قدس انلاین : مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انجام پژوهش‌های پیشگیری از شیوع عیوب انکساری در این دانشگاه خبر داد.

انجام پژوهش‌های پیشگیری از شیوع عیوب انکساری چشم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دکتر جواد هرویان، رشته اپتومتری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را قطب اپتومتری در ایران دانست و تصریح کرد: تعداد دانشجویان بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقطع کارشناسی ۸۰، کارشناسی ارشد ۱۷ و دکترای تخصصی ۹ دانشجو است.
وی بیان کرد: کارشناسان اپتومتری وظایف بسیاری را بر عهده دارند که به حجم این وظایف، در مقطع کارشناسی ارشد افزوده می‌شود. در مقطع دکترا نیز علاوه بر این وظایف موقعیت‌های آموزشی به عنوان استاد دانشگاه و استخدام به عنوان عضو هیأت علمی نیز وجود دارد.
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: تعیین عیوب انکساری، تجویز وسایل کمک بینایی به افراد کم بینا، تجویز لنزهای تماسی، ساخت عینک، تشخیص و درمان تنبلی چشم، تشخیص انحرافات چشمی و ارائه تمرینات برای حل این مشکل، کار در دید عمق از وظایف دانش آموختگان کارشناسی اپتومتری به شمار می رود.
هرویان، بیان کرد: شاید بتوان گفت پس از رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی رشته اپتومتری دارای اهمیت از نظر اشتغال به کار است و دانشجویان کنکوری که امتیاز آن‌ها درصد کمی از رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی پایین تر است در رشته اپتومتری قرار می‌گیرند.
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: طی دو سال اخیر این گروه موفق به داشتن استاد و عضو هیات علمی برتر شده است و در همین مدت حدود ۴۰ مقاله توسط اساتید با تجربه گروه ارائه شده است که بسیاری از این مقالات در حوزه درمان بیماران و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عیوب انکساری بوده است.
هرویان تصریح کرد: چاپ ۴۰ مقاله در دو سال توسط پنج استاد در مجلات معتبر خارجی و ISI نشان دهنده این است که این گروه در ایران و جهان حرفی برای گفتن دارد و این در حالی است که در طی چند سال گذشته این گروه در جشنواره رازی نیز دارای رتبه‌های برتر و در جشنواره فردوسی نیز دارای مقام اول شده است. 
وی تاکید کرد: اساتید گروه هر ساله در کنگره‌های خارجی به ارائه سخنرانی و پوستر می پردازند و اخیرا پایان نامه یکی از دانشجویان در مقاله‌ای توسط یکی از اساتید چشم پزشک گروه چشم در اسپانیا ارائه و مقام اول را کسب و به عنوان استاد اول کنگره انتخاب شد. از دیگر افتخارات گروه چاپ چهار کتاب در طی دو سال گذشته است که به حوزه‌های دید کودکان، تمرینات بینایی، دید رنگ و کلیات اپتومتری پرداخته است.
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از خدمات عمده گروه همکاری با گروه چشم بیمارستان خاتم النبیا(ص) و کلینیک نور چشم تهران است که حاصل آن ارائه مقالات مشترکی در سایه این همکاری است. 
هرویان، از برگزاری جلسه برد اپتومتری ایران در هفته انتهایی تیر ماه ۹۷ در دانشکده پیراپزشکی مشهد خبر داد و تاکید کرد: در این جلسه در خصوص بازنگری دروس، منابع درسی کارشناسی ارشد و دکترا و ارزشیابی مدارک خارجی  تاکید شد.
