سخنگوی شورای شهر تهران از ارسال نامه محرمانه شورا به شهردار در خصوص مصوبه برج باغ‌ها خبر داد.

نامه محرمانه شورا به شهردار در خصوص مصوبه برج باغ‌ها

به گزارش قدس آنلاین، علی اعطا در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ایمنی خط ۷ مترو با تاکید بر دقت شورای پنجم در مسائل فنی، عنوان کرد: تعطیلی فعالیت خط ۷ در ابتدای کار این شورا، جنبه فنی داشت و نهادهای نظارتی هم ناایمن‌بودن آن  را تایید کردند. این موضوع به هیچ‌وجه سیاسی نبود و اتفاقاً نشان می‌دهد که بحث فنی و ایمنی تا چه اندازه برای شورای پنجم مهم است. درباره این خط یک تصمیم مدیریتی گرفته شد که بخش به بخش، این خط افتتاح شود. معنی سخن شهردار در روز افتتاح که گفته بود پیمانکار باید درباره ایمنی توضیح دهد، این نیست که کارفرما ایمنی را تضمین نمی‌کند، این یک قانون است که پیمانکار باید ایمنی را تضمین کند. اگر شهرداری به ایمن‌بودن این خط اعتقاد نداشت، آن را افتتاح نمی‌کرد.

محدود کردن سامانه شفافیت شهرداری تهران صحت ندارد 

سخنگوی شورای شهر همچنین درباره سامانه شفافیت شهرداری تهران هم گفت: به همین منظور گفته شده که گام به گام همه اطلاعات شفاف سازی شوند و در اختیار شهروندان قرار گیرد. اینکه مواردی در این سامانه قرار نگیرند، مطلقاً صحت ندارد. ما باید روشن و صادقانه بگوییم که مسائلی که در این سیستم عریض و طویل وجود دارد از عهده ۲۱نفر عضو شورا برنمی‌آید و نیاز به نظارت تمام شهروندان دارد و بحث محدود کردن این سامانه درست نیست.

وی همچنین درباره بحث واگذاری چندین تابلو شهرداری به یک کارگردان توضیح داد و گفت: این موضوع عملی نشده و شهرداری هم توضیح داده که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ما هم با این کار مخالف بودیم و من در گفت‌وگویی توضیح دادم که مسئولان باید مسئولانه‌تر ودقیق‌تر اظهارنظر کنند.

سرنوشت برخی مصوبات شورای گذشته

اعطا درباره سرنوشت برخی مصوبات شورا در دوره‌های گذشته، اظهار  کرد: شورای اول مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه شهردار و معاونان باید از شورا رای اعتماد بگیرند که هیچ گاه اجرا یا لغو نشده است. بالاخره تکلیف این مصوبات باید مشخص شود.

سخنگوی شورای شهر همچنین ضمن رد استخدام‌های جدید در شهرداری، اظهار کرد: در حال حاضر مازاد نیروی انسانی در مجموعه شهرداری وجود دارد و طبق گزارش شهرداری به ازای هر صندلی، بیش از ۳ نفر در این سازمان مشغول به کار هستند. تغییرها در شهرداری برای پست‌های مدیریتی است که با توجه به تغییر مدیریت شهری این موضوع قابل دفاع است.

پرسش درباره شیوه برخورد شهردار کنونی تهران با بخش‌نامه‌های ضد فساد شهردار سابق هم بخش دیگری از نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران بود که اعطا در این باره گفت: بخش‌نامه‌های ضد فساد شهرداری در دوره آقای نجفی، در قانون هم وجود داشت اما از آنجا که تخلف عرفی در شهرداری رخ می‌داد آقای نجفی به درستی این دو بخش نامه را صادر کرد. بعید است، آقای افشانی با این دو مورد مخالف باشد. همچنان این بخشنامه‌ها برقرار هستند، مگر اینکه لغو شوند و با توجه به بدیهی بودن، من چنین موضوعی را بعید می‌دانم.

اعطا درباره نظارت شورا بر شهرداری و کارنامه شورای پنجم در این زمینه هم توضیح داد: من باید یک تشکر دیگر از آقای افشانی داشته باشم که جدیدا بخش نامه کرده که همه زیرمجموعه های شهرداری باید پاسخ تذکرات اعضای شورا را ظرف یک هفته بدهند. در حال حاضر با این بخش نامه نظارت شورا تأثیرگذارتر خواهد بود. این موضوع تصمیم مستقیم خود شهردار بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران به چندین پرسش درباره طرح ترافیک هم پاسخ گفت و ضمن حمایت از کلیات این طرح، از لزوم اصلاح برخی موارد سخن گفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کارت‌های سیار که به تازگی در اختیار اعضای شورا قرار داده شده، عنوان کرد: برای هر عضو شورا سه کارت سیار با یک میلیون تومان شارژ فرستاده شد که تقریبا یک ماه جواب می‌دهد که البته تعدادی از اعضا با این موضوع مخالف بودند. به نظر من هم نباید یک میلیون شارژ می‌شدند. این کارت‌های شناور برای استفاده شخصی نیست و به نظر می‌آید برای حمل و نقل کارشناسانی است که با اعضای شورا همکاری می‌کنند.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورا، با اشاره به اینکه طرح ترافیک خبرنگاران تنها باید به خبرنگاران اختصاص داده شود درباره برخی اسامی منتشر شده، اظهار کرد: اگر کسی معیارهای طرح ترافیک را ندارد، حتما باید از آن شخص پس گرفته شود و ما این موضوع را دنبال می‌کنیم.

