برخورد تانکر حمل سوخت با یک اتوبوس مسافربری چهار ساعت پر از دلهره و اضطراب را برای مردم شهر سنندج رقم زد، حادثه‌ای که نشان داد «اطلاع‌رسانی ضعیف» پاشنه آشیل این‌گونه حوادث است.

چهار ساعت دلهره در قلب سنندج/ اطلاع‌رسانی ضعیف پاشنه آشیل حادثه

به گزارش قدس آنلاین، هنوز ساعت به چهار دقیقه بامداد روز ۲۰ تیرماه نرسیده بود که همراه با صدای انفجاری مهیب، آتش‌سوزی گستره‌ای بخشی از شهر سنندج به‌ویژه بلوار دکتر حسینی را در بر گرفت و مردم هراسان به سمت محل وقوع این انفجار راه افتادند.

دقایقی اندک از وقوع حادثه گذشته بود که جمعیت زیادی اطراف محل جمع شدند، در ابتدا روایت‌ها مختلف بود و هر کس سعی می‌کرد بر اساس آنچه خود دوست دارد از آن تصویری ارائه کند، دوربین تلفن‌های همراه روشن و شبکه‌های اجتماعی پر شد از شایعه‌های بی‌پایه و اساس در خصوص وقوع حادثه و باگذشت زمان بر حجم این شایعات افزوده می‌شد.

روایت‌ها در خصوص وقوع این حادثه زیاد است ولی شاید بهترین راوی برای این ماجرا سرنشینان نجات‌یافته از این حادثه و همچنین نیروهای امدادرسان و درمانی حاضر در صحنه باشند تا آنچه را که دیده‌اند روایت کنند.

دو سرنشین این خودرو یعنی یک پدر و فرزندش به شکل معجزه‌آسایی از این حادثه جان سالم به در برده و خوشبختانه بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان وضعیت آن‌ها رضایت‌بخش است و یکی از آن‌ها نیز ترخیص شده است.

نجات معجزه‌آسای یک پدر و فرزند از حادثه آتش‌سوزی اتوبوس

یکی از این افراد با اشاره به اینکه اتوبوس بعد از سوار کردن مسافر از ترمینال خارج شد و بعد از چند ثانیه توقف ناگهان از پشت ماشین تانکر به اتوبوس برخورد کرد، شدت برخورد به حدی بود که کل شیشه‌های اتوبوس شکسته شد و کل مسافران حاضر نیز از جا کنده شدند.

وی ادامه داد: در کسری از ثانیه ناگهان آتش سراسر اتوبوس را فراگرفت و چون من و پسرم ردیف دوم بودیم از شیشه جلوی ماشین پرت شدیم بیرون و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کل اتوبوس آتش گرفت.

یکی از مدیران آتش‌نشانی سنندج که بعد از ۱۲ دقیقه به محل وقوع حادثه رسیده بود نیز، گفت: اولین تیم آتش‌نشانی شهرداری سنندج مستقر در ترمینال تنها دو دقیقه بعد از وقوع حادثه به محل رسیده و کار خاموش کردن آتش را آغاز کرده بود.

صالح زندی ادامه داد: با فاصله‌ای چنددقیقه‌ای شمار دیگری از نیروهای آتش‌نشان و همچنین نیروهای امدادی و درمانی نیز در محل وقوع حادثه حاضر شدند ولی متأسفانه به دلیل حجم بالای آتش‌سوزی امکان امدادرسانی به افراد گیر افتاده در داخل اتوبوس ممکن نبود.

وی گفت: تقریباً حدود ۴۰ دقیقه کار مهار آتش زمان برد و بعد از خاموش کردن آتش و جلوگیری از ریزش مواد سوختی داخل تانکر نیروهای امدادرسان و درمانی کار خود را برای رهاسازی مسافران آغاز کردند.

از سوی دیگر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم عنوان کرد: بعد از ثبت تماس از سوی مردم در ۱۰ دقیقه بامداد، سریع نیروهای اورژانس به محل اعزام شدند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ۱۵ آمبولانس با امکانات و تجهیزات موردنیاز به محل وقوع حادثه رسیدند.

هومن قصری عنوان کرد: با کمترین فاصله زمانی از تماس مردمی با اورژانس، من و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در محل وقوع حادثه حضور پیدا کردیم و نیروهای اورژانس نیز آماده تحویل افراد زخمی بودند.

حجم آتش کار امدادرسانی برای رهاسازی مسافران را با مشکل مواجه کرد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان  گفت: در همان بدو تماس گرفته‌شده از سوی مردم، نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر با تجهیزات موردنیاز به محل وقوع حادثه اعزام شدند و کار امدادرسانی را آغاز کردند.

نبود اطلاع رسانی درست و مناسب از یک سو و همچنین داغ شدن بازار شایعات از سوی دیگر باعث شد تا تعدادی انگشت شمار از جمعیت حاضر در محل وقوع به ماشین پلیس حمله کرده و خسارت هایی به آن وارد کنندحسن خدابنده لو گفت: به دلیل آتش‌سوزی گسترده در ۴۵ دقیقه اول امکان رهاسازی مسافران داخل اتوبوس وجود نداشت و بعدازاینکه آتش از سوی نیروهای آتش‌نشانی مهار شد نیروهای جمعیت رهاسازی مسافران را آغاز کردند و با بسیج تمامی نیروها و حضور آن‌ها در محل کار امدادرسانی به‌سرعت انجام شد.

