مهدی تقوی گفت: اگر نرخ سود را به طور متوسط ۲۰ درصد و تورم سال گذشته را ۸ درصد لحاظ کنیم نرخ بهره واقعی معادل ۱۲ درصد است حال آن که این نرخ بسیار بالا و مضر به حال تولید است و با نرخ ۲ تا ۳ درصدی اقتصادهای پیشرفته فاصله زیادی دارد.

افزایش نرخ سود، اعلان جنگ علیه تولید ملی است

مهدی تقوی اقتصاددان به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: افزایش پلکانی نرخ سود بانکی، اقدامی خطرناک و اعلان جنگ علیه تولید ملی است.

وی با بیان اینکه نباید با هر شوک اقتصادی، سراغ نرخ سود رفت و آن را دستکاری کرد، ادامه داد: سال گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده ها را به ۱۵ درصد و تسیهلات را به ۱۸ درصد کاهش داد اما اواخر سال و برای جذب نقدینگی از بازارهای سوداگری اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی منتشر کرد تا به بازارهای ارز و طلا سامان دهد لذا نرخ سود سپرده عملا ۵ درصد اضافه شد حال آن که نقدینگی زیادی جذب نشد و هزینه های تحمیل شده بر شبکه بانکی افزایش یافت و آن طور که برخی مقامات بانکی گفتند تنها اتفاقی که رخ داد تبدیل حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده های بانکی به اوراق بود.

تقوی افزود: اگر نرخ سود را به طور متوسط ۲۰ درصد و تورم سال گذشته را ۸ درصد لحاظ کنیم نرخ بهره واقعی معادل ۱۲ درصد است حال آن که این نرخ بسیار بالا و مضر به حال تولید است و با نرخ ۲ تا ۳ درصدی اقتصادهای پیشرفته فاصله زیادی دارد لذا بالاتر بردن نرخ سود، اشتباهی بزرگ است و واحدهای تولیدی در این شرایط سخت باید اندک سود حاصل شده را صرف پرداخت بهره کنند.

وی گفت: حدود یک ماه دیگر باید در خصوص نرخ سود سپرده تصمیم گیری شود و در حالی که هم کاهش و هم افزایش این نرخ برای اقتصاد ایران تبعات زیادی دارد به نظر می رسد بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش نرخ ندارد که این رفتار با نرخ سود، منطقی و متناسب با مقطع فعلی است.

وی خاطر نشان ساخت: بر اساس آمار بانک مرکزی نقدینگی به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته حال آن که تولید و بخش واقعی اقتصاد همچنان عطش نقدینگی دارد و از کمبود سرمایه در گردش رنج می برد چرا که سهم شبه پول (سپرده های بانکی) در آن زیاد و بخش واقعی اقتصاد از آن کم بهره است. بر همین اساس این نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله طلا، ارز و مسکن سرک می کشد و وضعیت این بازارها را متلاطم کرده است.

به باور وی در تعیین نرخ سود باید مضرات و مزایای افزایش یا کاهش را به درستی دید و با آنالیز تمام جوانب، عمل کرد به ویژه آن که اقتصاد و حوزه تولید در شرایط شکننده ای به سر می برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    حاج آقا اقتصاد کشور در حال فروپاشی است چی میگی شما . دلار ؛طلا و سکه و مسکن و .. این دلایل کیلویی را تمام کنید