قدس آنلاین: مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۹۵ درصد ختلالات ناشنوایی و کم شنوایی قابل درمان هستند و خراسان رضوی جایگاه بالایی در زمینه غربالگری کودکان ناشنوا دارد.

۹۵ درصد اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی قابل درمان هستند/لزوم اگاه سازی والدین در زمینه ناشنوایی کودکان با غربالگری

به گزارش باشگاه خبرنگاران از مشهد، پور یوسف مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم رونمایی از اولین نرم افزار مراقبت از سیستم شنوایی در فضای مجازی گفت: در سال ۹۶، صدو بیست هزار کودک ناشنوا در سطح استان وجود داشت که از این تعداد ما توانستیم ۱۲۶ هزار کودک را مورد غربالگری قرار دهیم.
 
وی گفت: با توجه اینکه جمعیت خراسان رضوی ۸ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهد، ما ما توانستیم سهم ۱۲ در صدی غربالگری را به خود اختصاص دهیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: درصد متوسط پوشش غربالگری ۸/۵ درصد است که ما ۱۰ درصد از متوسط پوشش جلوتر هستیم.

پور یوسف در ادامه گفت: ۹۵ درصد افرادی که دچار اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی بودند را چه از طریقه معاینه ویا کاشت حلزون و استفاده از سمعک توانستیم با استفاده از اقدامات لازم درمانی مورد بهبود قرار دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه غربالگری در اینده گفت: اگاه سازی والدین در زمینه ناشنوایی کودکان و غربالگری بعد از تولد در دستور کار ما قرار دارد به گونه‌ای که باید غربالگری باید بعد از تولد صورت گیرد تشخیص بعد از سه ماه باشد و درمان قبل از پنج ماه صورت پذیرد.
 
*شناسایی ۲۶ هزار ناشنوادر سطح کشور

در این مراسم دکتر فیروز بخت رییس غربالگری ناشنوایان کشور  با اشاره به اینکه برنامه های غربالگری حدود دو دهه پیش اغاز شده است گفت: حدود ۷میلیون و۵۰۰ هزار نفر در این مدت غربالگری شده اند که از این تعداد ۲۶ هزار مورد در سطح کشور شناسایی شده اند و وارد مرحله مداخله شده اند.
 
وی افزود: درسال گذشته حدود  یک میلیون و دویست هزار کودک را غربالگری کردیم که در کل ۷۶ درصد از کودکان ناشنوا را توانستیم در سطح کشور پوشش دهیم.

رییس غربالگری ناشنوایان کشور با اشاره به جایگاه بالای خراسان رضوی در زمینه غربالگری ناشنوایان گفت: ۵۰ مرکز غربالگری ناشنوایی در این استان فعالییت میکنند که همکاری بسیار خوبی با بهزیستی و بیمارستان ها داشتند که نتیجه این همکاری ها این است که ما میتوانیم سالانه ۸۵ درصد را مورد پوشش قرار دهیم.
 
دکتر فیروز بخت با تاکید به نتیجه بخش بودن این نرم افزار گفت: هدف ما اگاه سازی والدین در زمینه غربالگری ناشنوایان است تا والدین بتوانند از طریق این نرم افزار با مشکلات و خطرات ناشی از ناشنوایی کودکان به طور اگاهانه برخورد کنند. و بچه ها کمتر دچار این عارضه شوند و بتوانند به دامن جامعه بازگردند.
همچنین در این مراسم از تلاشگران این عرصه نیزتقدیر و تشکر شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.