قدس آنلاین-طلبی:سیستم عریض و طویل اتوبوس‌ رانی که بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل شهری مشهد را به خود اختصاص می‌دهد این روزها معضلاتی همچون فرسوده بودن اتوبوس‌ها، تاخیرهای فراوان ، نبود امکانات مناسب در فضای اتوبوس‌ها، جابه جایی اتوبوس ها با یکدیگر ،کمبود دستگاه های شارژ من کارت و اخیرا مشکلات فنی در شارژ من کارت را با خود یدک می کشد که به دغدغه ای برای شهروندان و زائران تبدیل شده و استفاده از اتوبوس به عنوان اصلی‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در این شهر شلوغ در برخی خطوط بسیار سخت و طاقت فرسا شده است.

گلایه  از خدمات سازمان  اتوبوسرانی مشهد/ اتوبوس ها کولر ندارند/پاسخ مسئولان: همینه که هست!

از این رو برای پیگیری این موضوع به سراغ درد دل‌های مردم در ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر مشهد می رویم.

 **

اتوبوس خط 20 بسیار با تاخیر می آید

در ایستگاه چهار راه ورزش صحنه جالبی نگاهم را به سمت خودش متمایل می کند. مردی در حالی که در یک دستش کیف و در دست دیگرش پلاستیک میوه است با سرعت بسیار زیادی در حال دویدن می باشد به طوری که باعث جلب توجه مردم شده است .

او هر طور است در حالی که خستگی و نگرانی در چشم‌هایش موج می‌زند از داخل خودروهایی که در پشت چراغ قرمز توقف کرده اند خود را به ایستگاه اتوبوس می‌رساند. خودم را به او می رسانم و دلیل این همه دویدن را از او می پرسم که می گوید: زمانی که خط 20 را پشت چراغ قرمز مشاهده کردم به دلیل اینکه اتوبوس این مسیر بسیار با تاخیر و دیر به دیر می آید سعی کردم خودم را به سرعت به آن برسانم زیرا تا آمدن اتوبوس بعدی زمان زیادی طول می‌کشد و به دلیل خستگی دوست دارم زودتر به منزل برسم. از طرفی در این هوای گرم تابستان هیچ کدام از اتوبوس های این خط وسایل سرمایشی ندارند و با شدت گرفتن گرما اگر کمی دیرتر می رسیدم باید تا زمان آمدن اتوبوس دیگر صبر می کردم که در آن صورت توانم از بین می رفت.

**

در این هوای گرم بسیاری از اتوبوس ها کولر ندارند

شهروند دیگری نیز در ایستگاه چهار راه معلم در حالی که مدتی است به صورت ایستاده نگاه به آن طرف خیابان دارد خسته می شود و روی صندلی ایستگاه می نشیند . از شواهد پیدا است که مدت زیادی می باشد که او منتظر اتوبوس خاصی است . وقتی به او نزدیک شده و این سوال را از او می پرسم . پاسخ می دهد نزدیک به 20 دقیقه است که منتظر مسیر 15 هستم و دیگر صبرم لبریز شده است.

 محمود  نمازی  که 54 سال سن دارد ، در ادامه به قدس انلاین می گوید: مشخص نیست مسئولان اتوبوسرانی چکار می کنند ، چرا یک شهروند باید این همه منتظر آمدن یک اتوبوس بماند . از طرفی متاسفانه، شهرداری بدون رضایت مردم کرایه‌های اتوبوس را افزایش داد اما خدمات‌دهی انها افزایش که پیدا نکرد بلکه با کاهش نیز همراه بوده است. به طوری که در همین تابستان گرم برخی از اتوبوس‌ها اصلا کولر ندارند و آنهایی هم که دارند به دلیل کاهش هزینه هایشان ، روشن نمی کنند.

**

من کارت شما قابل شارژ نمی باشد

وی می افزاید: از طرفی مشکل جدیدی که اخیرا در بعضی ایستگاه ها مردم با آن روبرو هستند این است که هنگام شارژ من کارت متصدی شارژ می گوید کارت شما قابل شارژ نمی باشد و مردم در حالی که من کارت دارند باید هزینه دوبرابری برای هر سفر به رانندگان پرداخت کنند که منبع درآمد خوبی برای شهرداری می باشد .

