قطارشهری مشهد افزود: سامانه های حمل و نقلی بعد از فعالیت چند ساله نیازمند تعمیر اساسی هستند. ناوگان قطارشهری نیز پس از طی 500 هزار کیلومتر نیازمند تعمیر بود.

وی ادامه داد: 10 واگن خط یکم ناوگان قطارشهری مشهد شامل واگنهای از رده خارج و به دلیل رد شدن از حدود استاندارد از سرویس دهی خارج و در تعمیرگاه زمینگیر شده بود.
مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری قطار شهری مشهد گفت: بر این اساس با جمع آوری دانش در داخل کشور و مهندسی معکوس تعمیرات به صورت آزمایشی تابستان پارسال بر روی یک واگن اجرا و آزمایش شد.
وی بر موفقیت این اقدام تاکید و بیان کرد: هم اینک تعمیر اساسی 16 دستگاه بوژی از 60 دستگاه واگن خط یکم انجام شده و 11 دستگاه نیز در حال سرویس‌ دهی است.
او افزود: شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر اساسی و آموزش نیروی انسانی هر واگن قطار شهری رقمی معادل 18 میلیارد ریال درخواست کرده بود که برای مجموع واگنهای نیازمند تعمیر رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال برآورد شده بود اما با مهندسی معکوس قطعات در داخل کشور این رقم به 140 میلیارد ریال کاهش یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: در شرایطی که دشمنان خارجی به همراه برخی افراد ناآگاه داخلی سعی بر بی‌اعتمادسازی جامعه دارند تکیه بر توان مهندسان داخلی و اعتماد به آنان در مهندسی معکوس منجر به غلبه بر تحریمها می شود.
محمدرضا حیدری افزود: امروز با مهندسی معکوس در قطارشهری مشهد نمونه ای از غلبه بر تحریمها رقم زده شد. اتکا به توان داخلی است که تا این حد دشمنانمان را در منطقه نگران کرده و از هر ترفندی برای آسیب رساندن به ایران استفاده می کنند.
وی ادامه داد: قطارشهری مشهد با توجه به این مهم و بر اساس استانداردهای روز به صورت مداوم مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای مشهد نیز در این مراسم گفت: از ابتدای شروع کار و فعالیت خطوط قطارشهری در مشهد موضوع تعمیر ناوگان و بهره مندی از توان مهندسان داخلی در تعمیر این سرویس حمل و نقلی مورد توجه قرار گرفت.
وحید برکچی بر عزم مدیریت شهری در تحولات اساسی در بخش حمل و نقل تاکید و بیان کرد: به همت مدیران حمل و نقلی از گذشته تاکنون این امر محقق شده است.
وی ادامه داد: بحث اقتصاد حمل و نقل یکی از مباحث اصلی در این حوزه است و اگر گوشه ‌ای از کار در بخش حمل و نقل دچار آسیب شود کل اقتصاد کشور با بحران جدی مواجه می شود. حمل و نقل ریلی تاثیر بسزایی در کاهش آلایندگیهای زیست محیطی شهر دارد. توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی، اتوبوسهای تندرو و برقی کردن اتوبوسها با هدف کاهش مدت زمان سفر دارای اهمیت است.
در مجموع چهار خط برای قطارشهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطارشهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.
اواخر اسفند پارسال نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامه ‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.