با توجه به درز اخبار روزانه در مورد "معامله قرن"، بازیگران اصلی پشت پرده این پروژه در صدد محک زدن واکنش‌های اطراف درگیر مسئله فلسطین هستند و تلاش می‌کنند افکار عمومی را برای آنچه که خطرناک‌تر است، آماده کنند. ده کارشناس فعال حوزه مسئله فلسطین و جهان راهکارهایی را جهت مقابله با پروژه حل و فصل نهایی مسئله فلسطین پیش رو می‌گذارند.

 راهکارهای‌ مقابله با "معامله قرن" از نظر ۱۰ کارشناس و تحلیلگر جهان عرب

به گزارش قدس آنلاین، ایالات متحده آمریکا به ویژه پس از روی کار امدن دونالد ترامپ، فشارهای سیاسی بر تشکیلات خودگردان و دیگر گروه‌های سیاسی و مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را برای پذیرش طرح سازش با رژیم صهیونیستی که مقدمه اجرای طرح تشکیل دو کشور در آینده خواهد بود، وادار کند.

این پروژه که به معامله بزرگ قرن مشهور است واگذاری امتیازاتی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و بعضی از روستاهای کرانه باختری به منظور تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی شامل نیمی از کرانه باختری و بخشی از سرزمین سیناء مصر در خارج از سرزمین های فلسطینی را در نظر دارد.

 بر اساس این طرح شهر ابودیس نیز به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد و برخی محله‌های قدس از جمله «بیت حنینا»،«شعفاط» و اردوگاه آن، «راس خمیس»،  «کفر عقب» و شهرک قدیمی و محله‌های اطراف آن  به رژیم اشغالگر اسرائیل واگذار می شود.

اجرای این طرح هنوز رسماً از سوی آمریکا اعلام نشده‌است، و کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات در این معامله دخیل هستند.

کارشناسان و تحلیل گران سیاسی معتقدند که موضع‌گیری رسمی کشورهای عربی در برابر پروژه «معامله قرن» باید از حالت "نرم" خارج شود، و تصمیمات و تدابیر قاطعی را در برابر این طرح اتخاذ کنند، زیرا ملت‌ها به ویژه ملت فلسطین و مقاومت همواره همانند صخره‌ای بوده اند که تمام توطئه‌ها را به شکست کشانده اند. آنها همچنین بر ضرورت پایان بخشیدن به منازعه داخلی فلسطینیان، و اتخاذ یک استراتژی ملی واحد، تأکید دارند.

جداسازی روند سیاسی از مسائل بشردوستانه

ابراهیم حبیب، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، معتقد است، که بهترین روش برای مقابله با معامله قرن با کمترین زیان، این است که مسیر سیاسی را از مسائل بشردوستانه جدا کنند و به جریان‌های مختلف توصیه شود که از هرگونه امتیازدهی به طرف مقابل خوداری کنند، چراکه ممکن است هزینه زیادی را متحمل شوند.

حبیب می‌گوید: مهم‌ترین بازیگران این معامله آمریکا به عنوان مدیر اجرایی، و مصر و عربستان هستند که زمین و بودجه لازم را تأمین می‌کنند و سرزمین مورد هدف برای اجرای این معامله نوار غزه است.

این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان می‌کند که مقاومت و جناح‌های فلسطینی اهمیت راهپیمایی بازگشت را در برابر معامله قرن به عنوان جایگزینی گزینه نظامی انتخاب کرده اند، و می افزاید: این معامله از دو طریق مطرح می شود: یا آنکه موافقت حماس و گروه های مقاومت جلب شود  و یا آنکه درگیری نظامی صورت گیرد.

خروج از تونل اسلو

انیس قاسم، رئیس کنگره عمومی ملت فلسطین در خارج از کشور و کارشناس حقوق بین الملل، تأکید کرد که فلسطینی‌ها فقط با خروج از "تونل  قرارداد اسلو می‌توانند با معامله قرن مقابله کنند و این غیر منطقی است که تشکیلات خودگردان بدون رهایی از این توافقنامه که به موجب آن با مقاومت مبارزه می‌کند، بتواند علیه معامله قرن اقدامی انجام دهد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با ابراز شگفتی از شعارهای تشکیلات خودگردان علیه معامله قرن، اظهار داشت: تشکیلات خودگردان هر کاری که برای تسهیل اجرای این معامله لازم است را انجام می دهد که مصداق بارز این اقدامات ادامه محاصره نوار غزه و تشدید بحران مردم آنجاست.

