عضو مجمع علمای جهان اسلام گفت: امام رضا(ع) به عنوان یک چهره دینی وابسته به خاندان وحی محور وحدت اسلامی است. ماموستا دکتر عابد نقیبی با بیان اینکه خاندان نبوت از هر نظری برای امت اسلام برکت و خیر بوده‌اند، افزود: ائمه معصومین(ع) در هر حالی که بودند چه در زندان و تحریم سیاسی و چه در محفل علمی و فرهنگی سعی کردند وحدت امت اسلام را حفظ کنند، ما در تاریخ ندیدم که یکی از افراد خاندان پیامبر(ص) منشأ اختلاف باشد.

حرم رضوی، پایتخت گفت وگوی ادیان است

رییس شورای افتای علمای اهل سنت سقز با اشاره به شرایط سخت سیاسی امامان معصوم، همراهی با وحدت را از ویژگی های خاندان رسول الله دانست و اظهار کرد: این سیره اهل بیت برگرفته از قرآن است که امت اسلام را به وحدت فرا می خواند.

*امام رضا(ع)؛ پرچمدار گفت وگوی بین ادیان

ماموستا نقیبی با بیان اینکه امام رضا(ع) یکی از چهره های تأثیر گذار در موضوع وحدت بوده است، گفت: شرایط سیاسی عباسیان در دوره حیات امام رضا(ع) بسیار پرچالش بوده و حضور امام هشتم(ع) در آن ایام موجب شد تا وحدت جامعه حفظ شود. وی افزود: امام با آموزش تعالیم اسلامی به شیعه و غیرشیعه به صورت عملی وحدت را سرلوحه کارهای خود قرار داند. استاد حقوق دانشگاه با اشاره به دوره ولایتعهدی امام گفت: حضور امام رضا(ع) در مناظرات ایشان را به عنوان پرچم دار گفت وگوی بین ادیان به همه معرفی کرد.

عضو مجمع علمای جهان اسلام شیوه مناظرات امام را نشانه هوش و ذکاوت علمی ثامن الائمه دانسته و افزود: امام در زمانی که قدرت سیاسی ولیعهدی را دارا بودند به تبلیغ دین از تریبون علم و گفت وگو پرداختند. نقیبی به دوران طلایی مأمون عباسی در عرصه علم و فرهنگ اشاره کرده و گفت: در این دوره حکومت عباسی که علم به درجه اعلای خود رسیده بود، حضور فعال امام رضا(ع) در مجامع علمی موجب شد تا اسلام در بین سایر ملل حرف اول را بزند.

*مشهد، پایتخت وحدت

دکترعابد نقیبی با اشاره به بارگاه رضوی به عنوان بستر مهم تحقق وحدت اسلامی در دوره معاصر گفت: باید اکنون مشهد مقدس به دلیل حضور بارگاه امام هشتم(ع) به عنوان پایتخت وحدت اسلامی شناخته شود. وی افزود: ما شاهدیم افرادی از همه دنیا با هر دین و مذهبی در کنار شیعیان به زیارت امام رضا(ع) می شتابند، کرامات آن حضرت را باور دارند و در ابعاد معنوی و فرهنگی به آن حضرت متوسل می شوند باید از این ظرفیت برای تحقق وحدت اسلامی و گفت وگوی بین ادیان استفاده کرد. رییس شورای افتای علمای اهل سنت سقز امام رضا را امام عالم و چراغ علم شریعت دانست و اظهار کرد: اهل بیت(ع) پیامبر چراغ هدایت و سعادت هستند و هرکس نزد امام رضا(ع) می‌رسد در هر زمینه ای که چه اقتصادی، سلامت و معنوی به امام متوسل می شود و حاجت خود را از امام می خواهد. این نشان دهنده باور عمیق به الطاف امام است. ماموستا نقیبی تأکید کرد: این ویژگی امام هشتم(ع) موجب شده تا افراد با هر دین و مسلکی گرد او جمع شوند و او را نوری ببینند که در کشتی نجات است.

وی امام رضا و توجه جهانی به حرم رضوی را دلیلی بر بشارت قرآن به کوثر بودن نسل رسول‌الله عنوان کرد و گفت: خداوند در پاسخ بدخواهان پیامبر(ص) که به دلیل نداشتن فرزند پسر ایشان را آزار کلامی می‌دادند، بشارت داد که فاطمه(س) کوثراست و ما امروز شاهدیم که امام هشتم(ع) بعد از شهادت مانند چشمه جوشان، هدایت، برکت و سعادت را به مردم دنیا اهدا می‌کند. وی با اشاره به حضور پیروان سایر ادیان در بارگاه امام هشتم تأکید کرد: حرم رضوی پایتخت گفت وگوی ادیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.