خادم حرم شاهچراغ(ع) می گوید: یکی از القاب احمد بن موسی «امین ولایت» است زیرا با وجود مراجعه مردم برای امامت، ایشان حق امامت را ادا، امام رضا(ع) را به عنوان امام هشتم معرفی و با ثامن الائمه(ع) بیعت کردند.

 جستجوی «مسیح» در حرم شاهچراغ

 سفر به شیراز به هر دلیلی که باشد یک گوشه اش به زیارت و دیدار گنبد مینا و فیروزه ای شاهچراغ ختم می شود. این رسم سفر به همه شهر های زیارتی است؛ این سنت ایرانی ها دامنگیر توریست های غیرمسلمان نیز شده و سومین حرم اهل بیت(ع) میزبان زائران ایرانی، غیرایرانی و مسلمان و غیر مسلمان شده است. عابدی از خادمان قدیمی حرم حضرت شاهچراغ در گفت و گو با قدس آنلاین از خاطرات خود در دوران خادمی می گوید.

*چطورشد خادم شاهچراغ(ع) شدید؟

از بیست و دو سالگی خادم حرم شدم و اکنون بیست سال از حضورم در بارگاه احمدی و محمدی می گذرد. من معتقدم خدمت در این آستان خیر و برکتی است که از دعای خیر پدر و مادرم نصیب من شد تا سفره نشین خاندان نبوت شوم.

*از اولین روزهای خدمت به حرم اهل بیت(ع) چه خاطره ای دارید؟

 همان ایامی که خادم شده بودم، مدت کمی از متأهل شدن من می گذشت و دنبال کار هم بودم. روزی با همسرم به زیارت حضرت آمدم و با ایشان راز و نیاز کردم و حاجتم را گفتم. همان ایام چندین سازمان و اداره آزمون داده و منتظر پاسخ برای استخدام بودم. چند روز بعد از آن زیارت برادرم به من گفت حرم شاهچراغ کارمند استخدام می کند، مراجعه کردی؟ گفتم خبر نداشتم و فردای آن روز برای پیگیری به واحد اداری حرم مراجعه کردم. اما زمان ثبت نام گذشته و نیروهای مورد نیاز هم انتخاب شده بود. از استخدام در حرم ناامید شدم و قصد ترک ساختمان را داشتم که متصدی مربوطه من را صدا زد و گفت این فرم را پر کنید شاید موقعیتی برای سال های آینده بود. اما به لطف حضرت تنها دو روز بعد با من تماس گرفتند و دعوت به کار شدم. من معتقدم اینکه امروز سفره نشین کرامت حضرت هستم حاصل همان راز و نیاز چند دقیقه ای با شاهچراغ(ع) بود.

 *تاثیرگذارترین صحنه ای که در این 20 سال مشاهده کردید چه بود؟

بیشتر زائران حضرت با چشمهای گریان و دل های دردمند به زیارت شاهچراغ(ع) می آیند. افراد بسیاری برای گرفتن حوائج خود به حرم مشرف می شوند. من بارها شاهد بودم که افراد با چشمان گریان و دردمند وارد حرم می شوند و با چشمان اشکباری که برق شادی در آن موج می زند از حرم خارج می شوند. بارها افرادی را روی پتو به صورت برانکار به حرم می آوردند و روی پای خودشان از حرم خارج می شدند. اما زیباترین خاطره ای که به عنوان یادگاری از دهه کرامت 97 به خوانندگان قدس آنلاین تقدیم می کنم مربوط می شود به سال 84 و ماجرای بانویی که به دلیل سرطان پیشرفته قادر به راه رفتن نبود و برای زیارت به حرم آورده شده بود. لحظه تحویل سال بود و حرم مملو از مردمی که آمد بودند تا آن لحظه در حرم باشندکه ناگهان صدای تکبیر و صلوات از بخش خواهران شنیده شد. رفتم تا ببینم چه شده است آن هم در لحظه تحویل سال که همه تلاش می کنند کنار ضریح باشند، دیدم که بانوان راه را برای آن بانوی بیمار بازکرده اند و مثل یک راه بهشتی مسیر برای زیارت ضریح برای بانوی شفا یافته باز شد. او روی پای خودش به زیارت مشرف شد، در حالی که پزشکان از او قطع امید کرده بودند و چند ماه در بستر بیماری افتاده بود و نمی توانست راه برود. این زیباترین صحنه ای است که از دوران خادمی به یاد دارم.

