قدس انلاین : معاون دادستان مشهد با بیان اینکه قانون ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب برای دستگاه‌های مختلف تبیین می‌کند، گفت: مرحله اول برخورد با بی‌حجابی تذکر است و سعی بر این بوده که تا حد ممکن برای افراد پروند کیفری تشکیل نشود، اما در صورتیکه این اتفاق چند مرتبه تکرار شود منجر به‌ایجاد پرونده کیفری می‌شود.

معاون دادستان مشهد: ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب بر عهده دستگاه‌ها است/ مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان: در الگوهای مردانه هم باید به عفاف و حجاب توجه شود
 نشست «بررسی وضعیت عفاف و حجاب در جامعه ایرانی» به‌همت واحد مطالعات زن و خانواده دفتر نهاد رهبری و کمیته بانوان دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه گذشته با حضور معاون دادستان مشهد و تعدادی از مسؤولان و کارکنان دانشگاه فردوسی در سالن شورای ساختمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


۳۰۱ وظیفه درباره عفاف و حجاب بر عهده دستگاه‌های مختلف است

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه خط مقدم مبارزه با جرائم دادسرا است، به‌سیر قانونی حجاب و ایجاب‌انگاری حجاب در کشور پرداخت و گفت: تعیین قانون در مورد جرم‌انگاری حجاب در سال ۶۲ اتفاق افتاد و برای بی‌حجابی مجازاتی در نظر گرفته شد.

نیره عابدین‌زاده با اشاره به‌صدور قانون تخلفات و مجازات فروشندگان البسه غیرمتعارف در سال ۶۵؛ بیان کرد: این قانون جنبه‌های پیشگیرانه بدپوششی و بدحجابی را در نظر می‌گیرد و ابتدا به‌سمت مجازات نمی‌رود، بلکه مراحل آن در ابتدا تذکر و ارشاد، توبیخ، تهدید بوده و در صورت تکرار ۱۰ تا ۲۰ ضربه شلاق سپس ۲۰ تا ۴۰ ضربه شلاق است.

وی با اشاره به‌اینکه ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که در سال ۷۵ به‌تصویب رسیده و هم‌اکنون نیز مبنا است؛ ادامه داد: در سال ۸۴ نیز قانون «راهکارهای توسعه و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

معاون دادستان مشهد یادآور شد: این قانون ۳۰۱ وظیفه در خصوص عفاف و حجاب برای دستگاه‌های مختلف تبیین می‌کند که ۱.۶ درصد از این وظایف مربوط به قوه قضائیه و ۶ درصد آن مربوط به نیروی انتظامی است، در واقع قوه قضائیه و نیروی انتظامی در مجموع حدود ۸ درصد وظیفه را بر عهده دارند.

عابدین‌زاده تأکید کرد: ۹۲ درصد از این وظایف بر عهده سایر دستگاه‌ها است، اما افراد در سطح شهر هنگامی که موردی از بی‌حجابی را مشاهده می‌کنند از دستگاه قضایی انتظار برخورد دارند.

عفاف شامل آقایان، خانم‌ها و همچنین کودکان است

وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: این سئوال مطرح می‌شود که آیا دستگیری و مجازات افراد بی‌حجاب سبب رعایت کردن حجاب توسط آن فرد می‌شود؟ آیا این موضوع را می‌توان مانند کمربند ایمنی فقط با جریمه فرهنگ‌سازی کرد؟ یا اینکه باید کارهای بسیار دیگری نیز انجام شود تا حجاب و عفاف در زمینه اعتقادی نهادینه شود؟

معاون دادستان مشهد یادآور شد: دستگاه قضایی در قانون برخورد با فروشندگان البسه غیرمتعارف، به‌این موضوع که این البسه بیشتر در کجا تولید و عرضه می‌شوند باید ورود داشته باشد که البته می‌توان گفت، تقاضا سبب ایجاد عرضه می‌شود.

