قدس انلاین: والدین دانش‌آموزان مدارس قرآنی امام حسن مجتبی(ع) از عملکرد این مدرسه راضی هستند، اما اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 3 مشهد اقدام به‌پلمب این مدارس کرده است، هرچند مسئولان مدرسه این اقدام را غیرقانونی می‌دانند.

حواشی پلمب یک مدرسه با رویکرد قرآنی در مشهد
 در سال 90 موسسه غیرانتفاعی امام حسن مجتبی(ع) با رویکرد آموزش علمی و قرآنی تاسیس شد، این موسسه پنج شعبه در مشهد دارد و بیش از 800 دانش‌آموز ابتدایی در کنار دروس مصوب آموزش‌وپرورش، قرآن حفظ می‌کردند و احکام و اخلاق می‌آموختند.

اما نزدیک به‌یک هفته است که باوجود رضایت اولیای دانش‌آموزان از عملکرد این مدرسه، ناحیه 3 آموزش‌وپرورش مشهد مقدس اقدام به‌پلمب مدرسه امام حسن مجتبی(ع) در بلوار بعثت کرده است و این موضوع سبب اعتراض جمعی از اولیای این دانش‌آموزان شده که با حضور در اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خواستار پاسخ‌گویی مسئولین آموزش‌وپرورش شدند.

از عملکرد مدرسه راضی هستم

مریم پوررضایی مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه با ابراز رضایت از عملکرد مسئولان مدرسه امام حسن مجتبی(ع) می‌گوید: مسئولان آموزش‌وپرورش هیچ‌گونه توضیحی درباره علت تعطیلی این مدرسه به‌ما نداده‌ و تنها بیان کردند که مسئولان این مدرسه تخلفات اداری داشته‌اند و اکنون 250 دانش‌آموز این مدرسه بلاتکلیف هستند.

وی با بیان اینکه پیام‌های ارسال شده به‌والدین دانش‌آموزان موجب نگرانی آنان شده، بیان می‌کند: بعد از تحقیق بسیار به‌این مدرسه رسیده‌ام و نمی‌توانم فرزند خود را به‌مدرسه دیگری بفرستم، زیرا اعتماد ندارم و امیدوارم مسئولان در صورت وجود تخلف از سوی این مدرسه، ما را نیز مطلع کنند.

دیر معرفی کردن مدیر مدرسه اتفاق تازه‌ای نیست

موسس مدارس امام حسن مجتبی(ع) به‌روند پلمب شدن مدرسه اعتراض دارد و می‌گوید: یکی از ایرادات گرفته شده به‌مدرسه این بود که مدیر مدرسه را دیر معرفی کرده‌ایم، اما مدیر و موسس این مدارس نیروی ناحیه 4 بودند و برای انتقال به‌ناحیه 3 باید سیر اداری سیستم آموزش‌وپرورش طی می‌شد که در این خصوص کوتاهی از سوی ما صورت نگرفته است. 

سیدمسعود فتاحی با بیان اینکه دیر معرفی کردن مدیر مدرسه اتفاق تازه‌ای نیست، اما این موضوع منجر به‌تعطیلی مدرسه نشده، ادامه می‌دهد: کارشناس مسئول مدارس غیردولتی استان در شهریورماه سال 96 به دیوان عدالت اداری بعد از دریافت توقف اجرای حکم توسط ما، نامه‌ای زدند مبنی بر اینکه تمام اولیا پراکنده شدند و دانش‌آموزی نمانده که مدرسه احیا شود و دیوان رای خود را پس بگیرد که نمونه‌ای از دروغ‌ها و پرونده‌سازی‌های صورت گرفته توسط این فرد برای مدرسه بوده‌ است.

وی درباره یکی دیگر از تخلفاتی که به‌موسسه نسبت داده شده، توضیح می‌دهد: به‌ما ایراد گرفته شده که اضافه بر تعداد مجاز، دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌ایم و این درحالی است که مدرسه از اداره نوسازی برای افزایش ظرفیت مجوز گرفته و به‌دلیل قصور اداره نوسازی، نامه‌ای به‌ناحیه ارسال نشد و حتی در این خصوص از ما توضیحی نخواستند و ما را مقصر شناختند.

فتاحی با بیان اینکه بسیاری از همکاران تائید می‌کنند که دلایل مطرح شده برای بستن مدرسه متقن نیست، می‌گوید: مدارس دیگری هم هستند که پرونده قضایی و حتی جعل سند داشته‌اند، اما این امر منجر به‌تعطیلی این مدارس نشده است.

وی ادامه می‌دهد: در این سال‌ها ما از طرف خانواده‌ها معترضی نداشتیم و همه خانواده‌ها و همکاران ما در اداره آموزش‌وپرورش اظهار می‌کنند که این مدرسه هم از لحاظ آموزشی و هم پرورشی بسیار خوب عملکرده است.