راه حل نهایی در دست فلسطینیان

عریب الرنتاوی، روزنامه نگار اردنی هم  می‌گوید: در این شرایط و فضا، فلسطینی ها نباید انتظاری از نظام‌های عربی داشته باشند تا به آنها کمک کنند، بلکه باید بیش از پیش به خود متکی باشند.

الرنتاوی معتقد است: حل و فصل مسئله فلسطین از جانب اطراف دیگری اداره می شود و روند این موضوع بیش از همه دوره‌ها شدت گرفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده که به روش دیگری اندیشیده شود و پیش از آنکه دیر شود فلسطینی‌ها هرچه زودتر باید به نزاع داخلی و اختلافات خود پایان دهند. فلسطینی‌ها باید به سرعت به یک توافق ملی و نهایی دست یابند. این توافق باید از راه چندین ساله مقاومت ملت فلسطین الهام گرفته باشد و یک مرحله استراتژیک جدیدی را آغازکنند.

پایان دادن به نزاع داخلی

هانی المصری، تحلیلگر سیاسی فلسطینی می‌گوید: رهبری فلسطین بدون تهیه یک طرح واضح بر اساس پایان دادن  به نزاع داخلی و تقویت موضع خود قادر نخواهد بود با طرح معامله قرن مقابله کند. همچنین تشکیلات خودگردان نیازمند تأیید مردمی و تدابیر دیپلماتیک مجدانه از سوی کشورهای حامی مسئله فلسطین است.

المصری معتقد است که راهپیمایی بازگشت که از  مدت‌هاست در سراسر غزه به راه افتاده روزنه امیدی برای ملت فلسطین جهت مقابله با اشغالگری با تمام ابزارها ازجمله راهپیمایی است.

هانی المصری تأکید کرد: نباید به میانجگری آمریکا در فرایند صلح اعتماد کرد، چراکه این کشور تنها به نفع رژیم صهیونستی عمل می‌کند، و فلسطینی‌ها باید به دنبال کشورهای بی طرف باشند.

پرهیز از همکاری ضعیف با قوی

از سوی دیگر نبیل عمرو نویسنده فلسطینی می‌گوید: طبقه سیاسی فلسطین از این طریق که تشکیلات خودگردان بارها تکرار کرده آمریکا را از فرایند صلح دور ساخته و توانسته که معامله قرن را خنثی کند گمان می کند که پیروز است، در حالی که این طرح آمریکا ارتباطی با موافقت یا عدم موافقت طرف فلسطینی ندارد.

عمرو افزود: فلسطینی‌ها در دام این پروژه افتاده اند و به نوعی یک همدستی میان قوی و ضعیف ورت گرفته است، یک همدستی که مسئله فلسطین را با قدرت آمریکایی به نفع اسرائیل حل و فصل می‌کند.

عمرو نظر خود را اینگونه خلاصه می‌کند: "جریان‌های فلسطینی به طور معمول می توانند حمایت زیادی را بدست آورند، اما باید معامله قرن را رد کنند وبا ملت فلسطین و ملتهای مسلمان هم صدا و هم پیمان باشند، و هیچ جریان نباید تسلیم قدرتهای این معامله شوند، وخود را در موضع ضعف و ناتوانی قرار دهند.

اتخاذ یک استراتژی ملی

یحیی موسی یکی از رهبران فلسطین معتقد است: که اتخاذ یک استراتژی ملی بهترین راه حل برای مقابله با "معامله قرن" است. او خواستار وحدت تمامی فلسطینی‌ها و اتخاذ یک موضع متحد شد و تأکید کرد که متحد شدن نهادهای ملی برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و هم پیمانانش تنها راه نجات مسئله فلسطین است.

