معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش پرونده‌های انضباطی در دانشگاه بوده ایم و چیزی تحت عنوان دانشجوی ستاره دار نداریم.

دانشگاه فردوسی «دانشجوی ستاره‌دار» ندارد

دکتر حمیدرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا-، با بیان اینکه خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش پرونده‌های انضباطی در دانشگاه بوده ایم و چیزی تحت عنوان دانشجوی ستاره دار نداریم، تصریح کرد: به مساله اجرای صحیح قوانین و مقررات اجتماعی دانشگاه ابتدا با تذکر و سپس با کمیته انضباطی و سپس در صورت حاد بودن موارد، براساس آیین نامه انضباطی رسیدگی خواهد شد. به عنوان نمونه مساله تقلب آیین نامه ای داشته که این روندهای مختلفی برای رسیدگی دارد.

وی اضافه کرد: کمیته انضباطی دانشگاه نیز با رویکرد تربیتی مدیریت انضباطی دانشجویان فعالیت دارد. همچنین گروه مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه نیز فعالیت های خاص خود را داشته که تصمیم گیری های ما معمولا خروجی این گروه است.  

طاهری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: معاونت فاد، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه است که شامل بخش‌های مدیریت تربیت بدنی با هدف تامین نشاط و سلامت دانشجویان، مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان و فعالیت های خوابگاه ها و سلامت آنان، مدیریت فرهنگی دانشگاه و فعالیت های داوطلبانه و اقدامات کانون ها و تشکل های دانشجویی بازمی گردد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: همچنین مرکز مشاوره دانشگاه با رویکرد توانمندسازی دانشجویان در حوزه سلامت روان دانشجویان فعالیت دارد. مددکاری، پیشگیری و آموزش شهروندی از دیگر اهداف این مرکز است. حدود ۱۰ سال است که مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مقام اول کشور را در این حوزه دارد.

طاهری با بیان اینکه همیشه پایشی تحت عنوان سیمای زندگی دانشجویی در دانشگاه برگزار می شود که خوشبختانه براساس نتایج آن وضعیت روانی دانشجویان اصلا بد نیست، گفت: این پایش حتی دانشگاه های استان را با یکدیگر مقایسه می کند. زیرساخت های موجود در دانشگاه در حوزه فرهنگی بسیار در این زمینه تاثیرگذار بوده است. با این حال مساله روان مساله ای چند بعدی است که متغیرهای زیادی روی آن اثرگذار است. برخی از این موارد خیلی در اختیار دانشگاه به صورت مستقیم نیست و به همین جهت یکی از اولویت های ما در فاد توانمندسازی دانشجویان است.

وی تاکید کرد: در واقع در نظر داریم دانشجویی که از این دانشگاه خارج می شود، با آموزشی که می بیند، فردی کارآمد برای جامعه باشد. در این راستا از آموزش های فوق برنامه که از آن تحت عنوان آموزش پنهان یاد می شود، استفاده می گردد.

طاهری افزود: علاوه بر این در حال طراحی تشکیلاتی در خصوص فعالیت های داوطلبانه دانشجویان هستیم تا به صورت نظام مند این فعالیت ها دنبال شود و دانشجویان در قالب آن بتوانند به ساختارهای دانشگاه کمک کنند و از این مسیر دانشجو بتواند فرد مجربی برای جامعه باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی با اشاره به نقش پژوهش در تصمیم گیری های مدیریتی و فرهنگی دانشگاه عنوان کرد: باید در حوزه دانشجویی تصمیم گیری ها به صورت دقیق به موقع صورت گیرد. به همین جهت تاکید ما این است که هیچ تصمیمی در دانشگاه بدون پژوهش اتخاذ نشود.

وی در خصوص میزان اثرگذاری فعالیت های دانشگاه گفت: فرهنگ، به تعبیری همان آموزش تعریف می شود. در این زمینه دانشگاه می تواند نقش بسزایی داشته باشد. اندازه گیری شاخص های فرهنگی کار سختی است ولی از باب ارزیابی های وزارت علوم و میزان تاثیرگذاری اقدامات و عملیاتی شدن برنامه ها، مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی جزو سرآمدان دانشگاه ها بوده است. اما اینکه چه بگوییم تا میزان اثرگذاری فرهنگی اجتماعی داشته ایم؛ اعتقاد من این است که ما به نوعی تسهیل گر در این بخش هستیم و تنها با یک معاونت نمی توان این مسایل را پیش برد.

طاهری با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ موضوع در سال در مدیریت فرهنگی دانشگاه اجرای برنامه می شود، خاطرنشان کرد: از لحاظ فعالیت های دانشجویی، فرهنگی، دینی و مذهبی چیزی در دانشگاه کم نیست و تقریبا تمام سلایق دانشجویی در این دانشگاه تامین می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: بیش از ۸۰ مورد مجوز فعالیت به تشکل های دانشجویی پس از عید نوروز امسال اعم از سخنرانی، کرسی آزاداندیشی، مناظره و... داده شده است. رویکرد ما تضارب آرا بوده و نگاه جناحی نداریم. در واقع تقویت فضای پویایی و نشاط سیاسی اجتماعی در دانشگاه مد نظر ماست.

طاهری با اشاره به فعالیت های در دانشگاه یکی از کانون های فعال کانون قرآن و عترت است. همه وظیفه داریم در حوزه شعائر اسلامی و ترویج آن فعالیت هایی انجام دهیم. این نیز یکی از رویکردهای ماست که خصوصا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مورد ورود ویژه ای داشته است. به عنوان نمونه در شب های قدر بزرگترین تجمع در دانشگاه فردوسی بعد از حرم مطهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.