رشت - رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: بازآفرینی شهری در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی سالانه حدود پنج هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می کند.

پنج هزار شغل از اجرای طرح بازآفرینی شهری ایجاد می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی گیلان محمد صفری ، بازآفرینی شهری را فرایند توسعه همه جانبه در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی بمنظور ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده ها و محلات هدف در پیوند با شهر عنوان کرد.

وی یکی از شاخص های شناسایی محدوده بافت فرسوده شهری را ناپایداری دانست و افزود: ناپایداری بیانگر آن است که بیش از ۵۰ درصد املاک واقع در بلوک مورد مطالعه، فاقد مشخصات سازه ای و استحکام بنا بوده و آیین نامه ۲ هزار و ۸۰۰ زلزله در آن رعایت نشده که می تواند هنگام وقوع زلزله، مخاطرات جانی و مالی فراوانی را بوجود آورد.

به گفته رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان، یکی از اهداف بازآفرینی شهری و احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، مقاوم سازی ساختمان ها و بناها در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی است.

صفری به محدوده های مصوب مشمول ساماندهی اشاره و بیان کرد: محدوده هایی که به موجب طرح های مصوب احیاء ، بهسازی و نوسازی مشمول برنامه های ساماندهی است؛ شامل بافت های ناکارآمد میانی(بافت های فرسوده) سکونت گاه های غیر رسمی، محدوده های تاریخی، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناسازگار شهری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بر اساس سیاست های دولت و رویکرد برنامه اجرایی بازآفرینی شهری سالانه در سه پهنه اقدامات و عملیات بازآفرینی شهری انجام می شود و تاکنون بافت فرسوده در ۲ هزار و ۴۰۳ هکتار از ۲۳ شهر گیلان شناسایی شده است.

به گفته صفری، شهر رشت دارای ۱۶ محله سکونتگاه غیر رسمی به مساحت ۷۸۹ هکتار است که از این تعداد چهار محله استخر عینک، نخودچر، پاسکیاب و سلیمانداراب با مساحت ۴۸۱ هکتار به عنوان محدوده ها و محلات هدف سکونتگاه های غیر رسمی در برنامه ها و عملیات بازآفرینی شهری هستند.

وی به بافت های تاریخی محدوده مصوب نیز اشاره و اضافه کرد: از ۵۲ شهر استان گیلان فقط شهرهای رشت، لنگرود، بندر انزلی ، لاهیجان و املش دارای محدوده مصوب بافت های تاریخی به مساحت افزون بر یک هزار و ۴۹ هکتار می باشند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان در توضیح تدابیر اندیشیده شده برای احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، اعمال تخفیف ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها برای اراضی و املاک واقع در محدوده مصوب بافت فرسوده، اعطای تسهیلات مالی به ازای هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال در شهر رشت و در سایر شهرهای استان به ازای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون ریال را از جمله این تدابیر عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده گفت: از سال ۱۳۸۸ تا پایان گذشته، برای ۱۲ هزار و ۶۳۷ واحد مسکونی و طی سه ماه نخست امسال ۱۵۰ مورد تسهیلات بازآفرینی پرداخت شده است.

وی توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای، ارتقاء زیر ساخت های شهری و محله ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله ای و توسعه قلمروی عمومی ، ارتقای توانمندی های اقتصادی ، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی و تهیه طرح های برنامه های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله ای را از محورهای بازآفرینی عنوان کرد.

طرح بازآفرینی شهری از سیاست های توسعه مسکن در دولت دوازدهم است که براساس سندملی راهبردی و با هدف اقدامات جامع در بافت فرسوده و تاریخی به همراه سکونتگاه های غیررسمی در دستور کار قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.