قدس انلاین : نیشابور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان خراسان رضوی برای کودکان روشندل و کم‌بینا دچار کمبودهای شدیدی است که این دانش‌آموزان فقط در مقطع ابتدایی می‌توانند در نیشابور تحصیل کنند.

تحصیل دانش‌آموزان روشندل نیشابوری در تاریکی
روشندلان همیشه در جامعه دچار چالش‌ها و کمبودهایی بوده‌اند و این مشکلات در شهرستان‌ها بیشتر دیده می‌شود، نیشابور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی برای کودکان روشندل و کم‌بینا دچار کمبودهای شدیدی است که یکی از این نیازها مدرسه و امکانات آن است که فقط در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان با این شرایط خاص می‌توانند تحصیل کنند و برای ادامه باید به شهرهای اطراف بروند.

مدیر مدرسه وکیلی چهار که دانش‌آموزان روشن‌دل و کم‌بینای نیشابوری در آن تحصیل می‌کنند در گفت‌وگو با فارس گفت: متأسفانه فضای آموزشی مناسبی برای این دانش‌آموزان وجود ندارد، علاوه بر آن به دلیل موقعیت فعلی مدرسه که در حاشیه شهر قرار دارد سرویس‌دهی دچار مشکل اساسی است.

قول‌هایی که به ثمر نرسید

عباس صدیقی تأکید کرد: این مدرسه در حال حاضر حدود 30 دانش‌آموز دارد که امسال پنج نفر فارغ‌التحصیل خواهد داشت، از این تعداد یک نفر کم‌توان ذهنی است که می‌تواند در نیشابور ادامه تحصیل دهد ولی باقی نفرات باید برای ادامه تحصیل به مرکز استان بروند و در حال حاضر حدود سه دانش‌آموز نیشابوری نیز در مشهد تحصیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین حجم دانش‌آموز فارغ‌التحصیل را داشته‌ایم و خوشبختانه روند تعداد دانش‌آموزان روشن‌دل رو به کاهش است.

صدیقی ادامه داد: برای ایجاد مقطع متوسطه اول باید پنج دانش‌آموز از یک جنسیت وجود داشته باشد که با توجه به شرایط فعلی نه‌تنها این تعداد دانش‌آموز را نداریم بلکه در آینده نیز نخواهیم داشت.

مدیر مدرسه وکیلی چهار افزود: یکی دیگر از مشکلات ما کمبود امکانات مانند کیت‌های آموزشی و دیگر امکانات است، علاوه بر این‌ها نیروی متخصص آموزش‌دیده نیز کم هستند.

وی افزود: اگر سال گذشته زمین داده می‌شد امکان داشت امسال دانش‌آموزان متوسطه اول در مدرسه خودمان درس بخوانند، قول‌هایی در سال‌های گذشته برای اختصاص زمین داده شد و ما خیر نیز پیدا کردیم ولی این قول‌ها در حد حرف باقی ماند و هیچ‌وقت عملی نشد.

صدیقی ادامه داد: امسال نیز با مدیریت جدید آموزش‌وپرورش نیشابور صحبت‌هایی شده بود که منجر به تخصیص زمین شد، خیر برای ساخت مدرسه آماده است و ما نیز رایزنی می‌کنیم تا شاید بتوانیم علاوه بر مدرسه، سالن و خوابگاه نیز بسازیم تا در آینده دانش‌آموزان سبزوار و دیگر شهرهای استان به‌جای مشهد در نیشابور تحصیل کنند تا حداقل هزینه‌های رفت‌وآمد کمتری پرداخت نمایند.

جابجایی‌های هر ساله، مشکلات عدیده

وی عنوان کرد: دو سال است که در مدرسه فعلی مستقر شده‌ایم، تاکنون هرسال جابجا می‌شدیم و مشکلات عدیده‌ای داشتیم، امیدوارم روزی برسد که مدارس این‌چنینی نیاز نداشته باشیم.

