جنجال استفاده از کمک داور ویدئویی به فینال جام جهانی هم کشیده شد و باعث شد تا بحث در مورد استفاده از این تکنولوژی همچنان داغ باقی بماند.

واکنش های تند به اعلام پنالتی برای فرانسه

به گزارش قدس آنلاین،در بازی شب گذشته فرانسه و کرواسی، بازی با تساوی ۱-۱ در جریان بود که برخورد توپ به دست ایوان پریشیچ، هافبک کرواسی، باعث شد تا نستور پیتانا، داور بازی، به سراغ VAR رفت و در نهایت نقطه پنالتی را نشان داد.

آنطور که در تصاویر مشخص است، دست پریشیچ کمی از بدنش فاصله دارد اما تعمدی در برخورد با توپ نداشته ولی پیتانا موقعیت دست او را غیرطبیعی تشخیص داد و یک ضربه پنالتی به فرانسه اهدا کرد. آنتوان گریزمان پشت ضربه قرار گرفت و حساب کار را ۲-۱ کرد؛ از این لحظه بود که فرانسه تا پایان بازی از کرواسی پیش بود و در نهایت هم توانست با زدن گل های بعدی، پیروزی اش را قطعی کرد.

این تصمیم نستور پیتانا بار دیگر این بحث را به وجود آورد که آیا استفاده از کمک داور ویدئویی می تواند به گرفتن تصمیم درست منجر شود.

درحالی که بسیاری معتقدند که تصمیم داور آرژانتینی در این صحنه درست بوده، جویی بارتون، بازیکن سابق المپیک مارسی و کوئینزپارک رنجرز در توئیتر نوشت:" اگر فکر می کنید که آن صحنه پنالتی است، یا فرانسوی هستید یا هرگز فوتبال بازی نکرده اید. چنین تصمیماتی می تواند یک بازی فوق العاده را خراب کند. پریشیچ هیچ زمانی برای واکنش نشان دادن نداشت. به هیچ وجه پنالتی نبود."

روی کین، کاپیتان سابق منچستریونایتد، موضع شدیدتری علیه تصمیم پیتانا گرفت. او که به عنوان کارشناس در شبکه آی تی وی صحبت می کرد، گفت:" آن تصمیم برای اعلام پنالتی من را منزجر کرد. بازیکنان کرواسی شایسته تصمیم بهتری بودند. تصمیم شرم آوری بود."

در مقابل، جمی کاراگر، مدافع سابق لیورپول، اعلام کرد که نباید تقصیر این تصمیم را به گردن سیستم VAR انداخت زیرا در نهایت این داور است که تصمیم نهایی را می گیرد:" این اشتباه داور است، نه VAR! VAR تنها بازپخش صحنه هاست."

همچنین کیت هکت، روزنامه نگار باتجربه نشریه تلگراف، در مورد این اتفاق نوشت:" هنوز فکر می کنم که وقتی از VAR استفاده می شود، اشتباهات مرگباری اتفاق می افتد زیرا تصمیم کلیدی را داور داخل زمین می گیرد. تردیدی وجود ندارد که توپ به دست پریشیچ برخورد کرد و نستور پیتانا معتقد بود که هیچ خطایی اتفاق نیفتاده است اما وقتی ماسیمیلیانو ایراتی، مسئول VAR به او گفت که نیاز به بازبینی صحنه است، نظر پیتانا به طور طبیعی تغییر کرد. وقتی به او گفته شد که باید دوباره صحنه را ببیند، او تصور کرد که اشتباه کرده و در این شرایط، احتمال اینکه داور نظرش را تغییر بدهد، زیاد است.

او همچنین باید در شرایطی تصمیم می گرفت که در مقابل ۸۱ هزار تماشاگر داخل ورزشگاه و میلیون ها بیننده تلویزیونی، مشغول بازبینی صحنه بود. در چنین شرایطی، فشار غیرقابل تحملی روی داور است و من فکر می کنم بهتر است که تصمیم توسط داور VAR گرفته شود و به داور وسط منتقل شود."

قرار است از VAR در رقابت های لیگ های معتبر اروپایی استفاده شود و فیفا هم اعلام کرده در جام های جهانی بعدی هم از این سیستم استفاده خواهد کرد و این به معنای آن است که جنجال های این سیستم فعلا ادامه خواهد داشت.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.