حسنیعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: اگر مجلس نظرات کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان را درباره لوایح مرتبط با FATF درنظر داشته باشد، نباید دیگر به این لوایح ورود کند چون پیوستن به این کنوانسیون‌ها تبعات سنگین و شومی را برای کشور در پی دارد.

اتمام حجت نمایندگان با رئیس جمهور درباره لوایح پالرمو و FATF

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» در واکنش به نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رد شدن لایحه پالرمو و ایرادات اساسی که به FATF از سوی مجمع و شورای نگهبان به لوایح وارد شده است، اظهار داشت: خوشبختانه شاهدیم که شورای نگهبان لایحه پالرمو را رد کرد، گرچه بهتر این بود که خود نمایندگان مجلس جلوی اینگونه لوایح را بگیرند اما چنین اقدامی را انجام ندادند. البته ممکن است برخی مقامات دنبال این باشند تا دوباره به نوعی موافقت شورای نگهبان را برای تصویب لوایح بگیرند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اما مهمتر از آن، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که چند گام جلوتر از پالرمو موجبات حضور نیروهای خارجی را در کشور فراهم می‌کند. بر همین اساس عضویت در این کنوانسیون چند مسئله را در پی دارد. اول اینکه، در آن تعریف تروریسم بر اساس معیارهای خود غربی‌هاست و نوع تعریف ما با مصادیق و تعاریف آنها کاملاً مغایر است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: علاوه بر این، اگر این لایحه به تصویب برسد کسانی که عنوان مجرمانه به آنها تلقی می‌شود، نمی‌توانند در داخل کشور محاکمه شوند بلکه بایستی به کشورهای دیگری تحویل داده شوند که وضع کننده چنین عناوین مجرمانه‌ای هستند. آنها بر اساس چارچوب فکری خودشان اینگونه کنوانسیون‌ها را تنظیم می‌کنند. با پیوستن به این کنوانسیون عملاً می‌پذیریم افرادی را که به زعم آنها مجرم هستند، تحویل گروه اقدام مالی شود.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: تعدادی از نمایندگان مجلس در خصوص عضویت ایران در چنین کنوانسیون‌هایی حدود ۴۰ ایراد اساسی را استخراج و منتشر کرده و به اطلاع تمام نمایندگان مجلس رساندند. همچنین ما نامه‌ای به آقای رئیس جمهور هم نامه داده و اتمام حجت کردیم که لوایح را پس بگیرند، گرچه آنچنان که می‌خواستیم اقدامات‌مان تأثیر گذار نبود.

دلیگانی گفت: به هر حال چنین لوایح عملاً لوایح استعماری هستند که تمام نهادهای مسئول ازجمله مجلس، نبایستی محدودیت‌های آنرا قبول کرده و به تصویب برسانند. اگر مجلس نظرات کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان را درباره لوایح مرتبط با FATF درنظر داشته باشد، نباید دیگر به این لوایح ورود کند چون کاملاً مشخص است که پیوستن به این کنوانسیون‌ها تبعات سنگین و شومی را برای کشور در پی دارد. گرچه  برخی از جریانات درون مجلس علیرغم نظر صریح رهبری در این باره درصدد تصویب این لوایح هستند.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.