قدس انلاین : معاون سازمان غذا و دارو خراسان رضوی گفت: درحال حاضر اطلاعی از لیست جدیدی از حذف‌شدن داروهای سرطانی نداریم و اگر موردی هست به ما بدهید که پیگیری‌ها را انجام دهیم.

اظهارات معاون سازمان غذا و دارو خراسان رضوی درباره داروهای سرطانی
عباس اخگری ، با اشاره به اینکه «بحث حذف دارویی به صورت کلی در اختیار ما نیست و در اختیار شورای عالی بیمه است که دارویی را وارد این لیست می‌کند و یا از آن خارج می‌کند»، گفت: این زمینه در حیطه اختیارات معاونت غذا و دارو نیست و ممکن است یک‌سری داروها از این لیست خارج شود یا اضافه شود؛ اما در حال حاضر داروهای otc و داروهایی که پرمصرف هم هستند، بیمه تامین و سلامت این داروها را از لیست خارج کرده، با این هدف که بتواند یارانه داروهای شیمی‌درمانی را بیشتر کند که در تامین و پوشش بیمه‎ای این داروها مشکلی پیش نیاید.
وی ادامه داد: برای سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بیمه‌گر، داروهای شیمی‌درمانی و بیماران سرطانی در اولویت هستند و اگر هم بحث خروج یک‌سری از داروها از فهرست بیمه باشد، تامین دارو برای بیماران شیمی‌درمانی در اولویت است؛ بنابراین در تلاشیم تا داروهای این بیماران از فهرست پوشش بیمه خارج نشود. در این راستا یارانه‌ای به بیمار پرداخت می‌شود تا توانایی تامین دارو داشته باشد. 
اخگری با بیان اینکه «یارانه‌ای برای بیماری‌های سخت پرداخت می‌شود» گفت: این یارانه از سوی سازمان غذاودارو ارائه می‌شود، درواقع به  داروخانه‌های دولتی که مسئولیت تامین داروهای بیماران شیمی‌درمانی را دارند، این یارانه پرداخت می‌شود تا بیمار بتواند با قیمت کم‌تری دارو را تهیه کند. بنابراین در استان و در شهر مشهد، بیماران سرطانی از این امتیاز بهره‌مند می‌شوند و در زمینه هزینه، اعتراضی وجود ندارد. پرداخت یارانه برای داروهای بیماران خاص تا انتهای سال تمدید شده است.
اخگری در رابطه با بحث کمبود دارو اظهار کرد: یک‌سری از کمبودهای دارویی مقطعی است و بخش دیگری از این کمبودها به بدهی‌های دارویی برمی‌گردد. درواقع بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی به شرکت‌های تولیدکننده دارو بدهکار هستند. در این راستا سازمان غذا و دارو پیگیری‌های لازم را برای رفع این مشکل انجام می‌دهد به‌ویژه برای داروهای شیمی‌درمانی در تلاشیم تا این کمبود را برطرف کنیم. شرکت‌های واردکننده دارو داروها را با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌کنند، بنابراین نوسانات ارز تا پایان سال بر دارو هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.