مدیر مدرسه وکیلی چهار در پاسخ به وضعیت دانش‌آموزان نیشابوری در مشهد گفت: فقط دوری خانواده برای دانش‌آموزان سخت است، امکانات و مدیریت استان برای این موضوع بسیار خوب بوده است و در حال حاضر دانش‌آموزان با کمترین هزینه تحصیل می‌کنند.

صدیقی خاطرنشان کرد: اعتمادی که مدیریت مدارس استثنایی استان خراسان رضوی به مردم نیشابور داشته‌اند باعث شده است اختصاص نخستین مدرسه روشندلان در شهرستان‌های استان را به نیشابور داده‌اند.

مدیر انجمن کودک و نوجوان سیمرغ نیشابور نیز با اشاره به کمبود امکانات این دانش‌آموزان گفت: کتاب، لوح‌های فشرده و مربی آموزش‌دیده نیازهای اصلی این دانش‌آموزان است.

مقام جهانی دانش‌آموزان نابینای نیشابوری

کیمیا امینی با اشاره به توانایی این دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: این دانش‌آموزان بسیار مستعد هستند به نحوی که بارهای در رقابت‌های کتابخوانی رتبه‌های برتر کشوری را از آن خود کرده‌اند و در مسابقات جهانی UCMAS نیز توانستند رتبه اول را از آن خود کنند.

وی تصریح کرد: کمبودهای فضای آموزشی و امکانات خوب در مشهد باعث شده دانش‌آموزان به مشهد بروند.

مدیر انجمن کودک و نوجوان سیمرغ نیشابور افزود: الآن دانش‌آموزان در یک مدرسه دو کلاسه حضور دارند و از نکات جالب این است که بعضی از این خانواده‌ها به دلیل عدم توانایی در کنترل فرزندانشان از دوسالگی آن‌ها را در این مرکز ثبت‌نام می‌کنند.

امینی خاطرنشان کرد: با همه این شرایط اما دانش‌آموزان ناامید نمی‌شوند و در حال حاضر نیز در حال صوتی کردن برخی کتب تأیید شده هستند تا بتوانند با این کار خود مروج فرهنگ کتاب‌خوانی شوند.

دغدغه والدین، کوچ از نیشابور برای ادامه تحصیل کودکانشان

مادر یکی از این کودکان محصل در این مدرسه نیز اظهار کرد: در نیشابور برای نخستین‌بار مدرسه نابینایان از دیگر مدارس خاص جدا شده است و مدیریت این مدرسه زحمات زیادی کشیده است.

فریبا کاشکی ادامه داد: زمین برای ساخت این مدرسه تخصیص داده شده است تا فرزندان ما آواره نباشند و گفته‌اند خیر نیز پای‌کار است که ما از ایشان و همه مسؤولان تشکر می‌کنیم ولی قاعدتاً یک سری مشکلات برای فرزندان ما وجود دارد.

وی تأکید کرد: اول مهر فرزند من کلاس چهارم می‌رود ولی همیشه این دغدغه که سه سال دیگر وسایلم را جمع کنم و از نیشابور به مشهد بروم آزارم می‌دهد.

نیاز ضروری کودکان نابینا و کم‌بینا به حضور والدین

این مادر تصریح کرد: فرزندم بچه‌ای نیست که برود خوابگاه، بچه دارو دارد و شب و نصفه‌شب حالش بد می‌شود و مریضی خاص خودش را دارد، بچه بدون پدر و مادر با این شرایط مشکلات زیادی دارد.

کاشکی افزود: تا کلاس ششم وضعیت نیشابور خوب است ولی کلاس هفتم به بعد دغدغه همه والدین است، بچه من تک معلولیت هست ولی بچه‌هایی که چند معلولیتی هستند شرایط برای آن‌ها بسیار سخت است، حتی برای رفت آمد نیز برای آن‌ها سختی دارد.

