قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: صبح امروز نشست خبری شانزدهمین دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و...جمعی از اهالی رسانه در محل این بنیاد برگزار شد.

خدمت کریمانه ،شعار  34سازمان برای اجرای 649برنامه دردهه کرامت

به گزارش قدس آنلاین در این مراسم جعفر مروارید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (ع)گفت: این نشست با هدف بیان راهبردها، اهداف و شعار و برنامه‌های این ایام در سطح شهر، ملی و بین المللی در دهه کرامت است.

دهه کرامت که در میان این دو تولد مبارک قرار گرفته یک ظهور ملی، بین المللی برای عرض ارادات برای تجلیل از شعائر دینی است که ظهور ملی و بین المللی پیدا کرده است  و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان این ظرفیت عظیم و این انسجام ملی است.

وی افزود: امام رضا (ع) اسوه اخلاق و گفت‌وگو بودند. این عنوان رویکرد دهه کرامت است. ما امام رضا (ع) را تنها به عنوان امام هشتمی که معارف دینی را ازایشان  می‌آموزیم و سیره نبوی را از امام رضا (ع) اموخته‌ایم تنها به این عنوان پاس نمی‌داریم.

ما امام رضا (ع) به عنوان رمز وحدت اسلامی و نماد گفت‌وگوی بین ادیان می‌شناسیم. در زمان حاضر به دلیل تهاجم و فشارهایی که بر ایران اسلامی ما هست ما شدیدا نیازمند رویکردی مصالمت آمیز و اتحادی درونی و بیرونی با جهان هستیم و چه بهتر که از منظر معارف دینی این گفت‌وگو و ارتباط رخ بدهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن اشاره به تاریخچه شورای هماهنگی و برنامه ریزی دهه کرامت ادامه داد: فعالیت‌های دهه کرامت در حقیقت جشن‌های مردمی را پوشش می‌دهد در ابتدا با محوریت دبیرخانه ستاد آیین‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال ۱۳۸۷ آغاز شد.

به دلیل کثرت برنامه‌ها و لزوم هماهنگی منسجم‌تر در شورای فرهنگی استان در این سال مطرح شد که این فعالیت‌ها در قالب دبیر خانه مستقل به کار خودش ادامه بدهد. در همین امسال و سال ۱۳۹۶ به شکل جلسات شورای هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره دهه کرامت ضورت بندی شد.

مروارید افزود: به دلیل ضرورت ساماندهی جریانات خود جوش مردمی شورای راهبردی ستاد دهه کرامت تشکیل شد. این شورا متشکل از استاندار استان به عنوان رئیس شورا، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری به عنوان جانشین رئیس شورا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر این شورا و رئیس سازمان فرهنگی هنری استان قدس مدیر عامل بنیاد فرهنگی بین المللی امام رضا (ع) معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی که مجموعه شورای راهبردی را تشکیل می‌دهند.

در مجموعه دستگاه‌های متعددی به عنوان کسانی که در این زمینه فعالیت دارند برنامه هایی را برای این دهه در نظر گرفته‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: ما سی و چهار دستگاه داریم که ششصد و چهل و نه برنامه را در این دهه در نظر گرفته‌اند.

راهبردهایی که به طور کلی در جشنواره امسال وجود دارد شامل راهبردهای الگو سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی با بهره گیری سیره حضرت رضا (ع)، توجه به جایگاه و مقام علمی امام رضا (ع) در شناساندن اندیشه اسلامی در عرصه بین الملل، الگو سازی و معرفی شخصیت انسانی و معنوی اهل بیت، تاکید بر استمرار جایگاه مشهد الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی جهان اسلام در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها، توجه ویژه به مردمی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها، توجه به ذوق و خواست اقشار مختلف بویژه جوانان، و الگو سازی مناسب در برنامه‌ها امیخته با نشاط اجتماعی در ایام دهه کرامت، توجه ویژه به منشورهفتگانه ابلاغیه مقام معظم رهبری به تولیت معزز استان قدس در برنامه ریزی‌ها و اجرای برنامه ها، توجه به شعار سال که سال حمایت از کالای ایرانی است و توجه به انطباق برنامه‌ها با عناوین روز شمار و ارتقاع بین هماهنگی بین دستگاهی و هم افزایی در برنامه ریزی و اعلام برنامه ها است

جعفر مروارید گفت: اهدافی که در دهه کرامت پیگیری می‌شود در درجه اول به جهت شکرگزاری به جهت میزبانی ایران اسلامی از دهه کرامت است. همه تلاش ما این است که معنویت در فضای عمومی با توجه و بهره گیری از اموزه های ان حضرت گسترش داشته باشد .در ابن دوره از جشنواره هم به مانند دوره های قبل همه تلاش و اهتمام ویژه ما به برگزاری جلسات جشن و سرور و نشاط اجتماعی که یک کار خود جوش مردمی است. دیگر اینکه تلاش مضاعف در جهت استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دولتی در جهت برگزاری بزرگداشت دهه کرامت. تلاش جدی در جهت فعال سازی سازمان‌های دولتی و خصوصی، جلب مشارکت‌های مردمی و گسترش معرف عمومی نسبت به امام رضا و فاطمه معموصه (ع) وحمایت از فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی و هنری پیرامون زندگی این بزرگواران، تجلیل از برترین ها، عمومی و فراگیری فرهنگ رضوی، و هماهنگی و برنامه ریزی و تعمیق فرهنگ رضوی است.

