احمد یوسفی صراف / دبیر بین الملل اروپا دشمن ماست ! جمله ای که ده ها سال است از دهان مسئولین آمریکایی در هیچ رسانه یا حتی جلسه ای خصوصی نیز شنیده نشده است. اما دونالد ترامپ در حالی که در خاک اروپا قدم بر میداشت این جمله را با تفسیر خاص خودش به راحتی به زبان آورد.

حالا دیگر جهان شناخت کاملی از شخصیت و افکار رئیس جمهور این دوره ایالات متحده بدست آورده اند، همه میدانند که او در نقش فردی که خیلی هم تعادل اعصاب و گفتار خودش را ندارد دست به تغییرات جدی در سیاست های داخلی و خارجی ایالات متحده زده است. از برهم زدن قراردادهای مهمی که دول قبلی برای دستیابی به آن سال ها تلاش کرده بودند تا راه ندادن صریح و آشکار انسان ها به خاک کشورش آنهم بر اساس سلیقه نژادی و عقیدتی جدید دولت آمریکا.

شاید همه این ویژگی ها و رویداد ها به نوعی بتواند یک استراتژی و حتی روش منحصر بفرد برای ترامپ و دولت جدید آمریکا تعبیر شود، اما یقینا راه اندازی جنگ تجاری به همسایه شمالی و غول اقتصادی و حتی دوستان قدیمی قاره سبز نمیتواند به اینراحتی تفسیر به دیوانگی شود!

ترامپ که همین چند روز پیش در نشست جنجالی ناتو آلمانی ها را متهم به «اسیر دست روس ها بودن» کرده بود، حالا دوباره در سخنان جدید وقتی داشت از دوست و دشمن تجاری نام میبرد بی مهابا گفت : «فکر می‌کنم دشمنان زیادی داریم. فکر می‌کنم اتحادیه اروپا یک دشمن است، [به خاطر] کاری که در تجارت با ما می‌کنند. الان به اتحادیه اروپا فکر نمی‌کنید، اما آن‌ها یک دشمن هستند». او حتی در ادامه صحبت هایش اوضاع را وخیم تر کرد و اتحادیه اروپا را همسنگ روسیه و چین قرار داد و گفت: «روسیه هم به جهات مشخصی دشمن است. چین هم از منظر اقتصادی دشمن است، آن‌ها قطعا دشمن هستند. اما این به آن معنی نیست که آن‌ها بد هستند. هیچ معنایی ندارد. این به آن معنی است که آن‌ها رقیب هستند. می‌خواهند سود کنند و ما هم می‌خواهیم سود کنیم. ما شروع کرده‌ایم به سود کردن.»

این سخنان جنجالی قطعا نبایستی بدون پاسخ می ماند. پس این فدریکا موگرینی بود که به عنوان یک مقام اروپایی از طرف تمام کشورهای عضو اتحادیه در در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: اروپا دشمن است؟ از او سوال می کنم چه کسی را دوست خود می داند؟ برای ما روشن است دوستانمان چه کسانی هستند. آمریکا قطعا دوست و شریک ما است. اما ما دوستان زیاد دیگری هم داریم مثل کانادا، ژاپن، استرالیا، آمریکای لاتین.

در این میان واکنش سایر چهره های سیاسی اروپا به این سخنان نشان دهنده آن است که آنها هم با شناخت کلی که از ترامپ بدست آورده اند تنها در صدد رفع مشکلات جانبی این سخنان هستند. مثلا «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا که در هفته‌های گذشته بارها به صراحت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده بود،ترامپ را به انتشار ادعاهای خلاف واقع متهم کرد.

او در توییترش نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هرکس که می‌گوید دشمن هستند، دارد اخبار جعلی پخش می‌کند وی دو هفته پیش هم با بیان اینکه آمریکا متحدان زیادی ندارد، به دولت این کشور توصیف کرده بود که قدر این متحدان را بداند، چراکه واشنگتن «متحدی بهتر از اتحادیه اروپا نخواهد داشت».

این سخن تاسک به تنهایی خود نشان دهنده آن است که تمام شرکای سیاسی و تجاری ترامپ با تمام قوا در تلاشند ترامپ را به نوعی کنترل کنند تا تشت محرمانه معاهدات فی مابنی شان با یک لگد حساب نشده ترامپ به زمین نریزد. این سخنان حاوی کدهایی دیپلماتیک است که محترمانه ترامپ و تیم مشاورانش را به سکوت و تعقل بیشتر فرا می خواند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.