وی تصریح کرد: بیشترین دغدغه والدین کلاس هفتم به بعد هست، از روز اول دنبال حل مشکل ادامه تحصیل این‌ها بودیم و به‌امید خدا زمین زودتر شروع به ساخت شود و مسؤولان استان و کشور نیز کمک کنند تا تجهیزات ادامه تحصیل فرزندانمان در نیشابور نیز فراهم شود.

تخصیص زمینی برای ساخت مدرسه ویژه نابینایان

مدیر آموزش‌وپرورش نیشابور با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان روشندل نیشابوری گفت: این دانش‌آموزان زیر نظر اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان هستند و فقط ما نیروها را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم ولی چون این افراد را بچه‌های خودمان می‌دانیم دو پیشنهاد برای این افراد داریم، نخستین پیشنهاد تحویل یک مدرسه به این افراد است.

حسین مهرآبادی گفت: با توجه به اینکه این مجموعه حدود 30 نفر است بهترین پیشنهاد همین قبول کردن مدرسه است ولی متأسفانه خواهان ساخت یک مدرسه اختصاصی هستند و با توجه به این مطلب که زمینی با متراژ بالای دو هزار متر و در مرکز شهر می‌خواهند برای ما راه‌کار دوم مقدور نیست.

وی تأکید کرد: البته زمینی با مساحت تقریبی مدنظر در مناطق شمال شهر نیشابور وجود دارد که به استان پیشنهاد داده‌ایم و خوشبختانه قبول کردند.

اعتبار ساخت و نیروی مرکز شبانه‌روزی در نیشابور را نداریم

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان مدرسه روشندلان نیشابور حدود 25 نفر است و این تعداد به مقداری نیست که برای آن‌ها بخواهیم مدرسه خاص بسازیم.

میهن توکلی تصریح کرد: محور سازمان، آموزش تلفیقی فراگیر است ولی اگر کسی نخواهد به این نحو درس بخواند، مرکزی در مشهد داریم که می‌توانند در آنجا به‌صورت شبانه‌روزی ادامه تحصیل داشته باشند.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی ادامه داد: در مقطع متوسطه در کل استان هفت مرکز شبانه‌روزی داریم که یکی از آن‌ها در سبزوار است و نیشابوریان می‌توانند بین سبزوار و مشهد یکی را انتخاب کنند.

توکلی خاطرنشان کرد: فراهم آوردن امکانات برای مقطع متوسطه آسان نیست و علاوه بر هزینه‌های مختلف نیازهای متنوعی نیز نیاز دارند و فقط برای یک استودیو ضبط صدا حداقل 100 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: ما نه اعتبار ساخت و نه نیروی چنین مراکزی را داریم، البته هر جا تعداد متقاضیان به حدنصاب برسد وظیفه‌داریم این خدمات را ایجاد کنیم ولی در نیشابور با توجه به تعداد کم دانش‌آموز در جنسیت خاصی این امکان وجود ندارد.

ضرورت ورود خیرین مدرسه‌ساز

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی عنوان کرد: در نیشابور یک خیر حاضرشده است مدرسه مخصوص دانش‌آموزان روشندل را ایجاد کند و طبق نامه‌ای که آموزش‌وپرورش نیشابور اعلام کرده است، یک زمین هزار و 800 مترمربع در منطقه شهرک فرهنگیان نیشابور برای ساخت چنین مجموعه‌ای در نظر گرفته‌اند که به از نظر متراژ و مکان زمین برای ما بسیار مناسب هست.

به نظر می‌رسد شهرستان نیشابور با وجود خیرین بسیار زیاد در حوزه مدرسه‌سازی که به‌عنوان یکی از شهرهای نمونه کشور شناخته می‌شود باید در این موضوع چشم‌انتظار مسؤولین بماند تا شاید راه‌حلی برای جلوگیری از ترک تحصیل این فرزندان نیشابور ایجاد شود، به‌یقین ماندن این کودکان در کنار خانواده در آرامش و موفقیت آن‌ها تأثیر به‌سزایی دارد.

===============

گزارش : سجاد سلیمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.