یزد - رئیس بهزیستی شهرستان اردکان گفت : سازمان بهزیستی بیشترین هدف خود را برای بهبود زندگی زنان سرپرست خانوار و گروهی از زنان دارای شرایط خاص متمرکز کرده وهم اکنون ۲۱۹ زن ‌سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی اردکان قرار دارند که به دلیل فوت همسر و یا طلاق سرپرست خانواده شده اند.

۲۱۹ زن ‌سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی اردکان قرار دارند

دکترامیرولی عضدزاده درگفتگو با خبرنگارقدس آنلاین به تشریح آسیب های اجتماعی متوجه زنان در شهرستان و اقداماتی که بهزیستی اردکان در حوزه زنان وخانواده  انجام می‌دهد، پرداخت  و اظهارداشت: کیفیت زندگی زنانی که به دلیل فوت همسر، سرپرست خانواده شده‌اند از کیفیت زندگی زنانی که به دلیل طلاق سرپرست خانواده شده‌اند، بهتر است.

وی افزود: ارائه خدمات حمایتی به زنان سرپرست خانواده تخصصی‌تر شده و علاوه بر حمایت‌های مالی ،حمایت‌های روانشناسی و مددکاری نیز به این گروه از بانوان ارائه می شود.

توسعه مسئولیت سلامت اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی است

عضدزاده با بیان این که در برنامه‌ ششم توسعه مسئولیت سلامت اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده گفت: در شرایط حاضرمسئله ای که باید بسیاردرجامعه مورد توجه قرار گیرد و از همه ابزارهای اطلاع رسانی در نهادینه کردن آن استفاده کنیم آگاهی از آسیب های اجتماعی و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه ما را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکاری مناسب ارائه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلا به این آسیب ها مصون نگه داریم و بر همین اساس امروز باید نگران افزایش آمار آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد و خشونت و دلایل پیدایش آنها در جامعه باشیم تا بتوانیم این آسیب ها را محدود و کنترل کنیم.

عضدزاده با اشاره به افتتاح رسمی اورژانس اجتماعی اردکان درسال گذشته افزود: وجود مرکز مداخله در بحران در شهرستان از نقاط قوت ما در حوزه آسیب های اجتماعی است. حوزه اعتیاد و طلاق، ازجمله مهمترین آسیب هایی است که بهزیستی به عنوان اولویت در برنامه کاری خود دارد.

 شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید اورژانس اجتماعی داشته باشند

رئیس بهزیستی شهرستان تصریح کرد: بر اساس قانون باید تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی داشته باشند و در این مراکز تیمی از متخصصان صاحب نظر در حوزه آسیب های اجتماعی شامل کارشناس حقوقی، مددکار و روانشناس حضور دارند و افرادی که مورد کودک‌آزاری و همسرآزاری قرار گرفته‌اند به این مراکز منتقل و به وضعیت آنها رسیدگی می‌شود و پس از رفع مشکل یا به خانواده باز می‌گردند یا کودکان به مراکز شبه خانواده منتقل می‌شوند .

وی افزود : همچنین افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند ، کلیه افرادی که در بحران ناشی از بلایای طبیعی وغیرطبیعی گرفتار شده اند، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی ، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ، کودکان خیابانی و کار، مبتلایان به اختلال هویت جنسی ، دختران و پسران فراری و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند از خدمت گیرندگان برنامه اورژانس اجتماعی هستند.

