کارگردان فیلم «یاس‌های وحشی» که قصه‌ای درباره مسابقه ندادن ورزشکار ایرانی با حریف اسرائیلی دارد، با گذشت 20 سال از ساخت این فیلم، قرار است که بار دیگر به این موضوع بپردازد.

سینمای اکشن علیه اشغالگر خشن 

محسن محسنی نسب در یاس‌های وحشی، قصه چند رزمنده را روایت می‌کند که ماجراهایی برایشان پیش می‌آید. علی که رزمنده سال‌های دفاع مقدس است برای مسابقه کاراته به لندن می‌رود. او پس از شکست دادن حریف آمریکایی‌اش با یک ورزشکار اسرائیلی برخورد می کند، اما حاضر به مسابقه با وی نمی‌شود. بین ورزشکار اسرائیلی و علی درگیری پیش می‌آید و اتفاقات دیگر فیلم رقم می‌خورد.
این کارگردان حالا پس از دو دهه، بار دیگر به ماجرای رویارویی یک ورزشکار ایرانی با حریف اسرائیلی پرداخته است، اما این بار با نگاهی متفاوت و در نظر گرفتن اقتضائات زمان.
«ملاقات» جدیدترین ساخته محسنی نسب است که در گفت و گو با خبرنگار ما به بیان جزئیاتی درباره پروژه جدید خود پرداخته است. کارگردان «یاس‌های وحشی»می گوید: برای فیلم سینمایی «ملاقات» درخواست پروانه ساخت داده‌ایم و منتظریم که مجوز ساخت این فیلم صادر شود. پیش تولید کار آغاز شده و قرارداد با برخی از بازیگران خارجی فیلم بسته شده است. او با بیان اینکه فیلمنامه«ملاقات» را بتازگی به پایان رسانده است، اضافه می‌کند: فیلم سینمایی «ملاقات» روایتی از یک ورزشکار ایرانی است که برای مسابقات به کشوری دیگر می‌رود، اما آنجا مشخص می‌شود که باید با ورزشکار رژیم صهیونیستی روبه رو ‌شود، از مسابقه سر باز می‌زند و در همین رابطه درگیر مسائلی می‌شود. این کارگردان سینما درباره لوکیشن‌های فیلم سینمایی «ملاقات» توضیح می‌دهد: تمامی لوکیشن‌های این فیلم سینمایی در کشور ترکیه خواهد بود و احتمالاً در تابستان امسال کار را کلید می‌زنیم و به احتمال زیاد اواخر شهریور فیلمبرداری کار آغاز می‌شود.
او درباره بازیگران فیلم سینمایی «ملاقات» عنوان می‌کند: یکی از بازیگران فیلم، خانم دایانا مالنکو از کشور اوکراین است و شخصیت اصلی فیلم سینمایی «ملاقات» هم یک بازیگر ایرانی خواهد بود که هنوز درباره آن به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما امیر جدیدی را به عنوان یکی از گزینه‌ها مد نظرم دارم. 

■ ادامه فیلم یاس‌های وحشی
محسنی نسب با بیان اینکه قبلاً هم درباره موضوع مسابقه ندادن ورزشکاران ایرانی با حریف اسرائیلی، فیلم ساخته است، می‌گوید: در فیلم یاس‌های وحشی، موضوع فیلم درباره مسابقه ندادن ورزشکاران ایران با اسرائیل است. این قصه برای من قصه جدیدی نیست، ولی برای سینمای ایران، قصه جدیدی است. در واقع این فیلم، ادامه فیلم یاس‌های وحشی است و قرار نیست که مثلاً فیلم درباره فلان کشتی گیر که حاضر به رویارویی با حریف اسرائیلی نشد، باشد در واقع ورزشکار خاصی در این فیلم مد نظرم نیست.
کارگردان فیلم «شاخ کرگدن» که آخرین ساخته او در سال گذشته بود، با بیان اینکه قهرمان این فیلم، ورزشکار مسابقات «‌ام.ام.‌ای» است، توضیح می‌دهد: قصه ناتورال درباره قصه واقعی افراد است مثلاً فیلمی درباره ماجرای علیرضا کریمی یا امیر علی اکبری ساخته شود ولی قصه فیلم «ملاقات» رئال است و ناتورال نیست. قصه فیلم درباره ورزشکارانی است که خواسته یا ناخواسته با حریفان اسرائیلی مسابقه نمی‌دهند. ضمن اینکه ماجرای فیلم به همه حوادث کشور و مردم ایران در ارتباط با اسرائیل و رژیم صهیونیستی می‌پردازد،در واقع به بهانه مسابقه ندادن ورزشکار ایرانی با اسرائیلی، به دلایل نبود ارتباط این دو کشور پرداخته می‌شود.
او ادامه می‌دهد: کشور ما که امروز با تحریم‌های ناجوانمردانه مواجه است یا وضعیت ارزی که اوضاع اقتصادی را بهم ریخته، به خاطر کارشکنی‌های اسرائیل علیه ایران است. فیلم ملاقات با مسابقه ندادن ورزشکار ایرانی با حریف اسرائیلی آغاز می‌شود تا بهانه‌ای برای طرح این مسائل باشد.
این کارگردان تأکید دارد که دیدگاهش در این فیلم به دیدگاه مردم نزدیک است و می‌گوید: من موافق مسابقه دادن ورزشکاران ایرانی با حریف اسرائیلی نیستم چون دلایل محکمی برای این ماجرا داریم و در این فیلم دلایل اینکه چرا ملت ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند، نشان داده می‌شود. قرار است این موضوع مطرح شود که دلیل مسابقه ندادن ما با حریفان اسرائیلی چیست یا اگر مسابقه بدهیم چه اتفاقی برایمان می‌افتد.
محسنی نسب با تأکید بر اینکه فیلمش متأثر از جریان‌های سیاسی داخلی نیست و قرار است که خواسته مردم را به تصویر بکشد، می‌گوید: آنچه اهمیت دارد، مطالبه مردم است.

