هفته های گذشته اختلافات بسیاری در روابط ترامپ با دیگران چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی، رخ داده است که این موضوع نشان می‌دهد هفته های آتی آبستن تحولات بسیاری است، به ویژه آنکه ترامپ حاضر به عقب نشینی از سیاستگذاری‌های کنونی خود نیست.

شکاف عمیق در روابط خارجی و داخلی ترامپ

قدس آنلاین: جواد فراهانی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در نشست اخیر خود با سران ناتو، جنجال آفرینی کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا هزینه های بیشتری را برای این پیمان بپردازند. او ابتدا می گوید که دوران ناتو گذشته، سپس از حرف خود بازگشته و می گوید به این پیمان و نقش آن ایمان دارد.

اختلاف ترامپ با کشورهای اروپایی، تنها به ناتو و هزینه های آن محدود نیست؛ به عنوان مثال روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از ترامپ می نویسد: استراتژی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، درخصوص اینکه به طور کامل از اتحادیه اروپا خارج نشود، موجب خواهد شد تا توافق تجاری احتمالی میان آمریکا و انگلیس شکل نگیرد و این کشور مجبور خواهد شد به جای تعامل با انگلیس، به اتحادیه اروپا روی آورد.

او می گوید به ترزامی توصیه کرده است وظیفه اش را برای خروج کامل از اتحادیه اروپا انجام دهد، ولی او گوش نداده و برخلاف آن عمل می کند. اختلاف ترامپ با ترزا می تا حدی بوده که در سخنانی کنایه آمیز گفته "بوریس جانسون" وزیر خارجه سابق انگلیس که چندی پیش به خاطر اختلاف نظر با ترزامی در مورد خروج کامل از اتحادیه اروپا استعفا داد، برای سمت نخست وزیری فرد مناسبی است.

همچنین، رئیس جمهور آمریکا به آلمان حمله کرد و آن را با عنوان «اسیر دست روسیه» توصیف کرد که این سخن او واکنش سریع «آنجلا مرکل» را به دنبال داشت. او تأکید کرد که کشورش به صورت مستقل تصمیم می گیرد و سیاست های خاص خود  را دارد.

ترامپ همچنین کشورهای اروپایی را تهدید کرده است که عوارض گمرکی صادرات خودرو، فولاد و آلومینیوم به آمریکا را افزایش خواهد داد. جدای از همه اینها، اختلاف نظر آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد نحوه تعامل با ایران و توافق هسته ای، بخش مهمی از اختلاف این دو طرف را شکل می دهد و در ظاهر اتحادیه اروپا خواهان ادامه همکاری با جمهوری اسلامی است و در مقابل آمریکا با نقض پیمان به دنبال تقابل با ایران است.

این در حالی است که اختلافات داخلی در آمریکا نیز بالا گرفته و پس از دیدار اخیر ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مشاهده شد که اختلافات عمیقی میان رئیس جمهور آمریکا و گروه‌های سیاسی در این کشور وجود دارد؛ به گونه ای که رهبران سیاسی با نفوذ در هر دو حزب جمهوری و دموکرات، اظهارات و عملکرد ترامپ در این دیدار را به باد انتقاد گرفتند و حتی او را به خیانت بزرگ متهم کردند.

همچنین تعدادی از افسران و مسؤولان سابق اطلاعات آمریکا تأکید کردند که ترامپ باید محاکمه شود چرا که با رفتارهای خود در فنلاند این شبهه را ایجاد کرده است که آیا او واقعاً به مسئولیت منصب ریاست جمهوری پایبند است؟! فضای عمومی آمریکا بر این باور است که ترامپ از تأمین منافع آمریکا عاجز است و او منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد.

«جان برنان» مدیر سابق «سیا» در واکنش به عملکرد ترامپ در دیدار با پوتین می گوید: «رفتار ترامپ جنایت بزرگ بود، دست کم یک خیانت بود. او مثل موم در مشت پوتین بود.» او خطاب به اعضای حزب جمهوریخواه می‌گوید: «چه زمانی می‌توانیم این فرد فتنه گر را دستگیر کنیم؟!»

از مهمترین اختلافات داخلی آمریکا، اظهارات «چاک شومر» معاون حزب دموکرات در سنا بود که از اعضای این مجلس خواست تا تحریم ها علیه روسیه را تشدید کنند و ترامپ را به خاطر چشم پوشی از متحدان آمریکا که تسلیحات روسی می‌خرند، مواخذه کنند.

تمایل سیاسی دولت ترامپ به روسیه و اختلافات موجود در آمریکا بیانگر چندگانه بودن مراکز تصمیم گیری در آمریکاست. هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از هر فرصتی استفاده می کنند تا یکدیگر را به باد انتقاد گرفته و هر کدام خود را محق بداند. جمهوری خواهان، از سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا انتقاد می‌کنند و دموکرات‌ها، تصمیمات و رفتارهای ترامپ را به باد انتقاد می‌گیرند.

در آن سمت نیز اختلافات ترامپ با اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی را با گزینه‌های دشواری مواجه کرده است و این سؤالات را برای آنها مطرح کرده است که آیا زمان آن رسیده که از آمریکا دور شوند؟ آیا به دنبال مکانیزم دیگری به جای نقش آمریکا در جهان باشند؟ آیا ممکن است که برخی از کشورها به سمت روسیه و چین گرایش پیدا کنند یا آنکه همچنان تحت سایه و فرامین آمریکا باقی بمانند، هر قدر هم که بهای آن سنگین باشد؟

 هفته های گذشته اختلافات بسیاری در روابط ترامپ با دیگران چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی، رخ داده است که این موضوع نشان می دهد هفته های آتی آبستن تحولات بسیاری است، به ویژه آنکه ترامپ حاضر به عقب نشینی از سیاست گذاری‌های کنونی خود نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.