شعار امسال هم بحث خدمت کریمانه به رسم اهل بیت است که این شعار در این ده روز ریز شده است.

وی ضمن اشاره به برنامه هایی که در سطح مشهد در این ایام برگزار خواهد شد گفت: در سطح مشهد آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد و سایر نهادهایی یکسری برنامه هایی  انجام خواهند داد.

برنامه‌های استان قدس رضوی شامل برگزاری جشنواره شهر کرامت است که در چهار محور اصلی محله آرایی، جشن‌های مراسم محلی، ایستگاه‌های نذری و صلواتی و ارائه داوطلبانه خدمات اجتماعی است.

در طول این ده روز بیش از ۵۴۰ استگاه صلواتی در مشهد راه اندازی می‌شود دیگر اینکه مردم می‌توانند داوطلبانه خدماتی را به زائران ارائه کنند مانند اردوهای جهادی ویژه محله‌های حاشیه مشهد. اعزام گروه‌های خادم یاری نوجوان به محلات محروم و ارتقاع فرهنگ میزبانی از زائران امام هشتم (ع) خواهد بود.

برگزاری مسابقات دوستانه با رویکرد خیر خواهانه و جلب کمک‌های مردمی برای ارائه خدمات اجتماعی و نیر ایجاد استگاه هایی در مبادی ورودی و حرم در جهت ارائه غذای متبرک بدون تشریفات رایج نیز از دیگر برنامه های این دوره است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود::ضمن اینکه ما در این دهه داریم با هماهنگی ستاد دیه استان برای ازادی زندانیان جرائم غیر عمد رایزنی هایی را انجام می‌دهیم. شهر داری مشهد هم با رویکرد فرهنگی اجتماعی برنامه هایی را پیش بینی کرده است مانند اجتماع بانوان مشهدی همزمان با میلاد فاطمه معصومه (ع)  در میدان شهدا، جشنواره بزرگ ریحانه ویژه دختران و مادران مشهدی، افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات محله آرایی، برگزاری جشن روز دختر، محله آرایی محلات مشهد که در ۱۵۸ محله برگزار می‌شود و حمایت از ۸۰۰ جشن مردمی در مساجد و محلات مشهد و اجرای هشتادبرنامه  نور افشانی در شب ولادت، برگزاری جشن دهه کرامت با محوریت معلولان و خانواده هایشان، تقدیر از دختران نمونه و جشنواره غذاهای محلی در هست نقطه از شهر که برگزار می‌شود.

در این ایام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور خاص در جشنواره تئاترملی کودک و نوجوان رضوی فعال هست .جشنواره فرهنگی و هنری محراب را در این ایام برگزار میشود، جشنواره عکس تجلی نور، برگزاری محافل قراآنی، برگزاری نمایشگاه کتاب و برگزاری اردوی زیارت اولی برای ۳ هزار دویست دانش آموز را در مشهد داریم، برنامه‌های حرم شناسی و کلی برنامه دیگر را در این ایام اجرا خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در شهرستان‌های استان خراسان رضوی گفت: شاخص های محوری این برنامه‌ها شامل ایستگاه‌های صلواتی، جشنوارهای کرامت، مسابقات فرهنگی هنری، اعزام خانواده ایثارگران، دیدار با خانواده شهدا، حضور خادمان رضوی، و ارائه خدمات اجتماعی است.

در نیشابور از دهم تیر ماه که سالروز امام رضا (ع) به این شهر است برنامه‌ها با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اغاز شد که حرکت نمادین کاروان امام رضا را شاهد خواهیم بود. در ادامه در نیشابور بحث همایش هجرت تاریخ ساز را داریم، شب شعر رضوی، جشنواره عکس و...دارند.

در شهرستان‌های دیگر هم مثل سرخس، بردسکن، سبزوار و...برنامه هایی از سمت اداره کل بانوان استانداری، تبلیغات اسلامی، سپاه امام رضا، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، صنعت معدن و...برگزار می‌شود که با رویکرد ملی و بین المللی خواهد بود.

در واقع محور کلی این برنامه‌ها یک نوع اتحاد و انسجام در بین تمامی دستگاه‌ها برای نشان دادن این جلوه رضوی در فرهنگ عمومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.