 *خدمت به ائمه اطهار چه تأثیری بر زندگی شما گذاشته است؟

سایه الطاف حضرت شاهچراغ را در لحظه لحظه زندگی حس کرده ام و هرجایی که سنگی پیش پایم قرار گرفت، حضرت نگهدارم بود. همیشه اقرار کرده ام که شاهچراغ من را از صفر به صد زندگی رسانده اند.

* در این چند سال خادمی چه جایگاهی از زیارت شاهچراغ(ع) نزد ایرانیان دیده اید؟

 در این مدت دیده ام که روز به روز اشتیاق، ارادت و معرفت مردم به احمد بن موسی بیشتر شده و از زمانی که حرم ایشان به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) درایران نامگذاری شده است، این توجه و اشتیاق روزافزون شده است. این اشتیاق مردمی موجب شده تا همه خادمان حرم برای پذیرایی از زائران تلاش بیشتری داشته باشند.

*در دهه کرامت چه برنامه های ویژه ای بین خادمان حرم برای استقبال از زائران شاهچراغ وجود دارد؟

ما خادمان شاهچراغ(ع) تلاش کرده ایم درهمه ایام با روی گشاده به پیشواز زائران حضرت برویم اما در این ایام که مزین به نام خاندان رضوی است موجب شده تا با شعف قلبی در خدمت زائران باشیم.

 *زائران غیرمسلمان چه واکنشی به زیارت حرم دارند؟

زائران غیرمسلمان اکثرا توریستهایی هستند که برای دیدن اماکن تاریخی به شیراز سفر کرده اند و حرم شاهچراغ را نیز به عنوان یکی از اماکن تاریخی برای بازدید انتخاب می کنند. ما درآستان واحدی به نام زائرین غیر ایرانی داریم که افراد متخصص به زبان های خارجی در آنجا حضور دارند و به محض اطلاع از حضور زائر از هر ملیتی یکی از مترجمین برای راهنمایی نزد زائران می رود و در اولین مرحله در دفتر مربوطه از آنها پذیرایی می شود و درگام دوم اماکن مختلف حرم به آنها معرفی می شود. در این رفت و آمدها افراد بسیاری با دیدن فضای حرم و راهنمایی خادمان و مشاوران در حرم به اسلام مشرف شده اند.

*خاطره ای از این تحولات قلبی دارید؟

بله. روزی همکار مترجم به من مراجعه کرد و گفت یکی از زائران خارجی از وقتی که وارد حرم شده با بهت و شگفتی فقط محو فضای حرم شده و هرچه از او می خواهم که توضیح دهد چه شده فقط اشک می ریزد و به در و دیوار حرم اشاره می کند. وقتی که کمی آرام گرفت به دفتر راهنمایی شد و گفت از زمانی که وارد  حرم شده ام احساس کردم حضرت مسیح در حرم حضور دارد و به همین دلیل دلم آرام و قرار ندارد. از ما درباره شخصیت شاهچراغ و بعد اسلام پرسید و گفت که قصد دارم اسلام را بیشتر بشناسم و فردای آن روز مسلمان شد.

*به عنوان خادم شاهچراغ(ع) چه ویژگی هایی از حضرت برای شما قابل توجه بوده است؟

 شاهچراغ را به عنوان «سید الکریم» می شناسیم که در بین برادران خود صاحب جایگاه و منزلت بودند زیرا هرکس به این خانه آمد ناامید برنگشت. لقب دیگر «امین ولایت» است زیرا با وجود مراجعه مردم برای امامت اما حق امامت را ادا، امام رضا(ع) را به عنوان امام هشتم معرفی و با ثامن الائمه بیعت کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.