۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 610581

دو کلاهبردار حرفه‌ای که به شیوه بدل اندازی (فروش اجناس تقلبی جای اصل) چند 10 میلیون تومان در شهر مشهد کلاهبرداری کرده‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

«بدل اندازها» در کمین مشتری بانک ها

هفته گذشته فرد میانسالی در حالی که شکایتی به همراه داشت، وارد شعبه 202 دادسرای مشهد شد و به بازپرس شرقی شهری گفت که چند روز پیش پس از گذشت سه ماه از بازنشسته شدنم، برای دریافت حقوق برقرار شده به بانک عامل رفتم و حدود 3 میلیون تومان از حسابم برداشتم و بیرون آمدم. هنوز از پله‌های بانک فاصله نگرفته بودم که فردی شیک پوش، به بهانه پرسیدن آدرس مرکز طلا فروشی‌های مشهد، سر صحبت را با من باز کرد. در ادامه مرد شیک پوش گفت اهل یکی از شهرهای شرق کشور است و همراه با خانواده‌اش برای تفریح به مشهد آمده است، اما خودرواش در یک تصادف خسارت دیده و مجبور است طلاهای همسرش را هر طوری که شده بفروشد و خودرواش را تعمیر کند.
شاکی ادامه داد: فرد مذکور در حال توضیح داستان تصادفش بود که چندین قطعه طلا را از کیف دستی‌اش خارج کرد و گفت: مجبور هستم، حتی زیر قیمت هم که شده آن‌ها را رد کنم؛ شما کسی را سراغ نداری؟
در همین لحظه یک نفر به ما نزدیک شد و خودش را میان صحبت مردشیک پوش انداخت و مدعی شد طلاها را 4 میلیون تومان می‌خرد.
او اصرار داشت تا هرجور شده طلاها را از چنگ مرد شیک پوش در بیاورد که من وسوسه شدم و با خودم گفتم برای خرید طلا باقیمت مناسب فرصت خوبی است.
حرف خریدار را قطع کردم، مرد فروشنده را به گوشه‌ای بردم و به او گفتم طلاها را چند می‌فروشی؟ اوهم در حالی که طوری وانمود می‌کردکه  از خریدار دوم خوشش نیامده، گفت ارزش طلاها 6 میلیون تومان است اما من 3 میلیون تومان می‌فروشم تا گره از کارم باز شود.
من هم معطل نکردم و تمامی طلاها را گرفتم و حقوق چند ماه بازنشستگی‌ام را دو دستی به او دادم.
از آن‌ها جدا شدم و سر راه به بازار طلا فروشان رفتم تا قیمت طلاها را بگیرم؛ اما به محض اینکه طلا فروش دستبند و النگوها را دید گفت تمامی آن‌ها بدلی و تقلبی است و اصلاً طلایی در کار نیست. این گونه بود که راهی دادسرا شدم.
بازپرس شعبه باتوجه به اظهارات شاکی دستور بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف بانک را صادر کرد و مشخص شد، مرد بازنشسته به شیوه«بدل اندازی» مورد کلاهبرداری قرار گرفته است و خریدار دوم، همدست کلاهبردار و به عنوان بازار گرم کن وارد ماجرا شده است تا مرد میانسال را وسوسه کند که طلاها را از کف ندهد.
این گزارش حاکی است، در حالی که دستور شناسایی کلاهبرداران حرفه‌ای صادر و در اختیار مأموران اداره جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی قرار گرفته بود، مشخص شد، بدل اندازان در پنج نقطه دیگر شهر مشهد با ادعای فروش سنگ‌های قیمتی، ساعت طلا و... در مقابل بانک‌ها نقشه کلاهبرداری‌های خود را اجرایی و در فرصتی مناسب از محل متواری شده‌اند. 
طی بررسی‌های قضایی انجام شده وجه مشترک تمامی پرونده‌ها این بود که کلاهبرداران تمامی طعمه‌های خود را از میان افراد میانسال انتخاب کرده بودند و ارقامی بین 2 تا 6 میلیون تومان به شیوه بدل اندازی از شهروندان کلاهبرداری کرده‌اند.
قاضی پرونده در این زمینه گفت: به هیچ وجه جای خرید طلا و... گوشه خیابان نیست. قبل خرید این گونه لوازم، ابتدا اصالت آن در طلا فروشی‌ها و... بررسی شود. 
وی تصریح کرد: در صورتی که شهروندان با این گونه موارد مواجه شدند بسرعت موضوع را به پلیس 110 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.