۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 610089

علی اکبر ولایتی فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و مشاور رهبر انقلاب اسلامی ایران در امور بین‌الملل که به روسیه سفر کرده بود، اعلام کرد که حضور ایران و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت تا جلوگیری از فعالیت مجدد تروریست‌ها در این کشور را تضمین کنند.

سخنان مشاور رهبری در امور بین الملل در حقیقت بیانگر دیپلماسی خاص ایران در صحنه مسائل منطقه‌ای و پاسخی به سفر ماجراجویانه ترامپ به روسیه است.
رئیس جمهور آمریکا به سفارش سران رژیم صهیونیستی می‌خواهد با ولادیمیر پوتین ملاقات کند و یکی از محورهای اصلی مذاکرات آن‌ها، خروج نیروهای نظامی روسیه و مستشاران نظامی ایران از خاک سوریه خواهد بود. در این میان به نظر می‌رسد ترامپ که با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها سعی در وارد آوردن فشار اقتصادی به ایران است، در مسئله سوریه حاضر است باج‌هایی به ایران بدهد تا مناقشه سوریه به خواست آنان پایان پذیرد.
در همین حال سفر دکتر ولایتی به روسیه و دیدار او با پوتین برای گوشزد کردن چند موضوع به رئیس جمهور روسیه صورت گرفت. نخستین نکته این بود که حضور ایران در سوریه یک موضوع راهبردی است و سفارش بردار نیست که هرگاه روس‌ها یا آمریکایی‌ها بخواهند، ایران به خواست آنان عمل کرده و سوریه را ترک کند. دکتر ولایتی نیز بصراحت این موضوع را بیان کرده و گفته است: «ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آن‌ها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند.»
دومین موضوع، شفاف سازی بر سر روابط دو جانبه میان ایران و روسیه بویژه پس از خروج آمریکا از برجام بود؛ زیرا ایران می‌خواست بداند که روس‌ها تا چه میزان حاضرند پای تعهدات خود بمانند، همان طور که چینی‌ها بصراحت اعلام کردند که با آمریکا همراهی نخواهند کرد. پوتین نیز در این خصوص جواب مثبتی به ایران داده و اعلام کرد که کشورش آماده است تا 50 میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.
آنچه مسلم است اینکه حضور ایران در سوریه یکی از راهبردهای بازدارندگی دفاعی است و موضوعی است که قابل مذاکره با هیچ کشوری به جز خود دولتمردان سوریه نیست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.