اعطا همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرپیچی برخی مناطق شهرداری تهران از لغو مصوبه برج باغ و صدور پروانه در این مناطق، عنوان کرد: در این خصوص تذکر جدی به شهرداری داده‌ام و نامه‌ای محرمانه خطاب به شهردار تهران ارسال کرده و شماره پروانه‌ها و مناطقی که این تخلف از مصوبه شهرداری را انجام داده‌اند، اعلام کردم اما مناسب ندیدم که ارسال نامه را عمومی کنم.

وی در این باره افزود: از آنجایی که این تخلف در مناطق شهرداری انجام می‌شود، لازم است که شهرداری و معاونت‌های مربوطه به این تخلف رسیدگی کنند. تذکر جدی به مناطق در مورد صدور مجوز ساخت و ساز در باغات پس از لغو مصوبه برج باغ داده‌ام و باید تاکید کنم که شورا در اجرای مصوبات خود جدی است.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه باید شهرداری و معاونین با این مناطق برخورد کنند، گفت: البته برداشت آزادی از متن مصوبه انجام شده است، به گونه‌ای که ما در ۲۲ اسفندماه با لغو مصوبه برج باغ اعلام کردیم که بعد از ابلاغ این لغو، پرونده‌ای در مورد صدور مجوز ساخت و ساز نباید صادر شود اما برخی تصورشان این بوده که اگر پرونده قبل از ۲۲ اسفندماه تشکیل شده باشد، لازم است که پروسه ادامه یابد و مجوز ساخت و ساز در باغات صادر شود. اما تشکیل پرونده حقوقی ایجاد نمی‌کند و بر اساس قانون تنها صدور پروانه است که می‌تواند حق مکتسبه ایجاد کند. این توجیهات قابل پذیرش نیست و لغو مصوبه برج باغ برای همه معاونت‌ها و مناطق لازم‌الاجرا است.

رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به همکاری بنیاد مستضعفان با شهرداری برای حفظ باغات در تملک این بنیاد، اضافه کرد: نامه اخیرآقای سعیدی‌کیا جای تقدیر و تشکر دارد. ۱۵ باغ در تملک بنیاد است و قرار است که در شورا و برای حفظ این باغات همفکری شود. این رویکرد مثبتی از طرف بنیاد است. اینکه گفته شود شهرداری به بنیاد برای ساخت جایگزین پلاسکو چراغ سبز نشان داده، حرف درستی نیست چراکه شهرداری اصلا چنین اختیاری ندارد. نامه و همکاری بنیاد مستضعفان را باید به فال نیک گرفت که باغات باقی‌مانده شهر حفظ شود.

اعطا درباره اظهارات یک نماینده مجلس و درخواست این نماینده مبنی بر انحلال شوراها، ضمن تاکید بر فصل هفتم قانون اساسی اظهار کرد: فصل هفتم قانون اساسی و چندین ماده دیگر به بحث شوراها اختصاص دارد. شورا یکی از فصول قانون اساسی است بنابراین جایگاه آن محکم‌تر از این است که به سمت انحلال پیش برود و کارکرد مثبت شوراها در این پنج دوره را نمی‌توان منکر شد. به لحاظ حقوقی این موضوع روشن است.

 نمایشگاه الکامپ در تهران برگزاری نمی شود

سخنگوی شورای پنجم شهر تهران درباره نمایشگاه الکامپ و محل برگزاری آن با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه در تهران ممنوع است، عنوان کرد: براساس تذکرهای شورا و تا جایی که می‌دانم بنا نیست که این نمایشگاه در تهران برگزار شود، ضمن اینکه در شورای قبل توافق شد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در تهران برگزار نشوند.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس و بحث ادغام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت راه و جداشدن این سازمان از وزارت کشور گفت: اختلاف نظرهایی در مورد جایگاه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود داشته و تا جایی که من اطلاع دارم در زمان معاونت آقای افشانی در وزارت کشور، ایشان موافق بود که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زیر نظر وزارت راه و شهرسازی باشد و وزارت راه و مجلس نیز در مورد این مسئله پالس‌های مثبت می‌فرستادند. وزارت راه و شهرسازی در مقام طراحی، طرح‌های شهری است و وزارت کشور نیز به نوعی با اداره شهرها سر و کار دارد.

اعطا در این باره ادامه داد: می‌دانیم که وزارت راه شأن نظارتی و وزارت کشور شأن ورودی در اداره شهرها دارد که بعضا تعارضاتی نیز ایجاد می‌شود که به همین علت لازم است این مسئله یک کاسه شود و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دل یک مجموعه باشد تا به صورت یکپارچه مسائل پیگیری و مطرح شود و به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌دهند که سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور منفک و به وزارت راه برود.

سخنگوی شورای شهر در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر این شورا درباره سازمان بهشت زهرا(س) درباره قبور هم گفت: لایحه‌ای که در جلسه گذشته شورا تصویب شد این بود که در مواردی سازمان بهشت زهرا(س) بتواند تخفیف دهد یا تقسیط کند. در جلسه گذشته اعضا رای دادند که با تخفیف و تقسیط موافق هستند اما اینکه دستورالعمل این موضوع به چه صورت باشد، در جلسه بعدی شورا بررسی می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.