عابدین‌زاده با طرح این سئوال که چه اتفاقی افتاده که تقاضای مردم نسبت به‌این نوع البسه زیاد است؛ تشریح کرد: در سال‌های گذشته که طرح ضربتی برای برخورد با بی‌حجابی اجرا می‌شد، برخی افراد عنوان می‌کردند که پوشیدن این نوع لباس برای ما راحت‌تر است و برای تهیه مانتو یا چادر هزینه بیشتری باید شود، این‌ موارد عرضه و تقاضا را در بر دارد.

وی در خصوص دامنه شمول حجاب و عفاف نیز اظهار کرد: عفاف شامل آقایان، خانم‌ها و همچنین کودکان است، به‌لحاظ اینکه کودکان حق انتخاب پوشش خود را ندارند، توسط خانواده‌ها برایشان پوششی انتخاب می‌شود و در سطح معابر به همان شکل حضور دارند که این امر منجر به‌کودک‌آزادی می‌شود.

معاون دادستان مشهد درباره برخوردهای انتظامی توضیح داد: مرحله اول برخورد، تذکر است و سعی بر این بوده که تا حد ممکن برای افراد پروند کیفری تشکیل نشود، بنابراین به‌آنها تذکر داده می‌شود تا به قوانین کشورشان احترام بگذارند، اما در صورتی که این اتفاق چند مرتبه تکرار شود، منجر به‌ایجاد پرونده کیفری می‌شود.

عابدین‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر بحث عمده مبدل‌پوش‌ها هستند؛ گفت: در سطح کشور حجاب‌های متفاوتی وجود دارد، برای مثال نوع پوشش در مناطق لرستان و خرم‌آباد با شهری مانند مشهد متفاوت است، بنابراین بهتر بود که قوانین برخورد با بی‌حجابی در یک ماده خلاصه نشوند.

در الگوهای مردانه باید به عفاف و حجاب توجه شود
در ادامه این جلسه، مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان با اشاره به‌اینکه لازم است به‌اسناد بالادستی و منشور حقوق شهروندی در این خصوص نگاهی شود، گفت: در کشور ما عفاف و حجاب را فقط مختص به‌زنان می‌دانند، در حالی که این موضوع زنانه نیست و در الگوهای مردانه هم باید به آن توجه شود.

علی باغدار دلگشا افزود: همیشه باید توجه داشته باشیم که بسیاری از نهادها از جمله پژوهشگران، ائمه جمعه، مجلس و دولت باید نسبت به‌این امر پاسخگو باشند.

ضرورت در نظر گرفتن بسته اخلاقی ـ شخصیتی برای دانشجویان

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی نیز با اشاره به‌اینکه اگر عفاف و حجاب را در کل کشور یکسان بدانیم غلط است، گفت: شخصیتی که ما در درون دانشگاه می‌بینیم با شخصیتی که بیرون از آن وجود دارد، متفاوت است.

حجت‌الاسلام طلابیگی ادامه داد: باید برای دانشگاه بسته اخلاقی ـ شخصیتی در مواردی مانند تقلب، احترام به‌استاد و عفاف و حجاب در نظر داشته باشیم تا بر شخصیت موجود در جامعه تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه اگر عفاف و حجاب جزو شخصیت دانشجو قرار گیرد، بسیاری از مسائل حل می‌شود، گفت: چیزی که اکنون می‌تواند در حوزه مسائل اجرایی تأثیرگذار باشد، این است که روش‌های متناسب با سنین ۱۸ تا ۲۲ سال را در دو یا سه شعار مد نظر قرار دهیم و توسط اساتید نیز در فضای عمومی دانشگاه ترویج شوند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی تأکید کرد: این روش می‌تواند به‌عنوان پروژه‌ای کوچک موفق الگوگیری شود و به بخش‌های دیگر مانند اداره ارشاد و صدا و سیما ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.