هم‌زمان با کار امدادرسانی هرلحظه بر خیل جمعیت حاضر در محل وقوع حادثه افزوده می‌شد و متأسفانه بازار شایعات هم به اوج خود رسیده بود، هنوز تعداد مسافران این اتوبوس مشخص نبود و به همین دلیل رقم‌های مختلف از شمار افراد کشته‌شده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد.

نبود اطلاع‌رسانی درست و مناسب از یک‌سو و همچنین داغ شدن بازار شایعات از سوی دیگر باعث شد تا تعدادی انگشت‌شمار از جمعیت حاضر در محل وقوع به ماشین پلیس حمله کرده و خسارت‌هایی به آن وارد کنند.

ترس و دلهره در بین مردم در حال افزایش بود، جلوی مراکز درمانی شهر سنندج مملو از جمعیت شده بود و هنوز کار رهاسازی مسافران اتوبوس نیز ادامه داشت و به همین دلیل عددی مشخصی از شمار مسافران وجود نداشت تا اینکه رقم ۱۴ نفر کشته برای اولین بار و حدود ساعت یک بامداد بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

روایت‌های مختلف در خصوص شمار کشته‌شدگان حادثه سنندج

فضای مجازی و رسانه‌های خارجی تعداد افراد کشته‌شده در این حادثه را بالای ۲۰ نفر و در بعضی مواقع حدود ۳۰ نفر اعلام کرده بودند و به دلیل این نوع اطلاع‌رسانی بخش زیادی از مردم سنندج خود را به محل وقوع حادثه رسانده بودند تا در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند و متأسفانه همچنان مسئولان متولی هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار نمی‌دادند.

بعد از حدود چهار ساعت کار امدادرسانی و رهاسازی مسافران داخل اتوبوس به پایان رسید و صالح زندی معاون رئیس سازمان آتش‌نشانی سنندج از تحویل اجساد افراد کشته‌شده به نیروهای درمانی خبر داد و بقایای به‌جای مانده از اتوبوس، دو دستگاه خودرو سواری سبک و تانکر سوخت از محل جمع‌آوری و انتقال داده شد.

پیگیری‌های خبرنگاران برای دریافت خبرهای درست از حادثه راه به‌جایی نمی‌برد و مسئولان دستگاه‌های متولی اعلام می‌کردند که استاندار کردستان دستور داده که اطلاع‌رسانی باید متمرکز و واحد باشد و این نوع تصمیم باعث شده بود که بازار شایعات به اوج خود برسد و در این‌سو نهادهای متولی هم آمار ارائه نکنند.

بعد از گذشت نزدیک به ۱۶ ساعت از وقوع حادثه مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان اعلام کرد که ۱۱ نفر در جریان وقوع این حادثه جان خود را ازدست‌داده و هفت نفر نیز مصدوم شده‌اند.

استاندار کردستان هم در مورد علت حادثه گفت: مقصر اصلی این حادثه نفت‌کش بود که با برخورد به اتوبوس موجب انفجار و آتش‌سوزی شد.

وی عراقی بودن این نفت‌کش را تکذیب کرد و گفت: بنده از ابتدا در محل حادثه حاضر شدم و پلاک نفت‌کش نیز ایران ۲۹ مربوط به استان کرمانشاه است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم با تکذیب عمدی بودن سانحه خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست که علت تصادف، نقص فنی کامیون در بخش ترمز آن بوده است یا مشکل از رمپی است که اتوبوس از آن خارج‌شده است؛ چون گفته می‌شود  آن رمپ استاندارد نیست.

بر اساس اعلام مسئولان هلال‌احمر و همچنین سازمان آتش‌نشانی شهرداری سنندج نیروهای حاضر در این حادثه به دلیل تألمات روحی و روانی همچنان در شوک آن هستند و به همین دلیل تلاش‌های خبرنگار برای گفتگو با آن‌ها نتیجه‌ای به دنبال نداشت ولی حجم فاجعه به حدی بود که متأسفانه تمامی افراد داخل اتوبوس به‌صورت کامل سوخته بودند و به همین دلیل برای شناسایی آن‌ها نیاز به آزمایش‌های پزشکی بود.

مرگ دل‌خراش یک مادر و دو فرزندش و همچنین سوخته شدن اجساد دیگر مسافران حاضر در این اتوبوس باعث شده است تا نیروهای حاضر در محل وقوع حادثه بعد از گذشت پنج روز همچنان در شوک باشند.

این حادثه نیز در کردستان روی داد و بار دیگر داستان اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع برای جلوگیری از داغ شدن بازار شایعات به یک مسئله مهم تبدیل شد و متأسفانه بازهم مدیریت این موضوع در اختیار شایعه‌سازان قرار گرفت و نهادهای رسمی و دولتی نمره مردودی گرفتند.

برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع یکی از نیازهای اصلی و مهم در جریان وقوع بحران‌های این‌چنین است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که این مهم باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار متولیان قرار گیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.