دکتر "احمد الصحاف" حق مردم عراق در اعتراض به بیکاری و کمبود خدمات عمومی و رفاهی را حق مسلم آنها دانست که دولت این کشور باید برای تحقق آن تلاش کند، ولی در مقابل، تأکید کرد که گروهی از معترضان اهداف سیاسی و مغرضانه دارند.

دولت حیدر العبادی در پاسخگویی به خواسته های مردمی، جدی است/ دست‌های پشت پرده ناآرامی‌های اخیر در عراق رو خواهد شد

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس انلاین، در روزهای گذشته، مردم عراق در بسیاری از استان های این کشور در اعتراض به بیکاری، فقدان خدمات عمومی و رفاهی به خیابان‌ها آمده و در برخی موارد با هجوم به ساختمان های دولتی و عمومی این اعتراضات را که می تواند مسالمت آمیز باشد را به سمت خشونت و تخریب اموال و اماکن عمومی سوق می دهند.

برخی گزارش‌ها این تظاهرات ها را تنها یک اعتراض مردمی به اوضاع نامطلوب خدماتی و بیکاری در عراق عنوان می‌کنند و در مقابل برخی معتقد هستند که این اعتراض‌ها از سوی جریان‌هایی مشخص با اهداف سیاسی خاص برای بر هم زدن آرامش در عراق و فشار بر دولت مرکزی هدایت می‌شود.

به دنبال این اعتراضات، "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق، شب گذشته هفت راهکار را برای رسیدگی به مطالبات معترضان مطرح کرد که به موجب آن بودجه شهر بصره و سرمایه گذاری ها برای ایجاد شغل افزایش می باید.

دکتر «احمد الصحاف» کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه بغداد در خصوص دلایل اصلی و واقعی این اعتراضات در مصاحبه با خبرنگار "قدس آنلاین" گفت:  این روزها در استان‌های فرات میانه وجنوب عراق شاهد راهپیمایی‌ واعتراضات گسترده مردمی هستیم که هدف اصلی از این راهپیمایی ها بهبود بخشی به وضعیت معیشتی و خدمات عمومی است که در مقابل حکومت بغداد سریعا به این خواسته های مردمی پاسخ داده و آن را حق مسلم و حقوق شهروندان عراقی دانسته است و به دنبال پاسخگویی به خواسته‌های معترضین است، چراکه این درخواست‌ها با قوانین اساسی و حقوق شهروندی منسجم است.

"احمد الصحاف" افزود: این در حالی است که دولت عراق اقدامات خرابکارانه از  سوی برخی معترضین را محکوم کرده است، چراکه در چارچوب قانون نبوده و به اموال عمومی و دولتی خساراتی وارده کرده است. نباید به همه تظاهرات کنندگان و معترضین به یک چشم نگریست،  بلکه آنها به چند دسته تقسیم می شوند، و بر اساس این تقسیمات دولت می‌تواند سازوکارهای متناسب با هر گروه برای پاسخ گویی به خواسته آنها را پیدا کند.

کارشناس مسائل سیاسی عراق تآکید کرد: در میان این تظاهر کنندگان گروه های مختلفی وجود دارند که می‌توان به عنوان نمونه گروهی را نام برد که با انگیزه وهدف سیاسی در صحنه حاضرند و یا گروهی هستند که به دنبال حقوق مشروع خود می باشند و به ناتوانی دولت و کمبود خدمات معترضند که دولت با این گروه هم سو است و جهت تحقق مطالب و خواسته های آنان می‌کوشد، گروه سوم نیز گروهی است که در تلاش است تا به دولت فشار وارد کند و اهداف مشخصی را دنبال می کنند. به هرحال دولت تدابیری را جهت پاسخگویی به درخواست‌های تظاهر کنندگان اتخاذ کرده است.

وی گفت: دولت عراق ۳ ملیارد دینار عراقی را جهت تصفیه آب و  ایجاد حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی در چند بخش مختلف در استان بصره از جمله بخشهای بهداشت، آموزش و پرورش، انرژی، نفت و اشتغالزایی اختصاص داده است. آقای حیدر العبادی دستور تشکیل ستاد بحران در سطح وزراء را صادر کرده که هدف آن پیگیری روند پاسخگویی به درخواستهای مردمی است و از سوی دیگر شیخ عبدالمهدی کربلایی نمایند مرجعیت عالی در نجف در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته همبستگی مرجعیت عالی با درخواست تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را اعلام و در همین حین، اقدامات خرابکارانه و خشونت آمیز از سوی برخی از معترضین را محکوم کرد.

"الصحاف" اضافه کرد: اوضاع کنونی عراق نشانگر جدیت دولت عراق جهت برطرف کردن مشکلات خدماتی و اساسی شهروندان است و این امر برای تظاهرکنندگان بطور ملموس قابل تشخیص است؛ در روزهای آتی روشن خواهد شد که چه کسانی به دنبال حقوق شهروندی مسلم در چارچوب قانون بودند و در مقابل دست‌های پشت پرده بعضی از جریان‌ها که با انگیزه و اهداف سیاسی وارد صحنه شده‌اند، رو خواهد شد.

استاد دانشگاه بغداد در پایان گفت: باوجود چالشهای پیش‌روی دولت عراق، این دولت با برآورد درخواست‌ها تظاهرکنندگان و بررسی امکانات موجود ابتکار عملی را مطرح کرده و بر این اساس حیدر العبادی دستوراتی را جهت پاسخگویی هرچه سریعتر به این درخواست‌ا صادر کرده است که این ۷ فرمان قطعاً قابلیت اجرایی شدن دارد وحساب شده است و که نیاز به یک برنامه کوتاه مدت دارد.

ما در عراق با یک وضعیت سخت و پیچده روبرو هستیم چرا که داعش باعث شکست روانی برای خیلی از شهروندان شده است و نیروهای ارتش عراقی و بسیج مردمی به تازگی پیروزی تاریخی خود را بر داعش محقق کرده‌اند، و مردم عراق نیازمند حفظ این روحیه هستند تا بتوانند کشور خود را بازسازی کنند. تنها راه حل و فصل این اعتراضات مراجعه به دولت و حرکت کردن تحت لوای دولت است که در غیر این‌صورت هرج و مرج به بار خواهد آمد و شرایط بحرانی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.