قدس آنلاین: وقف نسخه خطی و هنری"کلیات سعدی" به همت خانواده‌ ی ساکن در کانادا در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌ رضوی وقف شد.

وقف نسخه خطی و هنری"کلیات سعدی" در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌ رضوی

به گزارش  قدس آنلاین رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ وقف نسخه خطی و هنریرضوی گفت: این کتاب از شاهکارهای هنری متعلق به قرن ۱۳ هجری قمری در سال ۱۲۲۲ قمری با خط نستعلیق خوش به دست میرزا مهدی ملقب به میرزا آقا میر الحمزوی الموسوی کتابت شده است.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا افزود: این کتاب دارای پنج سرلوح ممتاز استادانه مرصع و مذهب در آغاز گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و طیبات  و جدول‌بندی همه اوراق به زر و تحریر و سیلو و سرخی است.

وی این نسخه را از نظر هنری فوق‌العاده نفیس توصیف کرد وگفت: کتاب در شیراز کتابت شده و سبک تذهیب آن بین مکتب شیراز و اصفهان است که در نوع خود کم‌نظیر به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام شجاع علی میرزا، واقف این نسخه کم‌نظیر که ساکن کشور کانادا است در شرح انتقال این کتاب به مشهد که میراثی اجدادی است گفت: واقف اصلی کتاب، خانم احمدی بیگم است که این نسخه را به پسرخوانده خود سپرده و وصیت کرده بود آن را به کشوری اسلامی بیاورد و پس از فروش، پولش را صرف کار خیر کند، او نیز بعد از سال‌ها، نسخه را به داماد خود که در لندن سکونت داشت سپرد و  داماد وی، سید نقی حسن کرمانی نسخه را خریداری و پولش را صرف امور خیریه کرد. او نیز کتاب را به دختر خود  که همسر بنده است  سپرد و تمایل داشت وصیت احمدی بیگم به طور کامل اجرا شود از این رو  من این کتاب را از کانادا برای وقف در کتابخانه حضرت رضا(ع) به مشهد آوردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.