سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در فضای رسانه ای و مجازی درباره ارسال پیام از سوی ایران برای ترامپ از طریق ولادیمیر پوتین را تکذیب کرد و گفت: اگر جایی و یا در محفلی سخنی گفته شده، گمانه زنی است. دیدار پوتین و ترامپ از پیش تعیین شده است و مسایل خودشان را دارند و در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشتیم.

تهران پیامی از طریق پوتین برای ترامپ نفرستاده/  شاید ترامپ برای مذاکره به ایران زنگ بزند

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، بهرلم قاسمی در نشست هفتگی با رسانه ها در پاسخ به سوالی درباره دیدار پوتین و ترامپ و مطالب مطرح شده در برخی محافل مبنی بر ارسال پیامی برای ترامپ تصریح کرد: پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر جایی و یا در محفلی سخنی گفته شده، گمانه زنی است. دیدار پوتین و ترامپ از پیش تعیین شده است و مسایل خودشان را دارند و در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشتیم.  

بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای جمهور دو کشور اطلاعی نداریم، نباید اطلاعی هم داشته باشیم. رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. دو کشور ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین مساله سوریه با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، تماس‌هایی بین دو کشور برقرار است که این تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و رویدادها تاثیری بر مسائل بین ما و فدراسیون روسیه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: باید منتظر شویم که دیدار انجام شود و بعد از آن می‌توان با توجه به اخباری که منتشر می‌شود در مورد جزئیات این دیدار بحث و گفت‌وگو کرد.

دیدار ولایتی با پوتین تصمیم دولت بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر علی اکبر ولایتی به روسیه و حاشیه‌های ایجاد شده درباره این سفر از جمله اینکه دولت روسیه حصول برخی توافقات اعلام شده بین دو کشور از سوی دکتر ولایتی را تأیید نکرده است، اظهار داشت: در مجموعه دیدارهای دوجانبه در این سفر که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید،  در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفت‌وگو شد و فکر نمی‌کنم جزئیات این مذاکرات منتشر شده باشد، بنابراین  چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود و به هر حال طرفین در ارتباط با این موضوع دیدگاه‌های خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند مطرح کرده‌اند.

وی در واکنش به اینکه سفر ولایتی نوعی موازی کاری در حوزه سیاست خارجی عنوان شده، خاطرنشان کرد: 

ر حوزه سیاست خارجی و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ما باید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشیم و در همین چارچوب این امر بسیار نادر است.

وی گفت: سیاست خارجی مقوله‌ای از جنس حاکمیتی است و با توجه به منافع و مصالح ملی و آثاری که این آمد و شدها و رفت و آمدها بین ایران و سایر کشورها به وجود آورده و می‌آورد می‌بایست هماهنگی‌های لازم در سطوح مختلف وجود داشته باشد و ابتکار عمل در دست دستگاه دیپلماسی کشور است.

قاسمی با اشاره به سیاست ایران بعد از خروج آمریکا از برجام جهت ارائه پیام رییس‌جمهور به سران کشورهای مختلف و با بیان اینکه این پیام را تاکنون مقامات مختلف کشورمان با سفر به دیگر کشورها به سران این کشورها تحویل داده‌اند، تصریح کرد: سفر آقای ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور انجام شد و البته در این سفر ایشان پیامی از مقام معظم رهبری را برای پوتین به همراه داشتند که این پیام را ارائه دادند.

وی یادآور شد: وی گفت: اولین سفر را آقای کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه اسبق انجام و پیام رئیس جمهور را برای مقامات واتیکان، اسپانیا و ایتالیا برد، خانم ابتکار به اندونزی و مالزی سفر و خانم جنیدی به هلند رفت. وزیر نیرو به ارمنستان و گرجستان سفر کرد و رئیس دفتر رئیس جمهور به ترکیه رفت و شاید یکی از آخرین سفرها در مقطع جدید سفر ولایتی به مسکو بود که به دلایل مختلف تا حدی خبرساز شد.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و روسیه مبنی بر دریافت کالا در ازای فروش نفت، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم این موضوع را یکی از مقامات روس مطرح کرده و من از طرف مقامات ایرانی چنین چیزی را نشنیدم. در مورد صحت و سقم این موضوع و صلاحیت مقام روسی که چنین اظهارنظری داشته نمی‌توانم قضاوت کنم. به طور معمول برای رسیدن به تفاهم نیاز است که هیات‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذیربط بین دو کشور مبادله شوند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا نهایتا بتوانند به یک تفاهم و قرادادی برسند که این امر مسیر طولانی است.