کاهش ۲۷درصدی طلاق در شهرستان

عضدزاده از کاهش ۲۷درصدی طلاق در میان مراجعان به مرکز کاهش طلاق بهزیستی اردکان خبر داد و گفت: در سال گذشته ، ۷۷۸ پرونده  طلاق   به  مرکز تحکیم بنیان خانواده بهزیستی ارجاع شده است که از این تعداد پرونده  ۲۷ درصد آن منجر به مصالحه شده است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با ارائه خدمات در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از وقوع طلاق و آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج چند سالی است که برنامه های مختلفی را اجرا می کند، همچنین آموزش و تدوین محتوا برای مهدهای کودک، مشاوره ژنتیک، مراقبت‌های پس از طلاق در مورد فرزندان همه و همه مواردی است که در پیشگیری از آسیب های اجتماعی موثر است اما با توجه به افزایش و گستردگی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ضرورت دارد از تمام ظرفیت‌ها و امکانات گروه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه‌ها برای مقابله و کنترل آسیب‌های اجتماعی با بهره‌گیری از رویکرد اجتماع‌محور اقدام کرد تا از این طریق شاهد کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشیم.

۴ گروه همیار زنان سرپرست خانوار درسطح شهرستان اردکان وجود دارد

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی ما در حوزه توانمندسازی، توجه به زنان است و یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم، تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار است

ودرحال حاضر ۴ گروه همیار زنان سرپرست خانوار در سطح شهرستان اردکان وجود دارد که درفعالیتهایی مانند تهیه نان سنتی ، بافت تابلو فرش، گلیم ، جاجیم و خیاطی و پشتی دوزی و جوراب بافی فعال هستند.

این مسئول افزود: از جمله خدمات اقتصادی به زنان سرپرست خانواده پرداخت مستمری ماهیانه، کمک هزینه تحصیلی و آموزشی  وخدمات بیمه‌ای است و از دیگر اقدامات بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانواده کمک‌های غیر مستمر مانند مسکن، لوازم زندگی، سرمایه‌های کار وجهیزیه  و اشتغال واشتغالزایی است.

۷ سازمان مردم نهاد در شهرستان با بهزیستی همکاری می کنند

عضدزاده با بیان اینکه هم اکنون ۷ سازمان مردم نهاد در شهرستان در حوزه آسیب های اجتماعی با بهزیستی اردکان همکاری می کنند گفت: آنچه در حوزه آسیب ها به ویژه اعتیاد باید روی آن کار کنیم تغییر باور فرهنگی مردم است و سمن ها اثرگذار ترین و پرنفوذترین ابزارها در این زمینه هستند.

وی ادامه داد : این سازمان های مردم نهاد در حوزه اعتیاد بدون هیچ وابستگی و نیازی به دولت بر اساس باورها و سرمایه های اجتماعی خود فعالیت می کنند و بخش عمده ای از آگاه سازی و روشن گری فکری و حساس سازی جامعه را در ارتباط با آسیب اعتیاد برای مردم برجسته می کنند و در این زمینه سمن های  اثر گذار علاوه بر کارهای پیشگیرانه ا، مداخلات اجتماعی لازم را هم انجام می دهند. .

عضدزاده با اشاره به مهاجر پذیر بودن شهرستان اردکان و رشد ناگهانی جمعیت و فقدان زیرساختهای لازم برای خدمات رسانی به این جمعیت گفت : افراد مهاجر همزمان با ورود به یک منطقه به همراه خود یک سری  فرهنگ ها و آداب و سنن خاص خود را به همراه می آورند که ممکن است در برخی از موارد در تعارض  با فرهنگ عمومی منطقه باشد و به هر روی  خواسته یا نا خواسته روی بافت فرهنگی و هویتی جامعه مقصد تاثیر گذار خواهد بود .  

وی خاطر نشان ساخت :  اگر این تأثیرات فرهنگی و اجتماعی به درستی مدیریت نشود ، منشاء برخی از اغتشاشات فرهنگی و تولید ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود، همچنان که نقاط مثبت و ارزشمند فرهنگ ورودی می تواند در جهت اعتلای فرهنگ بومی اثر گذار باشد و از همین روی باید به موازات رشد و گسترش فیزیکی زیرساختهای شهری ، در زمینه رشد و تقویت زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز اقدام موثر و در خور و عاجل به عمل آورد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.