قدس آنلاین:کارگردان تئاتر کولاژ گفت: تئاتر«‌کولاژ» به‌دنبال ایجاد حس پرسشگری در مخاطب است.

 تئاتر«کولاژ» به‌دنبال ایجاد حس پرسشگری در مخاطب است‌

به گزارش تسنیم، نمایش «کولاژ» با بازی مهرداد اسماعیلی‌نژاد و امیرحسین رحیمی از 31 تیرماه در پردیس تئاتر مستقل به روی صحنه خواهد رفت و این نمایش که حاصل ترکیبی از سه نمایشنامه کوتاه از دیوید مَمِت، گراهام گرین، فردریش دورنمات است؛ به عنوان نخستین تجربه کارگردانی امیرحسین رحیمی و کاری از گروه تئاتر نیمکت است. به همین بهانه با امیرحسین رحیمی پیرامون این نمایش و مضمون آن گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*: درباره نمایش «کولاژ» توضیح دهید.

رحیمی: امیرحسین رحیمی هستم. این کار در واقع دومین تجربه من در حوزه کارگردانی است؛ در تجربه اول خوانش گردان نمایشنامه بودم و به همین دلیل که این کار کارگردانی اول بنده محسوب می‌شود، کار را به صورت کارگاهی انجام دادیم. یعنی مجموع عوامل به همراه آموزش کار را ارائه می‌دهند.

*: تفاوت کار کارگاهی با دیگر کارها چیست؟

رحیمی: در کار کارگاهی بیشتر محور بر روی بازیگر و خلاقیت بازیگر سوار است و از طرف کارگردان چیزی به بازیگر تحمیل نمی‌شود و در واقع بیشتر جنبه آموزش دارد و حتی کارگردان در حین کار نیز آموزش می‌بیند. در این اجرا، فراگیری و آموزش و یادگیری گروه برای ما مد نظر بود.

*: پس در واقع نمایش «کولاژ» نمایشی تجربی است؟

رحیمی: بله. به همین دلیل هم در پوستر نمایش نام کارگردان نداریم و در معرفی به عنوان تجربه‌ای از امیرحسین رحیمی نام برده شده است.

*: مضمون «کولاژ» چیست؟

رحیمی: این نمایش از ترکیب سه اثر از دیوید مَمِت، گراهام گرین، فردریش دورنمات و هر یک، یک اثر تک پرده‌ای با عنوان‌های « مدرسه»، «بله و نه» و «یک گفت‌وگوی شبانه با یک انسان پست» تشکیل شده است.

در وهله اول بگذارید بگویم کولاژ یعنی چه. هنر کولاژ در واقع هنری گرافیکی است که اجزاء غیرمرتبط طوری کنار هم چیده می‌شود که هیچ ربطی به هم ندارند اما در نگاه کلی تصویر یا پیام واحدی را به بیننده منتقل می‌کنند.

*: و شما هم این سه نمایش مجزا را ترکیب کرده‌اید؟

رحیمی: بله سه اپیزود بدون هیچ ربطی با هم تلفیق شده‌اند. باید گفت هنر کولاژ به دنبال زیبایی نیست. هنر کولاژ پرسشگر است تا در نهایت مخاطب را با یک علامت سئوال روبه‌رو سازد.

*: و شما در نمایش«کولاژ» به دنبال برانگیختن حس پرسشگری مخاطب هستید؟

رحیمی: بله دقیقا. به دنبال ایجاد سوال در ذهن مخاطب هستم. هرچند به‌عنوان نخستین تجربه ادعایی نداریم. البته در تئاتر مشهد پیشگام این گونه از نمایش هستیم. ولی نوع کار در تئاتر و سینما  به نوعی در قالب اپیزودیک کار شده، با این تفاوت که مجموعه یا یک نویسنده دارد و یا مضمون مشترک دارند اما مخاطب در نمایش «کولاژ» با اپیزودهای مختلفی و مضامین متفاوت روبرو خواهد بود.

*:و قصد و پیام شما از این ترکیب چیست؟

رحیمی: همان‌طور که قبل‌تر گفتم ما در «کولاژ» به دنبال رساندن پیام نیستیم بلکه به دنبال ایجاد حس پرسشگری‌ هستیم.

*: تیم بازیگری شما هم محدود و دو نفره است؟

رحیمی: بله.خود بنده و آقای اسماعیل نژاد تنها بازیگران این نمایش هستیم. درطول نمایش مخاطب خواهد دید که نمایش‌ها تغییر می‌کنند  اما آدم ها عوض نمی شوند بلکه  نقشهایشان عوض خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.