رضاطلبی: شهر مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور با 3 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و پذیرایی از 27 میلیون زائر و مسافر که سالانه برای زیارت به این شهر مذهبی سفر می‌کنند همواره با دغدغه‌های فراوانی روبه روست. یکی از این دغدغه‌ها تأمین آب شرب برای این شهر با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی‌هاست که طی دهه گذشته از سوی مسئولان به فراوانی مطرح شده است.

جداسازی آب شرب از غیر شرب در دو راهی دو وزارتخانه

از جمله راهکارهایی که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است جداسازی آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی و استفاده از آب بسته بندی برای آشامیدن همانند دیگر کشورها می‌باشد که با گذشت حدود 9 سال از آغاز اجرای این طرح، به عللی هنوز به بهره برداری نرسیده و در گیر و دار مسائل اداری بلاتکلیف مانده است. اگرچه این طرح قرار بود ابتدا به صورت پایلوت در مناطق محدوده حرم مطهر همچون 17 شهریور، دانش و بیت المقدس انجام و سپس در کل سطح شهر مشهد اجرایی شود اما حتی اجرای آن به صورت پایلوت نیز سال‌ها معطل مانده است.

اجرای طرح معطل اعلام استانداردها

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب شهر مشهد در این باره به خبرنگار ما گفت: اجرای پایلوت این طرح معطل تهیه و تدوین استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

محمد محمد زاده افزود: مطالعات طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در مشهد که از سال 1388 آغاز شده است، به پایان رسیده و با وجود دریافت مجوزهای مختلف همچون مجوز از مسکن و شهرسازی و پدافند غیر عامل اما برای دریافت مجوز از وزارت بهداشت و درمان به بن بست رسیده است. وی ادامه داد:اگرچه استاندارد جهانی در خصوص آب غیر شرب وجود دارد اما مرکز بهداشت و درمان استان اعلام کرده است که باید درباره استاندارد آب غیر شرب مشهد از وزارت بهداشت و درمان استعلام بگیرد و تا زمان اعلام این استانداردها طرح مسکوت خواهد بود.

واکنش نماینده مردم مشهد به مسکوت ماندن این طرح

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جداسازی آب شرب از غیر شرب و استفاده از آب بسته بندی برای مصارف آشامیدنی اکنون به عنوان یک تجربه موفق در کشورهای مختلف جهان در حال اجراست.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: تفکیک آب آشامیدنی از آب غیرشرب و بهداشتی با توجه به محدودیت منابع آبی خراسان رضوی و کشور، اکنون به عنوان یک ضرورت و گام مهمی در مقابله با بحران کم آبی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طرح جداسازی آب شرب در مشهد که به عنوان پایلوت کشور مطرح بود، متأسفانه در مشهد با جدیت دنبال نشد و تاکنون عزم جدی برای عملیاتی شدن آن وجود نداشته است.

حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: پیگیری جدی برای علت اجرا نشدن طرح جداسازی آب شرب از غیر شرب شهر مشهد خواهم داشت.

از سال 1393به دنبال دریافت استاندارد

گفتنی است از سال 1393 مسئولان و متولیان امر، دلیل جلوگیری از اجرای این پروژه را نبود استاندارد مشخص برای آب بهداشتی در کشور عنوان کرده‌اند و حسین سخدری، قائم مقام وقت شرکت آب و فاضلاب مشهد در دی ماه 1393 با بیان اینکه استانداردی برای آب بهداشتی تدوین نشده است، تصریح کرده بود در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای اجرای این طرح هستیم. به هر حال این طور که از شواهد پیداست وزارت بهداشت، وزارت نیرو و سازمان استاندارد در تعیین استاندارد مشخص برای جریان یافتن آب بهداشتی در خطوط لوله سراسری آب در طی این سال‌ها هنوز به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.