درخواست آرژانتین برای استرداد دکتر ولایتی بی‌جا بود

قاسمی در واکنش به درخواست یک قاضی آرژانتینی از روسیه  برای استرداد آقای ولایتی به خاطر پرونده آمیا تصریح کرد: این اقدامی بیجا و غلط است، این مسائل بر اساس یک اتهام نادرست مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه بعضا این تلاش‌های نابجا را در مورد برخی از شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم، گفت: این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و شدنی و قابل اجرا نیست و به نظرم موضوع قابل اهمیتی نمی‌توان آن را تلقی کرد.

به صفر رساندن فروش نفت ایران گزافه گویی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش ترامپ برای ایجاد اجماع برای محاصره اقتصادی و رساندن درآمد نفتی ایران به صفر  گفت: ترامپ رویاهای زیادی دارد اما این تلاش و ادعا برای اینکه بتوانند نفت ایران را متوقف کرده و به صفر برسانند، گزافه گویی است و شدنی نیست.

وی افزود: تجربه گذشته در موارد بسیار این را نشان می دهد که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست. ما با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خودمان چه آنهایی که مشتریان نفت ایران هستند و حتی مشتریان غیرنفتی که از آنها کالا می‌گیریم، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا تلاش می‌کنیم و امیدواریم نهایتا با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

اینکه ترامپ برای مذاکره به تهران زنگ بزند محتمل‌تر است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تصریح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران بزنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که در صورت این تماس، پاسخ او چه خواهد بود با خنده گفت: بستگی دارد به چه کسی زنگ بزند.

بسته پیشنهادی اروپا کافی نبود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جمع‌بندی ایران از بسته پیشنهادی کشورهای عضو برجام که حدود دو هفته پیش در وین به ایران داده شد، گفت: ‌بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اصرارهایی که دیگر کشورهای عضو برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق و تداوم حضور ایران در این توافق داشتند تصمیم بر این گرفته شد که مذاکراتی صورت بگیرد که ایران بتواند از مزایایی که در برجام پیش‌بینی شده است استفاده کند. در همین چارچوب همانطور که اطلاع دارید مذاکراتی در سطوح کارشناسی و همچنین معاونین وزرای خارجه و وزیر امور خارجه با کشورهای عضو برجام و همچنین دیگر کشورهای موثر صورت گرفته است، یک جلسه کارشناسی اعضای برجام نیز در تهران برگزار شد و کمتر از دو هفته پیش نیز وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در وین جلسه‌ای را برگزار کردند.

وی با بیان اینکه در این جلسه تأکید شد که کشورهای عضو برجام بر روی پارامترهای مورد نظر ایران کار جدی‌تری انجام دهند، گفت: روندی از مسائل در حوزه های نفت، روابط بانکی، حمل و نقل، سرمایه گذاری، همکاریهای صنعتی و ایجاد مکانیزم های بازگشت پول نفت به ایران در مذاکرات با اروپایی ها در حال پیگیری است و مهم یافتن راهکارهایی است که نیازهای کشور تامین شود. نهایتا فرصت داده شد که آنها کار بیشتری را روی بسته پیشنهادیشان انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن رضایت ایران را جلب کنند و ما در همین چارچوب منتظر هستیم که در روزهای آینده شاهد پیشنهاداتی از سوی این کشورها باشیم تا بتواند رضایت ایران در عرصه‌های مختلف را جلب کند و در پی آن به یک تفاهم منصفانه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فرصت زیادی نداریم و ما نمی‌توانیم اقتصاد کشور را در گروی تصمیم‌گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام معطل بگذاریم، تصریح کرد: باید دید که پیشنهادات نهایی که داده می‌شود چگونه خواهد بود و تصمیم نهایی بر آن اساس اتخاذ خواهد شد و امیدواریم این پیشنهادات در چارچوبی باشد که ایران بتواند از مزایای برجام برخوردار شود و ایران در آن مقطع در سطح کلان در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

منتظر نتایج مذاکره با اروپا نمی‌مانیم

قاسمی درباره اینکه آیا ایران در نشست وین ضرب‌الاجلی را برای کشورهای عضو برجام جهت ارائه پیشنهادهای نهایی خود برای بهره‌مندی ایران از توافق برجام ارائه کرده است یا نه؟ گفت: مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در حال انجام است و همه آنها به سهم خودشان به صورت یکسان متعهد هستند که باید تعهد و وظایف خود را در ارتباط با این توافق انجام دهند چنان که ایران بتواند از مزایای این توافق بین‌المللی استفاده کند.