وی تصریح کرد: مدارک برخی دانشجویان که در کشورهای خارجی به تحصیل پرداخته‌اند از کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان، کانادا و آمریکا است که برای ما تعریف شده است، اما برخی از دانشجویان از کشورهایی مدرک اپتومتری خود را دریافت کرده‌اند که کسب مهارت لازم در این افراد را نشان نمی‌دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به این که این گونه مدارک در مشهد پذیرفتنی نیست در جلسه اخیر برد اپتومتری ایران در مشهد پیشنهاد شد که دانشجویان متقاضی به تحصیل در خارج کشور در رشته اپتومتری در ابتدا لیست دانشگاه‌های معتبر را از وزارت بهداشت دریافت کنند و در ادامه برای تحصیل به این کشورها سفر داشته باشند
رشته اپتومتری در مشهد در سه مقطع دانشجو می‌پذیرد
هرویان، یادآور شد: این رشته در سه مقطع این فرصت را برای دانشجویان علاقه‌مند ایجاد می‌کند که در صورت وجود توانمندی از سطوح کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری ارتقا پیدا کنند و نیاز به خروج از کشور برای تحصیل دانشجو وجود نداشته باشد.
وی اضافه کرد: این پتانسیل دو فایده عمده برای ما دارد و آن این که از هزینه کردن زیاد دانشجو برای ارتقای خود در خارج از کشور جلوگیری و مانعی در برابر از دست رفتن استعدادها در صورت عدم بازگشت دانشجو به کشور می‌شود.
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشجویان دانشگاه پس از فارغ التحصیلی در مقطع ارشد در امور پاراکلینیک نیز فعالیت می‌کنند و تست‌های الکتروفیزیولوژی، میدان بینایی و توپوگرافی قرنیه را انجام می‌دهند که این وظایف در مقطع دکترا در کنار امور آموزشی دنبال می‌شود.
هرویان، مقالات ارائه شده در گروه بیشتر بر دید دو چشمی، تنبلی چشم، جراحی‌های عیوب انکساری و شیوع برخی بیماری‌ها از جمله عیوب انکساری تاکید دارد که در نهایت به شناسایی درصد افراد مبتلا به نزدیک بینی، دور بینی، تنبلی چشم و غیره منتج می‌شود.
وی گفت: برخی مقالات ما به درمان قوز قرنیه به عنوان عاملی بر ایجاد آستیکمات نامنظم که دید چشم را بسیار کاهش می‌دهد می‌باشد و مانند محققین جهان به دنبال این هستیم تا بدانیم قوز قرنیه در ایران در چه حدی است، دارای چه درمان‌هایی می‌باشد و در این راستا از چه دستگاه‌ها و روش‌هایی برای درمان استفاده می‌شود؟
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نتایج پژوهش‌های ما بیشتر به دنبال پیشگیری از اختلالات بیماری و پیشگیری از شیوع عیوب انکساری است.
هرویان بیان کرد: کارهای تحقیقاتی که در ایران در خصوص بیماری‌های چشمی انجام شده است نشان می‌دهد در ایران سه درصد جمعیت به تنبلی چشم مبتلا هستند و این در حالی است که بسیاری از اختلالات چشمی مانند آب مروارید در صورت عدم انجام اقدامات اولیه ممکن است منجر به نابینایی شود.
وی گفت: این سه درصد اگر در زمان مناسب خود یعنی قبل از هفت سالگی متوجه بیماری خود شوند می‌توانند تنبلی چشم را پشت سر بگذرانند که خوشبختانه در ایران غربالگری چشمی در سنین قبل از ورود به دبستان در حال انجام است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: چندین سال است این برنامه در مدارس و پیش دبستانی‌های کشور اجرا می‌شود و در پیشگیری از تنبلی چشم، اختلالات بینایی و نابینایی بسیار تاثیر گذار بوده است.
هرویان عنوان کرد: در پایان باید گفت قدمت این رشته بسیار طولانی است و در برخی کشورها مانند انگلستان به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد؛ اما در ایران این رشته قدمتی حدود ۴۵ سال را دارا می‌باشد و در دانشگاه مشهد و ملی ایران(شهید بهشتی) در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد.
مدیر گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در حال حاضر پنج استاد( چهار استاد تمام و یک دانشیار) توانا در مشهد در این رشته در حال فعالیت هستند و این در حالی است که در ایران تنها چهار دانشگاه دارای رشته اپتومتریست وجود دارد که شامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار دانشگاه های شهید بهشتی، ایران و زاهدان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.