کار در همه سطوح

ولید المدلل، استاد و تحلیلگر سیاسی، با تأکید بر همکاری در همه سطوح مردمی و رسمی برای مقابله با معامله قرن، اظهار داشت: همه جهان منتظر واکنش ملت فلسطین نسبت به این پروژه جهانی هستند.

وی توضیح داد: تلاش های مردمی برای مقابله با معامله قرن خوب است، اما این أمر کافی نیست و نیازمند حمایت و پشتیبانی دیپلماتیک و رسمی است، تا از موضع قوی‌تر و قاطع‌تری برای مقابله با این پروژه گام بردارد.

وی با اشاره به نقش تشکیلات خودگردان در مقابله با معامله قرن اظهار داشت: تشکیلات خودگردان  نیاز به حرکت فوری دیپلماتیک با تمام کشورها از جمله ایران و ترکیه که به صراحت با معامله قرن مخالفت می‌کنند هم موضع باشد و در اتخاذ تدابیری با آنها هماهنگ شود.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که واکنش جدی فلسطینی‌ها در مقابله با این معامله باعث جلوگیری از شدت گرفتن روند عادی‌سازی روابط بعضی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شد.

استقامت و پایداری

محسن صالح، مدیر مرکز مطالعات و مشاوره الزیتونه، می گوید: معامله قرن تا این لحظه مورد قبول هیچ یک از جریان های فلسطنی (حتی جریان طرفدار صلح) واقع نشده است.

صالح افزود: تا زمانی که ملت فلسطین طرف مخالف این معامله باشند، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌توانند اراده خود را بر آن تحمیل کنند. چراکه این ملت در تمام دوره‌های این نبرد، ده‌ها پروژه را در ۷۰ سال گذشته خنثی کرده وقطعاً این پروژه را ناکام خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: " این نفوذ گسترده صهیونیست‌ها در میان ملت اسلامی یک برهه موقت در تاریخ  این ملت است و دوامی نخواهد داشت و این ملت‌های مسلمان هستند که جاودان خواهند بود و آنچه در حال حاضر مورد نیاز است، استقامت و پایداری در راه حق است و نباید هیچ بخشی از فلسطین را با هرگونه فشار و قیمت از دست داد.

تسلیم نشدن جریان فلسطینی

عاطف جولانی، سردبیر روزنامه السبیل اردن، معتقد است که راه پیش روی معامله قرن آسان نیست و دولت ترامپ اکنون از چالش های موجود در راه آگاه است. مشخص نیست که آیا با همان فرمول مقدماتی بحث برانگیز که در آغاز مطرح کرده بودند جلو بروند و یا اصلاحاتی بر آن اعمال کنند تا مورد قبول دیگر طرف‌های معترض مسئله فلسطین باشد.

جولانی با تاکید بر اهمیت نقش ملت فلسطین در مقابله با این معامله گفت: فلسطینی‌ها با رد قطعی معامله قرن باعث می‌شوند که این پروژه اجرایی نشود، و حتی اگر برخی از کشورهای عربی این معامله را پذیرفته باشند، بدون موافقت فلسطینی‌ها امکان پیاده کردن چنین پروژهایی سخت و دشوار خواهد بود. و رضایت ملت فلسطین یک پیش شرط برای موفقیت هر گونه راه حل سیاسی است.

وحدت و توافق

علی هویدی، تحلیلگر سیاسی و رئیس کمیسیون دفاع از حقوق پناهندگان فلسطینی هم با تأکید بر اتحاد و اتفاق نظر بر یک برنامه ملی، بیان کرد: اتحاد و پایبندی به اصول ملی بهترین راه مقابله با معامله قرن است.

هویدی با تأکید بر اهمیت جنبش‌های مردمی که منجر به راهپیمایی بزرگ بازگشت در غزه شد، اظهار داشت: همزمان با برپایی راهپیمایی های بازگشت نوار غزه باید بر آگاه سازی کرانه باختری و قدس کار شود تا همچین راهپیمایی در این شهرها برپا شوند چراکه این وحدت وتوافق همزمان می تواند به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد و به پروژه معامله قرن پایان دهد.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.