وی  با بیان اینکه ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و گام‌هایی رو به جلو برداشته‌ایم، اظهار کرد: در حوزه سیاسی و مواضع سیاسی اروپا استحکام بیشتری دیدیم و آنها در تلاش هستند که ببینند چگونه می‌توانند خواسته‌های ایران را تأمین کنند و ما امیدواریم در فرآیند این مذاکرات بتوانیم به یک روند مشخصی دست پیدا کنیم ولی اینکه روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل مشخص شده باشد فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشد.

وی بادر دیگر تصریح کرد: ما در انجام امور کشور از جمله مسائل اقتصادی منتظر نتایج این مذاکرات نخواهیم بود و اقدامات و سیاست‌های خود را طراحی می‌کنیم، راه را ادامه می‌دهیم و همانطور که گفتم منتظر دریافت پیشنهادات آنها نیز هستیم.

سفر ظریف به عمان و شایعه میانجی‌گری مسقط با واشنگتن

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر از پیش اعلام نشده و یک‌باره ظریف به عمان که گمانه‌زنی‌هایی درباره میانجی‌گری این کشور در رابطه با آمریکا را مطرح کرده بود، با تأید بر اینکه روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم گفت: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند.

وی افزود: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد. ضمن اینکه چیز پنهانی در سفر آقای ظریف وجود ندارد.

سخنگوی وزرت امور خارجه درباره اینکه عباس عراقچی در سفر اخیر به دهلی نو پیشنهادهای جدیدی برای طرف هندی در حوزه خرید نفت برده است هم اظهار داشت: این سفر در چارچوب دیدارهای معمول سیاسی صورت گرفت و این بار نوبت ایران بود که به هند سفر کند و در این ملاقات‌ها درباره مسایل مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه و آنچه می‌تواند مورد توجه ایران و هند باشد، تبادل نظر شد 

 شبیه طنز و شوخی است

وی خبر منتشر شده در روزنامه الجریده کویت مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در روسیه را به شدت تکذیب کرد و آن را شبیه طنز و شوخی خواند و گفت: برای هر کسی که با سیاست‌ها و مواضع ایران آشنا باشد، این بیشتر به طنز و شوخی شبیه است و چنین چیزی درست نیست و شدیدا تکذیب می‌کنم.

۳۰۰ میلیون یورو ایران در آلمان

قاسمی در مورد اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال این است که ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های خود را از آلمان خارج کند، تصریح کرد: من نیز چنین خبری را خوانده و شنیده‌ام ولی ترجیح می‌دهم که دوستان بانک مرکزی که پاسخگوی مسائل پولی و بانکی هستند در این زمینه صحبت کنند و پاسخگوی شما باشند.

موضوع حج از مسئله روابط سیاسی تهران-ریاض جداست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که پرسید برگزاری مرام حج امسال می‌تواند بر بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان تأثیر گذار باشد با تأکید بر اینکه موضوع حج یک بحث مستقل از روابط دوجانبه ایران و عربستان است.

وی افزود: آنچه که در دو کشور مطرح است جدا کردن بحث حج از مسائل دوجانبه و سیاسی است ما امیدواریم که امسال نیز حج به خوبی برگزار شود ولی همانطور که گفتم مسائل دوجانبه را با توجه به مسائلی که وجود دارد نمی‌توان با موضوع حج مرتبط دانست.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد که عربستان همچنان از آمادگی لازم برای تغییر نگاه خود نسبت به ایران و مسائل منطقه برخوردار نیست، تصریح کرد: امیدواریم که واقعیت‌ها در منطقه توسط مقامات این کشور دیده شود و واقع‌بینی و ایجاد صلح، ‌ ثبات و امنیت در منطقه مبنای تصمیم‌گیری مقامات عربستانی باشد.

حاکم شدن انتخاب مردم در عراق بهترین گزینه برای ایران است

وی در مورد اعتراضات اخیر در عراق و اینکه عده‌ای گفته‌اند که ایران به دنبال تلاش برای رو کار آمدن دولت متبوع خود در این کشور است، اظهار کرد: دولت عراق در اختیار مردم عراق است. عراق کشور مستقلی است، ربطی به ایران ندارد و ما دخالتی در انتخاب دولت‌های عراق نداریم، این مردم هستند که دولت را انتخاب می‌کنند و همانطور که گفتم ما در این زمینه دخالتی نداریم.

قاسمی همچنین در مورد دیدار اخیر اردکانیان وزیر نیرو ایران با وزیر انرژی عراق و مرتبط بودن آن با تحولات اخیر در عراق، گفت: همواره این دیدارها پیرامون موضوعات متعدد بین مقامات دو کشور ایران و عراق وجود داشته است و این موضوع ربطی به سایر مسائل ندارد.

