قدس آنلاین:مادرشهیده مشهدی گفت: مردم دین و حیا و حجابشان را مراقبت کنند و حرمت خون‌های ریخته شده برای این نظام را حفظ کنند.

دختر شهید مشهدی جانش را فدای حجاب و آرمانهای والایش کرد

 شهیده مهری زارع متولد ۱۳۴۴ به عنوان فرزند سوم خانواده ۱۰ نفری در مشهد، شهیده مشهدی جانش را فدای حجاب و آرمانهای والایش کرد. از شهیدان دوران انقلاب است که در جریان هجوم تانک‌های ارتش به‌سمت تظاهرکنندگان مشهدی ۹ در  دی‌ سال ۱۳۵۷، به همراه دو دوست دیگرش شهیده فاطمه امیری و شهیده الهه زینال زاده به‌شدت مجروح وبه شهادت رسیدند.

مهری زارع که به گفته مادر به حجابش خیلی اهمیت می‌دادو آن زمان که دختران باحجاب حق ورود به‌مدرسه را نداشتند با سختی زیاد تا مدرسه با حجاب و چادر می‌رفت و در مدرسه برای پوشیدن روسری تنبیه بدنی می‌شد؛ دختری بسیار مهربان، قانع، مردم‌دار، مرتب و مسؤولیت‌پذیر واز لحاظ فکری از هم سن و سالان خودجلوتر بود؛ وی به همراه سه نفر دیگر از دوستانش درجریان مبارزات انقلاب فعالیت و در تظاهرات شرکت و اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را توزیع می‌کردند.

فاطمه عزت‌آبادی که چشم به عکس دختر شهیدش دوخته بود، گفت: اگر زمان به‌عقب برگردد و آن اتفاقات دوباره تکرار شود باز هم به مهری اجازه فعالیت‌های مبارزاتی می‌دهم زیرا هیچ چیز نمی تواند من را از انقلاب جدا کند.

به گزارش صدا و سیما، وی از مردم و مسؤولان خواست از خط رهبری خارج نشوند و حرمت خون‌های ریخته شده برای این نظام را حفظ کنند.

این مادر شهید افزود: اگر امروز مهری ودیگر شهیدان در بین ما بودند شک ندارم در خط انقلاب و رهبری باقی می ماندند زیرا قبل از پیروزی انقلاب که کمتر کسی جرأت حرف زدن از انقلاب و رهبری امام خمینی(ره) را داشت، این ها جانشان را که عزیزترین است، در راه انقلاب و رهبر فدا کردند.

فاطمه عزت‌آبادی گفت: مردم دین و حیا و حجابشان را مراقبت کنند، شهیدان جان خود را در راه استقرار نظام اسلامی و برای تقویت اسلام فدا کردند، اما بی‌حجابی ها و بی‌بندوباری‌های بعضی افراد در جامعه مورد تایید اسلام نیست.

وی خطاب به افرادی که "آن زمان را چنین و چنان توصیف می کنند"افزود: شرایط زندگی قبل از انقلاب خیلی سخت بود؛ بعضی افراد که آن روزها را ندیده‌اند شرایط امروز را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند اما این اشتباه است چون ما آن سختی‌ها را دیده‌ایم.

مادر شهیده مهری زارع زنده نگه‌داشتن نام شهدا را به‌عنوان الگو برای نسل‌های بعد ضروری دانست.

فاطمه عزت‌آبادی از مسئولان خواست: مدرسه نمونه فرزانگان در خیابان گنبد سبز که دخترش قبل از شهادت در آن تحصیل می‌کرد به نام این شهیده نامگذاری شود؛ اگر چه انتظار بود کوچه‌ای هم که منزل مادر شهیده مهری زارع در آن قرار دارد به نام وی نام‌گذاری می شده است.

مادر شهیده مهری زارع همچنین دیدار با رهبر معظم انقلاب را ارزوی دیرینه خود عنوان کرد.

*شهیده مهری  زارع در روز واقعه همراه خانواده در تظاهرات شرکت کرده بود.

مهری که دستش در دست خواهر ۱۰ ساله اش "اقدس زارع" بود در شلوغی جمعیت از خانواده دور افتاد و با تهاجم تانک‌هایی که از طرف چهارراه لشگر به سمت چهارراه استانداری در حرکت بودند از خواهرش نیز جدا شد.

 اقدس زارع شاهد این ماجرا که آن زمان ۱۰ ساله بود، در روایت از جان گذشتگی خواهر شهیدش گفت: همزمان با هجوم تانکها،   شهیده الهه زینال‌پور دختری هم سن و سال مهری قسمتی از لباسش به تانک گیرکرده و همراه تانک روی زمین کشیده می‌ شدکه با اقدام مهری نجات یافت اما به شدت هردومجروح وبه بیمارستان امام رضا (ع) منتقل شدند.

خانواده مهری برای یافتن او در حالی که بیمارستان محاصره بود با تلاش زیادوارد بیمارستان شدند و مهری را با سر و صورت باندپیچی در حالی‌که یک چشم و گوشه‌ای از سرش زیر تانک له شده بود با توجه به لباسهایش شناسایی کردند.

مهری بعد از سه ماه و چند روز، در سن ۱۴ سالگی در ۱۵ فروردین ۵۸ به شهادت ‌رسید. نام شهیده مهری زارع در کتاب "دختران هم شهید می‌شوند" آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.