مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: 200 نخبه زن و 250 نخبه مرد در چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم این استان حضور دارند.

حضور بیش از 400 نخبه قرآنی در مسابقات قرآنی خراسان رضوی
صبح امروز نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در محل این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این نشست با اشاره به‌آیه ٢٩ سوره فتح و اینکه قرآن کریم کتاب هدایت بشریت و کتاب زندگانی دنیا و آخرت است؛ گفت: مومنان واقعی کسانی هستند که به‌قرآن عمل می‌کنند، ما قرآن را ندیده گرفته‌ایم، کسانی که به‌قرآن عمل کنند، سبب خشم کفار هستند و امروز اگر جمهوری اسلامی مقابل دشمنان ایستادگی کرده، به‌خاطر عمل به‌قرآن است.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده به‌خاطر وجود امام رضا(ع) شاهد درخشش قرآن در مشهد هستیم؛ بیان کرد: مسابقات سراسری قرآن، مسابقات نظام جمهوری اسلامی ایران است و همه افرادی که در مشاغل مختلف فعال هستند، در آن حضور دارند، این مسابقات منجر به‌برگزاری مسابقات بین‌المللی می‌شود.

وی ادامه داد: چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی در بخش آوایی انفرادی، حفظ پنج جزء قرآن، قرائت تحقیق،  قرائت ترتیل، حفظ جزء پنج، جزء ١٠، جزء 20 و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد و ٣ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند که ٢ هزار و ١٠٠ نفر در این مسابقه حضور داشتند، تیم استانی از شهرستان‌ها اعزام شده بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اینکه هدف از برگزاری این مسابقات، برطرف کردن ضعف‌های احتمالی قاریان و حافظان بود که در کنار این مساله، منتخبین گزینش شدند؛ تاکید کرد: تفسیر قرآن، حفظ معارف و احادیث و حفظ موضوعی قرآن کریم از جمله بخش‌های مختلف مسابقات بود که ١٠ خرداد ماه برگزار شد و ٣ هزار و ۶٠ نفر در آن شرکت کردند که در نهایت٢ هزار و ۴۴۶نفر حائز نمره قبولی شدند.

احمدزاده یادآور شد: بخش دوم مسابقه که مربوط به‌آواها و نغمه دینی است، شامل دعاخوانی اذان، همخوانی قرآن، انشاد انفرادی، همسرایی ٢ یا چند زبانه و مقطع‌خوانی گروهی قرآن کریم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رشته‌های آوایی و انفرادی همزمان برگزار شده و در بخش‌های دیگر آثاری به‌اداره اوقاف رسیده و بررسی شده است؛ اظهار کرد: امروز در آغاز چهل و یکمین دوره مسابقات هستیم که از ١٨ تا ٢٠ مسابقات خواهران برگزار می‌شود که در مجتمع فدک آل محمد(ص) اجرایی می‌شود که این مسابقات در روزهای ٢۵، ٢۶و ٢٧ تیرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: ٢٠٠ نخبه در این بخش مسابقه شرکت کرده‌اند که دو داور از تهران و چهار داور از خراسان رضوی در این مسابقات به‌کار داوری می‌پردازند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: کارگاه‌هایی با اساتید مشهور از برنامه‌های این مسابقه است و در کنار آن برنامه‌های فرهنگی همچون حرم‌شناسی و بازدید از امام‌زادگان را در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: مسابقات برادران در روزهای  ٩ ،١٠ و ١١ مرداد ماه در مهدیه امام خامنه‌ای اداره کل اوقاف با حضور ٢۵٠ نخبه برادر و ٣ داور داور برگزار می‌شود که برای راهنمایی شرکت‌کنندگان و افزایش سطح آنها، مشغول به‌فعالیت هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات، ١١ مرداد ماه برگزار می‌شود؛ گفت: این مراسم که اختتامیه مسابقات خواهران و برادران است، در سالن شهید بهشتی و در ساعت 17:30 دقیقه برگزار می‌شود که همزمان با آن، از ۴۵ نخبه قرآنی و ٨٠ حافظ قرآن که فارغ‌التحفیظی خود را جشن می‌گیرند، برگزار شده و جوایزی هم به‌برگزیدگان اهدا می‌شود.

 احمدزاده متذکر شد: در چهلمین دوره مسابقات که سال گذشته برگزار شده بود، ۶۶ نفر از استان به‌مسابقات کشوری راه یافتند و آن مسابقات رتبه یک مدال‌آوری در کشور رتبه یک عملکرد تیمی و رتبه اول قرائت مسابقات روسیه را برای خراسان رضوی به‌ارمغان آورده بود.

وی با اشاره به‌اینکه امروزه خراسان رضوی در مسابقات قرآنی سطح بسیار عالی دارد، است؛ افزود: در چهلمین دوره مسابقات قرآنی، ٨ خواهر و برادر موفق به‌کسب رتبه برتر در مسابقات شدند.

تجلیل از 168 فعال قرآنی در اختتامیه چهل و یکمین مسابقات قرآنی خراسان رضوی

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه خراسان رضوی در میان کشور برترین استان از لحاظ فعالیت‌های قرآنی است؛ گفت: در مراسم اختتامیه مسابقات چند اتفاق مهم به‌وقوع می‌پیوندد که تجلیل برگزیدگان قرآنی و تجلیل از ٨٠ نفر از قاریان قرآن که در مجموع تجلیل از ١۶٨ نفر است، در برنامه داریم که اجتماع عظیم قرآنیان را در این روز به‌وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی یادآور شد: کار قرآنی فعالیتی ناب است که در کنار آن، برگزاری نماز جماعت دعا و اردو از دیگر برنامه‌هایی است که در کنار مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: ما یک تکلیف قانونی و شرعی داریم، تکلیف قانونی ما برگزاری مسابقه است، اما تکلیف شرعی آن، ایجاد موج و ترویج مسابقات قرآنی در جامعه بوده و موجی را ایجاد کنیم که به‌واسطه آن، مردم از فعالیت‌های قرآنی مطلع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.