صدور ویزای عراق برای اتباع ایرانی به روال عادی در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد بحث صدور ویزا برای سفر اتباع ایرانی به عراق و برخی از اخباری که در این زمینه منتشر شده است، تصریح کرد: تا آنجا که اطلاع داریم دولت عراق درصدد است مقررات خود برای ارائه ویزا به سایر کشورهای جهان را تکمیل و کامل کند و تا آنجا که ما می‌دانیم این نوع تغییرات در مورد ایران در حال حاضر اجرایی نخواهد شد.

مهلت FATF تمام نشده

سخنگوی وزارت خارجه در مورد فرصت داده شده برای الحاق ایران به FATF و معطل گذاشتن لایحه CFT در مجلس، گفت: این موضوع موضوعی پیچیده و حساس است. در مجلس شورای اسلامی مباحثی در این زمینه مطرح بوده، این مباحث ادامه دارد، تکلیف بخشی از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌های دیگر در سایر نهادهای مرتبط از جمله مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، فرصت وجود دارد و ما امیدواریم که در نهایت روند در چارچوب منافع کشور و نظام به پیش برود.

محکومیت ترور والی گنجه

خبرنگاری درباره ترور والی گنجه و منتسب کردن این ترور به ایران از سوی برخی از رسانه‌های آذربایجانی سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: هر اقدام خشونت آمیز و ترور در هر نقطه از جهان و به هر شکل از نگاه جمهوری اسلامی همواره محکوم بوده و این اقدام را نیز محکوم می‌کنیم و امیدوارم ایشان بهبودی یافته و شاهد چنین وقایعی در جهان امروز و به خصوص در کشورهای همسایه نباشیم.  

وی افزود:یک جنگ روانی حساب شده و دقیق و شدید از جانب کانون‌های مشخص علیه ایران فعال شده و عمدتا در کار خبرسازی، ایراد اتهامات علیه ایران کار می‌کند و نیازمند هوشیاری جامعه جهانی است.

تفاهم‌های اولیه در مورد سند جامع همکاری‌های مشترک درازمدت بین ایران و افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت سیاسی و امنیتی افغانستان به تهران و برگزاری سومین نشست برای دستیابی به سند جامع همکاری بین دو کشور در روز جمعه نیز خاطرنشان کرد: بعد از تفاهم بین دو کشور توافق شد پنج کمیته تشکیل شود که سه کمیته کارشان را تمام کردند دو کمیته باقی مانده بود که کمیته سیاسی روز جمعه با حضور مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان در تهران برگزار شد.

وی با بیان اینکه گام‌های اساسی و رو به جلو برداشته شد، یادآور شد: یک مورد یا دو مورد دیگر باقی ماند که قرار شد دوستان افغان به کابل مراجعت و با مقامات بالاتر در این زمینه مشورت کنند و فکر می‌کنم کار زیادی نیست و طی روزهای آینده نتیجه مشورت‌هایشان را به ما اعلام کنند و احتمالا این کمیته می‌تواند ظرف هفته‌های آینده کارش را به اتمام برساند.

قاسمی بیان کرد: یک کمیته دیگر باقی است که فکر می‌کنم روزها و نهایت چند هفته آینده تشکیل خواهد شد و تصور می‌کنم مشکل خاصی برای تفاهم نخواهد داشت ولذا وقتی تفاهم را در پنج کمیته داشته باشیم، نشست تدوین سند جامع همکاری‌های مشترک درازمدت ایران و افغانستان را برگزار می‌کنیم که بعدا باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

سازمان انرژی اتمی باید پاسخگو باشد

قاسمی در مواجه با سوالی درباره بازدید پنهانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت و اینکه آیا این در چارچوب برجام بوده و با توجه به اینکه برجام موضوعیت ندارد، ایران قرار است خودش را ملزم به اینگونه اقدامات کند؟ پاسخ داد: برجام موضوعیت دارد و زنده است و استحکام دارد و پابرجاست و توافقی بین‌المللی است و در چارچوب برجام مذاکرات برای استمرار برجام بین ایران و ۱+۴ انجام می‌شود.

قاسمی عنوان کرد: درباره بازدید و بازدیدها حوزه کاری من نیست و سخنی در این زمینه نخواهم گفت و با سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه صحبتی داشته باشید.

نشست پنج کشور ساحلی خزر در قزاقستان

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نشست پنج کشور ساحلی دریای خزر در قزاقستان نیز گفت: کنوانسیون حقوقی دریای خزر تا حد زیادی تفاهم حاصل شده و آمادگی‌های لازم وجود دارد. هیأت‌های مقدماتی و کارشناسی پنج کشور مذاکرات و رایزنی‌هایی را با یکدیگر انجام داده و قرار است قبل از اجلاس سران نیز بار دیگر هیأت‌های کارشناسی با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.