**

دسترسی مشکل به من کارت

یک زائر  نیز درباره سرویس دهی سازمان اتوبوسرانی مشهد می‌گوید :  اتوبوس های مشهد بسیار شلوغ هستند و همیشه باید در حالت ایستاده و با فشار با آنها مسافرت کرد، از طرفی   من‌کارت به سختی  در شهر مشهد پیدا می شود  و همین موضوع نداشتن من کارت باعث شده است علاوه بر اینکه  مجبور هستیم هزینه دو برابری را برای جمع 7 نفریمان برای هر سفر پرداخت کنیم   رانندگان نیزرفتار مناسبی با ما نداشته باشند.

**

نامرتب بودن فاصله‌های زمانی هر اتوبوس برای رسیدن به ایستگاه‌ها

یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم از ناوگان اتوبوسرانی مشهد، نامرتب بودن فاصله‌های زمانی هر اتوبوس برای رسیدن به ایستگاه‌هاست.

خانم اکرامی که از خط 31 استفاده می‌کند نیز در ایستگاه ادیب نیشابوری ، بیان داشت : اتوبوس‌های این مسیر با تاخیر زیادی می‌آیند و اتفاق افتاده که بین آمدن یک اتوبوس تا اتوبوس بعدی، 45 دقیقه تا یک ساعت زمان سپری شده و همین امر هم سبب می‌شود که هر اتوبوسی با حجم فراوانی از مسافران مواجه شود و از طرفی نمی‌توان برای رسیدن به محل کار خود با این وضعیت برنامه‌ریزی داشته باشم که همین مسئله تا به حال سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای من شده است.

**

پاسخ مسئولان: همینه که هست

وی با بیان اینکه شلوغی اتوبوس‌ها و تاخیر در حضور آنها در ایستگاه‌ها سبب شده که مردم انگیزه‌ کمتری برای استفاده از این ناوگان داشته باشند، ادامه داد: همین حالت در پایانه الهیه نیز وجود دارد، گاهی در فاصله 10 دقیقه، سه اتوبوس می‌آید اما

طی نیم ساعت، یک اتوبوس هم وارد ایستگاه نمی‌شود، این فواصل نامرتب، مشکلات فراوانی را برای مسافران و استفاده آنها از ناوگان اتوبوسرانی در شهر بزرگی همانند مشهد پدید می‌آورد که اگرچه چندین بار در پایانه الهیه به سرپرست های خطوط اعلام و اعتراض خود را بیان کرده ام اما تنها پاسخی که به من داده اند این می باشد ( همین که هست .) آیا پاسخ یک شهروند این عبارت می باشد.

خانم اکرامی  همچنین با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده این مسیر گفت: اتوبوس‌های این مسیر بسیار قدیمی  و پنجره ها  و صندلی‌های آنان کاملا فرسوده می باشدکه سفر با آنها در تابستان داغ بسیار فرسایشی می باشد.  

نتیجه گیری

در این روزهای گرم فصل تابستان و در کلان شهرهایی مثل مشهد که ترافیک بیداد می کند و هوا نیز به شدت آلوده است شعار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بر سر زبان همه مسئولان نقش بازی می کند.  مردم نیز که همچون سایر مسائل همیشه قصد همکاری و همراهی با مسئولان را دارند تمایل به استفاده از این وسایل را از خود نشان می دهند تا در کنار پایین بودن هزینه آن، بتوانند سریع، ایمن و بدون گذر از گره‌های کور ترافیکی به مقصد خود برسند اما وقتی آنها  برخی کم کاری ها و مشکلات را مشاهده می کنند از این همراهی دلسرد شده و به استفاده از خودروهای خود رو می آورند .  در مقابل  برخی اقشار همچون اقشار اسیب پذیر به دلیل پر هزینه بودن سایر وسایل حمل و نقل عمومی، مجبور هستند از این وسایل استفاده کنند و چاره دیگری ندارند ، بنابراین کیفیت خدمات ومدیریت آنها  باید به گونه ای باشد که رفاه این اقشار تامین گردد. از طرفی این شهر با جمعیت فراوان زائر و مجاور، نیاز  به نوسازی و جایگزین کردن اتوبوس‌های جدید در ناوگان اتوبوسرانی آن احساس می شود از این رو  با توجه به وجود مشکلات متعدد در حمل و نقل عمومی شهر مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر کشور، این شهر نیاز فراوانی به حمایت دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی دارد . اهمیت توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی در مشهد که جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر دارد و علاوه بر آن سالانه حدود 25 میلیون زائر در این شهر حضور می یابند، بر کسی پوشیده نیست چرا که در غیر این صورت با افزایش روز به روز خودروهای تک سرنشین شهروندان مشهدی و مسافرانی که با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می کنند، روبه رو خواهیم شد؛ امری که حاصل آن آلودگی هوا و ترافیک‌های طولانی در معابر اصلی شهر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.