قدس انلاین : مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با اشاره به رونمایی از ۸کتاب فاخر در خصوص سیره امام رضا(ع) در دهه کرامت، از تولید ۲۱۰ اثر با محوریت فرهنگ رضوی در این بنیاد خبر داد.

رونمایی از ۸کتاب فاخر در خصوص سیره امام رضا(ع) در دهه کرامت
حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی ظهر امروز در نشست خبری که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد؛ گفت: بیش از ۲ هزار عنوان کتاب در قالب ۴ هزار جلد آماده شده، ۸ کتاب با مضامینی همچون انقلاب، تمدن اسلامی،کلام و اندیشه اسلامی، روانشناسی و مدیریت در کنار موضوعاتی مانند: هنر، معماری و تاریخ تهیه و تقدیم شده است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: این کتاب‌ها به‌همت اساتید دانشگاهی و حوزوی، به‌صورتی که ۵۰ درصد به‌تلاش اساتید دانشگاهی و به‌همان اندازه، بلکه اندکی کمتر از آن را فرهیختگان حوزوی، از سراسر کشور تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۱۰ اثر با عنوان فرهنگ رضوی با موضوعات زیست‌نامه حضرت رضا(ع)، خصائل امام، آستان قدس رضوی، اماکن متبرکه و زیارت‌ها تهیه شده‌ است. 

مرویان حسینی فرصت دهه کرامت را زمینه‌ای برای  فعالیت‌ها و خدمات گوناگون پژوهشی دانست و عنوان کرد: این پژوهش‌ها باید در سواسر کشور شکل بگیرد، خوشبختانه امروز در کشور این کار آهنگ جدی دارد و بنیاد فعالیت‌هایی را برای دهه کرامت پیش‌بینی کرده‌ است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اعلام برگزاری سومین همایش ملی امام رضا(ع) در منابع اهل سنت، بیان کرد: سومین دوره این همایش با حضور فرهیختگان اهل تشیع و تسنن، از جمله در تاریخ ۲۴ تیرماه در تربت جام، ۲۶تیرماه در تایباد برگزار می‌شود.

وی با اعلام برگزاری سومین دوره نمایش آثار پدیدآورندگان رضوی و ارائه مقالات علمی؛ افزود: این همایش در تاریخ ۲ مردادماه در مشهد با حضور آیت‌الله ری‌شهری برگزار می‌شود، همچنین، این همایش، نشستی با نخبگانی است که درباره امام رضا(ع) آثاری از نگارگری گرفته تا کتاب در حوزه‌های مختلف کودکان و جوانان دارند.

مرویان حسینی ادامه داد: نشست پدیدآورندگان رضوی برگزار می‌شود تا گفت‌وگو میان فعالان این عرصه شکل بگیرد، پیشگیری از موازی‌کاری، هویت‌آفرینی، هم‌اندیشی، رفع کاستی‌های موجود، تعامل و تبادل ایده‌ها از اهداف این همایش است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس بیان کرد: در دهه کرامت رونمایی از ۸کتاب فاخر در حوزه امام رضا(ع) را در اولویت داریم، ۳۱عنوان آثار برتر هم رونمایی می‌شود.

وی از جمله این آثار به‌کتاب «تزیینات معماری حرم» اشاره کرد و گفت: این اثر بسیار نفیس به‌همراه کتاب‌های "گزیده نامه کلام رضوی" و "اطلس تاریخی سادات" که ۷جلد است، رونمایی می‌شود.

مرویان حسینی مجموعه نشست‌های تُراث امام رضا(ع) را معرفی کرد و افزود: امام هشتم(ع) در دوره بروز و ظهور فرقه‌های مختلف می‌زیستند، با مناظره‌های خود، جایگاه مذهب را میان آنان مستحکم می‌کنند، این جلسات با عناوین تراث حکمی امام رضا با حضور استاد رضایی تهرانی و سبحانی‌نیا، تراث هنری امام رضا با حضور اساتید گلخواری و جلالی، بحث سادات رضوی و نقش ایشان در تمدن‌سازی با ارائه اساتید پاکدامن و رضایی در دهه کرامت برگزار می‌شود.

 مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به‌اینکه برگزاری کارگاه آموزشی و ورک‌شاپ گرافیست‌های رضوی؛ متذکر شد: این کارگاه در ۲۴ تیرماه برگزار می‌شود و آثار این هنرمندان به‌صورت مستقل منتشر می‌شود، از تاریخ ۲۷ تیرماه تا ۳مرداد، آخرین پژوهش‌ها و دستاوردهای سیره امام رضا(ع) در همایش‌ها معرفی می‌شود.

وی با اشاره به‌فعالیت‌های بنیاد در سال ۹۶، اظهار کرد: ۱۷۶ اثر درسال ۹۶ منتشر شد که نیمی از این تعداد چاپ نخست و باقی آثار مورد استقبال مخاطبان بوده، این آمار نسبت به‌سال ۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش کمیت داشته است.

مرویان حسینی بیان کرد: نشست‌های تخصصی در موضوعات مختلف از فعالیت‌های جاری بنیاد است که تلاش داریم در این حوزه با مراکز گوناگون علمی، تخصصی و تحقیقاتی داخلی و خارجی ارتباط افزون‌تری داشته‌باشد تا بتوان به‌نیازهای بیشتری پاسخ داد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به‌برنامه‌های همزمان بنیاد پژوهش‌های فرهنگی قم در دهه کرامت، اضافه کرد: نشست سیره امام رضا(ع ) با حضور نمایندگان بنیاد پژوهش‌های اسلامی قم، فردا برگزار می‌شود، سنجش روایت با آیات، عقل وحیانی و وحی عقلانی، سیره سیاسی امام رضا(ع) و سبک زندگی اجتماعی امام از جمله مباحث همایش‌های دهه کرامت در قم است.