■ پرداختن به دلایل قطع ارتباط ملت ایران با اسرائیل
این فیلم قرار است در خارج از کشور ساخته شود و یکی از اهداف کارگردان آن، اکران جهانی فیلم «ملاقات» است. او می‌گوید: می‌خواهیم به مردم دنیا نشان دهیم که اگر با اسرائیل مسابقه نمی‌دهیم، چه دلایلی دارد. 
محسنی نسب با بیان اینکه این فیلم نگاه جهانی دارد، خاطرنشان می‌کند: «ملاقات» قرار است تصورات و تفکرات غلطی که درباره رابطه ایران و اسرائیل در دنیا وجود دارد را مطرح کند و این کلیشه‌های اشتباه را بشکند. ما در این فیلم نشان می‌دهیم که به چه دلایلی با حریف اسرائیلی مسابقه نمی‌دهیم و آن‌ها چه بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا می‌کنند. 
وی درباره برنامه اکران جهانی این فیلم می‌گوید: در این پروژه یک شریک روسی داریم که قرار است از ظرفیت این کشور برای اکران این فیلم استفاده کنیم. روس‌ها از فیلم یاس‌های وحشی استقبال کردند چون کمتر فیلم ایرانی در ژانر اکشن- رزمی دیده بودند و تصورشان از فیلم‌های ایرانی، فیلم‌های آپارتمانی بود.
او با بیان اینکه این فیلم، یک فیلم قهرمان‌محور است، یادآور می‌شود: تمام لوکیشن فیلم در ترکیه است و بخشی از فیلم هم که در ایران فیلمبرداری می‌شود، لوکیشن ترکیه بازسازی خواهد شد. 
این کارگردان که تجربه ساخت کارهای بین‌المللی داشته، درباره همکاری با بازیگران خارجی و ساخت فیلم در لوکیشنی خارج از ایران می‌گوید: بازیگران خارجی منضبط و دقیق هستند و کارکردن با آن‌ها راحت‌تر است. متأسفانه برخی از بازیگران ایرانی، از خود متشکر هستند و کار کردن با آن‌ها دشوار است.
محسنی نسب درباره جزئیات انتخاب بازیگر اصلی فیلم می‌گوید: سلبریتی‌ها و سوپراستارها سنشان بالا رفته است ولی در سطح بازیگران متوسط، گزینه امیر جدیدی را مد نظرم دارم، اما گزینه بعدی می‌تواند یک بوکسور و ورزشکار واقعی باشد که به عنوان بازیگر اصلی در فیلم از آن استفاده کنم.
او قرار است این فیلم را به جشنواره فجر امسال برساند و یادآور می‌شود: امسال فیلم «ملاقات» در ژانر اکشن رزمی به جشنواره فیلم فجر می‌رسد.
وی اضافه می‌کند: سینمای ایران در ژانر اکشن و رزمی، فقیر است. ضمن اینکه بازیگر خوب در این ژانر نداریم و بعد از یاس‌های وحشی، کمتر فیلمی در این باره ساخته شده است، امیدواریم که فیلم «ملاقات» بتواند این ژانر را دوباره احیا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.