پلمب مدرسه توسط ناحیه 3 غیرقانونی است

فتاحی ضمن اشاره به‌ایجاد مشکلات برای شعبه دیگر این موسسه در سال‌های گذشته که دیوان عدالت اداری، رای به‌نفع مدرسه امام حسن مجتبی(ع) صادر کرده، اظهار می‌کند: زمانی که مجوز لغو می‌شود، طبق قانون حق داریم که به‌دیوان عدالت اداری اعتراض کنیم، اما دیوان به‌دلیل همراه نبودن مصوبه با شکایت، شکایت ما را رد کرد و این رد شکایت به‌این معنی است که ما حق داریم، مجدد دادخواست به‌دیوان بدهیم و با وجود اینکه ابلاغ رسمی صورت نگرفته و رای دیوان نیز ما را محکوم نکرده و به‌نفع اداره آموزش‌وپرورش نیز رای نداده است، ناحیه 3 به‌صورت غیرقانونی در حالی که پرونده باید مراحل تکمیل خود را طی می‌کرد اقدام به‌اجرایی شدن حکم و پلمب شدن مدرسه کرد.

وی با بیان اینکه بندهای تخلف باید در دیوان مطرح و بررسی شود؛ تصریح می‌کند: اعتراض این است که چرا به‌صورت غیرقانونی اقدام به‌پلمب شده، مدرسه باید باز باشد و سیر قانونی خود را طی کند و بعد از رای قاضی حکم اجرا شود.

موسس مدارس امام حسن مجتبی(ع) این‌گونه اقدامات آموزش‌وپرورش را جانب‌دارانه توصیف می‌کند و می‌گوید: پیامک‌های ارسال شده به‌اولیای سایر شعبه‌های این موسسه مبنی بر منحل شدن آن، سبب نگرانی خانواده‌ها شده است.

وی بر این نکته تآکید می‌کند که اجرای مصوبه تعطیلی مدرسه غیرقانونی بوده و باید طبق قانون به‌موسس ابلاغ می‌شد، اما به‌من اطلاعی ندادند.

موسس مدارس امام حسن مجتبی(ع) تخلفات وارد شده به‌مدرسه را قبول ندارد و معتقد است که شورای نظارت بدون اطلاع و مشاهده مستندات او، رای غیابی صادر کرده است.

ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر و پسر در یک فضا

در ادامه گزارش برای اطلاع از دلیل پلمب شدن مدرسه امام حسن مجتبی(ع) به‌سراغ مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی رفتیم.

قاسم‌علی خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: مدرسه امام حسن مجتبی (ع) تخلفاتی را در سنوات گذشته داشت که این تخلفات توسط اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 3 بررسی و به‌شورای نظارت استان گزارش شد و این شورا دو سال قبل تشکیل جلسه داد و بنا بر مستندات خود در خواست لغو و ابطال مجوز مدرسه امام حسن مجتبی(ع) در ناحیه 3 را داد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه می‌دهد: این مصوبه به‌شورای نظارت وزارت آموزش‌وپرورش با مستندات ارسال شد و شورای نظارت در وزارتخانه این رای را تایید کرده و اعلام داشتند که باید این مجوز باطل شود و نامه‌ای برای اداره کل آموزش‌وپرورش مبنی بر ابطال مجوز ارسال کردند و موسس مدرسه به‌دیوان عدالت اداری دو بار شکایت کرده و در خواست لغو این مصوبه را داشته که دیوان عدالت ادارای به لغو مصوبه رای نداد و شکایت را وارد ندانست.

وی بیان می‌کند: نامه شورای نظارت وزارت آموزش‌وپرورش و دیوان عدالت اداری زمانی ارسال شد که مدرسه تعدادی دانش‌آموز را ثبت‌نام کرده بود و به‌دلیل اینکه موسس مدرسه اعلام کرد که درصورت تعطیلی مدرسه به‌دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها  تنش وارد می‌شود، در سال گذشته این مدرسه به‌فعالیت خود ادامه داد، در حالی که باید سال 96-97 این مدرسه تعطیل می‌شد، اما به‌دلیل مناسب نبودن زمان تا امسال به‌طول کشید و اکنون نیز پیگیری‌ها در حال انجام بوده و هنوز آقای فتاحی نتوانسه رای بر ابطال مصوبه بگیرد.

خدابنده درباره تخلفات این مدرسه می‌گوید: کار آموزشی و پرورشی این مدرسه خوب بوده، اما تخلفات اداری داشته که رعایت نکردن سقف ظرفیت کلاس‌ها و اینکه دانش‌آموزان دختر و پسر را در یک فضا ثبت‌نام کرده، جزو موارد تخلفی این مدرسه است.

مدارس قرآنی نیازمند توجه بیشتر مسئولان

در فضای فرهنگی که جامعه که جای مفاهیم قرآنی و دینی در آن به‌شدت احساس می‌شود، فعالیت مدارسی که محور آموزش‌های خود را قرآن و سبک زندگی اهل بیت(ع) قرار داده‌اند، امیدوارکننده است، به‌ویژه که هنوز خانواده‌های بسیاری نسبت به‌تعلیم و تربیت فرزند خود نگران هستند و می‌خواهند شرایط را برای رشد تفکر قرآنی فرزندان خود فراهم کنند.

در این شرایط، حمایت آموزش‌وپرورش از این نوع مدارس، چه محتوایی و چه اداری سبب می‌شود افراد بیشتری به‌تاسیس مدارس قرآن محور ترغیب شوند و از اداره کل آموزش‌وپرورش انتظار می‌رود نسبت به‌این مدارس توجه بیشتری نشان دهد.

==================

گزارش از: راحله حسین‌زاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.