قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: ابراهیم براتی گفت : دولت باید هشتاد و پنج درصد به نرخ نان اضافه کند.

گرانی ۸۵درصدی قیمت نان،درخواست نانوایان مشهدی /نان باید سالی ۲۰درصد گران شود/هرده قدم یک نانوایی مجوزگرفته است/نانوانهای معترض ممکن است دست به کاری بزنند

در حالیکه نان در کشور ما یک کالای استراتژیک محسوب میشود و مصرف بالایی در کشور دارد، این روزها از در بی مهری وارد شده و رویای افزایش قیمت را در سر دارد.

این داستانی است که از سال‌ها پیش آغاز شده و هنوز به انتهای خود نرسیده است و در حالیکه هنوز نان نتوانسته از نظر کیفیت رضایت مردم را جلب کند ، نانوایان مدام دم از اصلاح قیمت نان می‌زنند و می‌گویند با افزایش قیمت، کیفیت نان نیز بهتر خواهد شد.

این درحالی است که به طور قطع اصلاح قیمت می‌تواند فشار مضاعفی را بر مصرف‌کنندگان به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کند.

به همین انگیزه با ابراهیم براتی رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

*زمزمه های گرانی نان چندوقتی است که شنیده می شود افزایش قیمت چند درصدی مد نظر صنف نانوایان است که سود دهی کافی را داشته باشد؟

**گرانی نان حق نانوایان است. ما الان چهار سال است که نرخ تازه ای برای نان نداشته ایم هر سال ۲۰درصد به صنف نانوایان افزایش نرخ می دادند در حالیکه  چهار سال است این افزایش اعلام نشده است و این در حالی است که نرخ بیمه، گاز، اب و ...اضافه شده است الان باید ۸۵ درصد به نرخ نان اضافه شود.

*فکر می کنید دولت با چند درصد از این میزان درخواست شما موافقت کند؟

**اگر واقعا بخواهد حق ما را بدهد که ما هم بتوانیم جوابگو کارگرانمان باشیم باید با همان ۸۵ درصد موافقت کند. چون همه چیز گران شده است نانوایی هم شامل همین گرانی ها می شود.

*به نظرتان این مقداراضافه شدن به نرخ نان شدنی است؟

**ما می دانیم هم به مردم و هم به دولت فشار می آید ولی شاید اگر همان سالی ۲۰درصد را اضافه می کردند الان به اضافه کردن یکباره ۸۵ درصد نیازی نبود و مشکلی هم پیش نمی آمد.

*چه پیشنهادی برای جلوگیری از این گرانی دارید؟

**به نظر من دولت اگر می خواهد مردم معترض نشوند و نانوا هم به حقش برسد باید بیاید و همه نانوایی ها را ازاد کند. الان این نرخ برای نانهای دولتی است.

* گفتید چهار سال است که افزایش نرخ نداشته اید در حالی که پارسال نرخ نان کمی گران شد.

**نه اصلا! این نرخی که می گویید برای نانوایی های ازاد بود.

*این افزایش که می گویید فقط برای نان است یا برای ارد هم هست؟

**نه فقط برای نان است چون ما ارد دولتی می گیریم. اگر قرار باشد قیمت ارد را هم زیاد کنند باز هم قیمت نان اضافه تر می شود.

این ۸۵درصدی که اتحادیه می خواهد فقط برای کارگر و بیمه و اب و ...است. وگرنه گرانی ارد در نرخ ما نیست.

*بجز این قضیه عدم اعلام نرخ مشکل دیگر نانوایان چیست؟

**تعداد زیاد نانوایان. قبلا می گفتند باید از این مغازه تا آن مغازه حداقل باید سیصد متر فاصله باشد در حالیکه الان ده قدم به ده قدم نانوایی احداث شده که پخت هرکدام به نصف رسیده با این مساله من نمی توانم جواب بیمه، کارگر و...را بدهم. دولت باید تعداد نانوایی ها را کم کند و همه نانوایان را ازاد کند.

*کارگران نانوایی روزانه چه مقدار دستمزد دریافت می کنند؟

**اداره کار به من اعلام کرده است که برای یک کارگر ساده در نانوایی باید روزی نود و دو هزار تومان بپردازم در حالیکه من الان به یک کارگر ساده را با دو کاری که در نانوایی انجام می دهد روزانه چهل هزارتومان پرداخت می کنم پس می بینید که حق کارگر هم کامل پرداخت نمی شود.

*تا به امروز نانوایی تعطیل شده است؟

**بله هستند کسانی که نانواییشان را تعطیل کرده اند الان همه معترضند و هر روز مراجعه می کنند و حقشان را مطالبه می کنند. و ما الان این افراد را فقط با وعده ارام نگه داشته ایم تا ببینیم دولت چه تصمیمی می گیرد. ممکن است این افراد در صورتی که حقشان را نگیرند ممکن است دست به کارهایی بزنند که به صلاح هیچ کس نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.