قدس انلاین- رضا طلبی:نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: زعفران سال گذشته برای خراسان رضوی ۶۱۰میلیون دلار ارز آوری داشته است.

۶۱۰ میلیون دلار ارز آوری زعفران برای خراسان رضوی

غلامرضا میری  به قدس آنلاین افزود: این محصول برای  بالغ بر ۱۵۰ هزار خانوار در خراسان های رضوی و جنوبی که به کشت زعفران مشغول هستند  اشتغال ایجاد کرده است که نباید به حال خود رها شوند، زیرا متاسفانه گوش شنوایی از سوی مسئولان برای توجه به زعفران و زعفران کاران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زعفران یک محصول استراتژیک است وبالغ بر ۹۰ در صد زعفران جهان در ایران تولید می شود تصریح کرد: در حال حاضر حدود پنجاه کشور زعفران ایران را خریداری می کنند اما نکته قابل تامل آن است که آنها در ابتدای سال برای این محصول قیمت ثابتی را مشخص می کنند و تمایل دارند که در تمام طول سال با همان قیمت زعفران را خریداری کنند که با بازار پر تلاطم کشور ما در تضاد می باشد.

میری ادامه داد: این محصول زمانی قیمت واقعی خود را پیدا می کند و به تولید کننده خود سود می رساند که دست دلال از بازار این محصول قطع شود و دولت نیز به جای تصدی گری در بازار ان ، شرایط رابرای بخش خصوصی جهت فعالیت در بازار این محصول فراهم کند. دولت با حمایت‌هایی همچون در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش با تسهیلات تک رقمی به تشکل های مرتبط با این محصول همچون برخی کشورها نظیر اسپانیا، ایجاد بازارهای مناسب  و فراهم کردن زیرساخت های لازم  می تواند به فعالان بازار این محصول کمک نماید تا زعفران ایرانی را در بازارهای جهانی تثبیت و با قیمت هایی که به سود کشاورزان است به فروش رسانند. در حال حاضر نظام بانکی کشور فاقد ارتباط با سیستم بانکی جهانی است و این موضوع تجارت زعفران را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.از طرفی یکی از فاکتورهای اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از کشاورزان و اشتغال زایی است که زعفران یکی از محصولاتی است که در مناطق کم آب کشور اشتغال زیادی ایجاد کرده است.

او اظهار داشت: موضوع دیگری که باید به ان توجه جدی شود قاچاق پیاز زعفران است که متاسفانه توسط برخی افراد فرصت طلب در حال قاچاق به کشورهای همسایه نظیر افغانستان می باشد و در صورتی که این خطر جدی گرفته نشود شاید در اینده نزدیک این کشورها رقیب جدی برای زعفران ایرانی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.