قدس آنلاین-محمد رضایی: "خانواده ای مانند خانواده اصلی" شعار بهزیستی در آغاز به کار شبه خانواده ها یی بود که می بایست بر اساس قانون فرزندخواندگی مسئولیت بی خانواده بودن کودکان مهربان و تنهای بهزیستی را بر دوش بکشنداما...

ماجرای تعطیلی "خانه کودک فروغ محبت"/استاندارد بودن خدمات خط قرمز بهزیستی است/درنظارت برتربیت کودکان بی سرپرست اغماض نمیکنیم

طی دودهه اخیر این مراکز در خراسان رضوی آغاز به کار کردند و با حمایت بهزیستی توانستند صدها کودک بی سرپرست و بدون  خانواده یا عنوان خانواده مجهول را تحت پوشش قرار دهندکه با نظارت دقیق نهادهای کنترلی و مسئولان بهزیستی شاهد کمترین آسیبها در این حوزه بوده ایم.

*آغاز فعالیت باسرپرستی پنج‌ کودک

مؤسسه غیردولتی "خانه کودک و نوجوان فروغ محبت"یکی از این مراکز است که در قالب خیریه آغاز به کار کردو با موافقت بهزیستی خراسان رضوی فعالیت شبه خانواده ای اش را از سال ‌٨٢ با برعهده‌گرفتن سرپرستی پنج‌ کودک پسرکلید زد. امروز شاهدیم که این مرکزبا ابطال پرونده مواجه شده است.

پس از این مرحله به دلیل مشکلات ایجاد شده -از ناحیه مسئولان و اعضای هیات مدیره خانه کودک و نوجوان فروغ محبت- حدود ۱۶ نفر از کودکان این مرکز که در عنفوان جوانی، نوجوانی و یا قبل از نوجوانی بوده اند با تصمیم سازمان بهزیستی خراسان رضوی به مراکز دیگر سپرده شده اند.

*مرکز شبه خانواده ای به نام فروغ محبت نداریم

دکتر غلامحسین حقدادی، معاون بهزیستی استان، در این باره به خبرنگار قدس آنلاین  می گوید: بهزیستی روال اداری و قانونی و نظارتی خود را در بحث کودکان این نوع مراکز به دقت اجرا می کند وهم اکنون مرکز شبه خانواده ای و مؤسسه غیردولتی به نام خانه کودک و نوجوان فروغ  محبت نداریم.

وی در باره دلیل تعطیلی این مرکز می افزاید: این مؤسسه از اجرای برخی قوانین و مقررات در نگهداری از کودکان خودداری کرده است ودر نتیجه  با رأی کمیسیون ماده ٢۶ تعطیل شده است.

البته این موضوع به کمیسیون کشوری ماده ٢۶ نیز رفته  و اعضای آن کمیسیون نیز به ممنوعیت فعالیت خانه فرزندان فروغ محبت رأی دادنداما هنوز این مرکز-رأی کمیسیون- به صورت خیریه می تواند ادامه فعالیت دهد اما در بحث نگهداری کودکان  سلب مسئولیت شده است.

*رعایت  استاندارد هاخط قرمز بهزیستی است

معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این مؤسسه نتوانسته است دستورالعمل‌های بهزیستی را در خانه فرزندان رعایت کند و شرایط اجرای مقررات در نگهداری از کودکان را نداشته است، یاد آور می شود: برای نوع تخلف باید تا صدور رای منتظر باشیم اما عدم تطبیق این موسسه با استانداردها و ضوابط مورد تاکید در نگهداری کودکان و تامین نیازهای زیر ساختی مهمترین دلیل ابطال پروانه خانه کودک و نوجوان فروغ  محبت است.

وی با تکذیب بحث آزار کودکان در این مرکز خاطرنشان کرد: در برخی خبر ها ارتکاب کودک آزاری مطرح شده اما اصلا این مورد نبوده است وعدم رعایت نظام دولتی در خدمت رسانی به اعضای جامعه هدف مطرح بوده است که بعد از طی مراحل قانونی به ابطال پروانه منجر شده است.

*تعطیلی و دایر شدن مراکز طبیعی است

دکتر حقدادی، با بیان اینکه در فرآیند بهینه سازی خدمت رسانی به اعضای جامعه هدف تعطیلی و دایر شدن مراکز طبیعی است، یادآور می شود: همکاران من و نیز دیگر نهادهای نظارتی براین مراکز نظارت کافی دارند و هرسال با همین نظارتهایی که  داریم چند مرکزراه اندازی ویا چند تا تعطیل می شودو در اصل هدفگذاری مابر خدمت قانومندارنه به مددجویان است.

وی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی برای ۱۳ نوع فعالیت مجوز ارائه می شود با تشریح مراحل نظارتی این شبه خانواده ها تصریح می کند: با مشاهده تخطی از قانون تذکر و اخطار داده شده امااگر مرکزی با مقررات تطبیق نداشته باشد تذکر دوم داده می شود و بعد ازتذکر  اخطار دوم پروسه تعطیلی مرکز مطرح می شود.و هم اکنون درکمیسیون ماده ۲۶  قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت این تصمیم گرفته شده است.

*لزوم اجرای ضوابط اداری حمایتی

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه برای ادامه فعالیت فرزندان فروغ محبت در استان خراسان رضوی قانونمداری اولویت دارد و مانیز مانند همه ادرات دولتی مجری ضوابط ابلاغ شده هستیم، بیان کرد: در رابطه با نحوه همکاری و یا قطع همکاری  مرکز خانه فروغ محبت در فرآیند نگهداری کودکان بی سرپرست باید همه مقررات و ضوابط خدمت رسانی به این کودکان از سوی موسسان مراکز شبه خانواده رعایت شود.

وی تاکید می کند: نظارت بر نحوه پذیرش و تربیت کودکان بی‌سرپرست و بدپرست در جامعه  یکی از مهمترین محورهای خدمت رسانی ما است که البته با فرهنگ سازی صورت گرفته خوشبختانه ۵۰ درصد افزایش میزان فرزندخواندگی را داشته‌ایم.

* صیانت اجتماعی وتوسعه به‌زیستن

او با اشاره به اینکه حدود ۴۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند، یادآور شد: شعار امسال هفته بهزیستی بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به‌زیستن است و بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیش از ۱۵۰ فعالیت متنوع در گروه‌های مختلف و با جامعه هدفی متنوع شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار، کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب و معتادان انجام می‌دهدو در همه این موارد تابعیت از قانون حرف اول رامی زند.

حقدادی با بیان اینکه کمیسیون استانی برای بررسی تخلفات این مرکز از اواخر سال گذشته انجام و رأی کمیسیون کشوری نیز اوایل امسال صادر شده است. می افزاید: این مؤسسه از ابتدای فعالیت تاکنون حدود ۴٠ کودک را نگهداری کرده است، و پس از ایجاد مشکل همه کودکان زیر ١٨ سال که در این مراکز نگهداری می‌شدند، به دیگر مراکز بهزیستی منتقل و فرزندان بالای ١٨ سال نیز از این مراکزبا حمایت بهزیستی ترخیص شدند.

*تابع قانون هستیم

حمیدرضا پوریوسف، نیز در نشست خبری هفقته بهزیستی به خبرنگاران حوزه بهزیستی گفته است:مجوز مرکز خانه فروع محبت هم‌اکنون درحال ابطال است، البته تعیین وضعیت این موسسه به مقامات کشوری در تهران ارجاع داده شده و لی هنوز کمیسیون عالی رای قطعی در مورد آن، صادر نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.