قدس آنلاین: مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: شاخص‌های ما شاخص‌های قانونی است از جمله اعتقاد به ولایت فقیه و التزام عملی به اسلام، نظام و همچنین نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخاباتی و سایر شرایط قانونی است.

نه تفتیش عقاید می‌کنیم و نه بدون سند و مدرک نظر می‌دهیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام محرابی در دومین نشست هم اندیشی مشترک فعالان جوان سیاسی استان خراسان رضوی به میزبانی دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان و همزمان با سالروز تاسیس این نهاد، با اشاره به نقش شورای نگهبان به عنوان امانت دار رای مردم گفت: شورای نگهبان به عنوان یک مرجع تأثیرگذار در حفظ کیان کشور در دو حوزه نظارت بر قانون گذاری و نظارت بر برگزاری انتخابات به ایفای نقش می‌پردازد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی مراحل اخذ استعلامات از مراجع چهارگانه و نحوی تایید صلاحیت افراد گفت: شورای نگهبان امین شیعیان، اهل سنت، اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلان است و به عقیده بنده کسانی که بدون سند و مدرک، بخش اجراء یا نظارت را متهم می‌کنند، خواسته یا ناخواسته نظام را تضعیف می‌کنند.
 
مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی ادامه داد: شورای نگهبان براساس قانون انتخابات صلاحیت افراد را بررسی می‌کند و هرگز این گونه نبوده است که صلاحیت یک فرد بصورت حزبی یا جریانی بررسی شود.

حجت الاسلام محرابی با تاکید بر اینکه ما نه تفتیش عقاید می‌کنیم و نه بدون سند و مدرک نظر می‌دهیم، گفت: شاخص‌های ما شاخص‌های قانونی است از جمله اعتقاد به ولایت فقیه و التزام عملی به اسلام، نظام و همچنین نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخاباتی و سایر شرایط قانونی است.

وی در مورد تایید صلاحیت افرادی که در استان ردصلاحیت می‌شوند، اظهار کرد: ممکن است فردی در استان ردصلاحیت شود، اما هیات نظارت مرکزی بررسی کند و بگوید که دلایل کافی نیست و این افراد تاییدصلاحیت می‌شوند. ملاک‌های ما متعدد است و اسناد متعددی بررسی می‌شود، اگر سندی مبنی بر تغییر مسیر شخص باشد نظر ما نیز تغییر خواهد کرد، ما نباید راه‌ها را ببندیم مگر اینکه ثابت شود فرد شرایط قانونی را ندارد که در این صورت از ورود آن جلوگیری می‌کنیم.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان بااعلام اینکه برای ما اجرای صحیح قانون در اولویت اصلی است بیان کرد: بسیاری از انتقاداتی که هر دو جناح به ما وارد می‌کنند به خاطر ضعف و وجود خلاء‌ها در قانون و یا وجود قانون بدون بازدارندگی است که می‌بایست این قانون هر چه سریعتر مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

حجت الاسلام محرابی ادامه داد: مثلاً در یکی از بندهای این قانون جریمه یک تخلف بین ۵ هزار تومان تا صد هزار تومان تعیین شده است که قطعا این موارد حتی با گزارش ناظرین و تشکیل پرونده قضایی هم به هیچ عنوان بازدارنده نیست.

وی با اشاره به برگزاری موفق جلسات با اقشار تاثیر گذار جامعه از جمله فعالین اجتماعی و سیاسی جوان توسط این دفتر گفت: برای اولین بار در سطح کشور و به همت دفتر نظارت شورای نگهبان در خراسان رضوی مجموعه جلسات پاسخ گویی با حضور اقشار مختلف جامعه در حال برگزاری است که امیدواریم بتوانیم با کمک و هم اندیشی نسل جوان به یک نتیجه مناسب در این خصوص دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.