وی با تاکید بر این نکته که امام رضا(ع) ولی نعمت همه ما مسلمانان هستند، افزود: بر گرداگرد این وجود شریف، تمدن، اخلاق و معارف فراوانی شکل گرفته است، پدیده بی‌نظیر زیارت از برکات وجود ایشان بوده، حدیث امام رضا(ع) در خصوص اینکه مردم اگر محاسن کلام ایشان را بدانند، حتما از آن پیروی می‌کنند، کافی ‌است تا به نشر و تبیین شخصیت و پژوهش در بیانات ایشان بپردازیم.           

مرویان حسینی بیان کرد: مراکز تحقیقاتی باید در مسیر نیازهای علمی و فرهنگی نیازسنجی کنند تا نیازها مرتفع شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: ما در بنیاد در پی تاسیس اندیشکده‌ای برای نیازسنجی و ایده‌پردازی هستیم و تصمیم داریم، بخشی از خدمات را در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد، همواره نیم نگاهی به‌مسائل معاصر داشته‌ایم. 

وی با بیان تولیدات این نهاد در خصوص اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: بنیاد آثاری را تولید کرده، بیش از ۲۰ جلد آثار حجت‌الاسلام واعظ‌زاده در خصوص اقتصاد اسلامی منتشر شد، همچنین، با محققان عالی‌رتبه که محصول این نشست‌ها نیز منتشر شده، نشست‌هایی داشتیم.

مرویان حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بنیاد پژوهش‌های اسلامی تلاشی برای نیازسنجی حقیقی جوانان و جامعه در شرایط روز دارد؟؛ تصریح کرد: ارتباط با جامعه به‌منظور طراحی متون و منابع پژوهشی کاری مهم و جدی‌ است و این موضوع را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار داده‌ایم. 

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در کنار منابع حوزوی و تلاش برای تاثیرگذاری فرهنگی بر زائران، باید تولید علم داشته باشد، اما مخاطب عموما نخبگان هستند، این فعالیت‌ها واسطه‌هایی را می‌طلبد تا تبدیل به‌محصولات اجتماعی شوند، مبلغان و اساتید دانشگاهی از جمله این گروه‌ها هستند.

وی تاکید کرد: روزبه‌روز باید به‌سوی مخاطب‌های فراموش‌ شده در فعالیت‌های خود پیش برویم و به‌آنها بپردازیم، معرفی مدرسه معیار و تربیت جنسی از جمله موضوعات جلسات ما است، نیازهای اجتماعی را از منظر پژوهشی مورد توجه قرار می‌دهیم.

مرویان حسینی با اشاره به‌تمایل نسل جوان به‌جلوه‌های بصری، عنوان کرد: در کشورهای مختلف برای انتقال فرهنگ به‌نسل جوان از جنبه بصری و نو استفاده می‌کنند، ۱۰ داستان در قرآن کریم، نشانه همین توجه است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رضوی افزود: در مشهد از ۳۰میلیون زائر استقبال می‌شود و فرصتی‌ است که همه مجموعه‌های فرهنگی به‌استقبال این پدیده اسلامی بیایند.

وی در پاسخ به سوال درخصوص فعالیت‌های بنیاد در حوزه بین‌الملل، بیان کرد: می‌خواهیم در حوزه بین‌الملل تلاش داشته باشیم، طرح جدی ذائقه‌شناسی زائران را داریم تا بتوانیم نیازهای فکری، اجتماعی، اسکان و زیارت آنها را برطرف کنیم،در طول دهه‌های گذشته یک‌ سوم آثار تولیدی بنیاد به ۱۲زبان ترجمه شده است.

مرویان حسینی افزود: کتاب‌های «دانای خاندان پیامبر» و «اخلاق جهانی از دیدگاه امام رضا(ع)» به‌زبان انگلیسی در دهه کرامت رونمایی می‌شوند، همچنین موزه جهانی سن‌پترزبورگ از ما خواسته تا موزه شیعه‌شناسی را تکمیل کنیم و در مسیر انجام این کار هستیم.

ورود بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به‌فضای مجازی

در ادامه این نشست خبری، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به روی آوردن جوانان به‌فضای مجازی برای دستیابی به‌علم، بنیاد نیز وارد فضاهای نو شده و ارائه آثار در سایت بنیاد و دسترسی به‌متن کتاب‌های تولیدی آن انجام شده است.

حجت‌الاسلام علی جلائیان‌ اکبرنیا با اشاره به‌مذاکره انجام شده برای تولید کتاب اینترنتی؛ بیان کرد: نیازسنجی چند نوع است، یک نوع اینکه خود بنیاد نیازسنجی کند و دیگر آنکه اساتید دانشگاه و حوزه نیازهای روز را بسنجند و طرح پیشنهادی خود را به‌بنیاد ارائه کنند و ما با توجه به‌اولویت‌های بنیاد، آنها را تبدیل به‌کتاب چاپی و اینترنتی یا مقاله در مجله مشکات کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.