قدس آنلاین: مدیر عامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران از تجهیز (نه و نیم) هکتار از باغات این موسسه به سیستم‌های نوین آبیاری تا پایان سال جاری خبر داد.

تجهیز باغات موسسه موقوفات چناران به سیستم نوین آبیاری

غلامرضا باقرزاده در گفت و گویی بیان کرد: به این منظور، مساحت ۵/۴ هکتار از باغ ناوخ و ۵ هکتار از باغ شاهین قلعه به سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای بر اساس استخرهای ذخیره آب و سیستم پمپاژ در حال بهره‌برداری این باغات مجهز خواهد شد.

وی ادامه داد: سیستم آبیاری مذکور در باغ ناوخ برای درختان زردآلو، سیب و هلو و در باغ شاهین قلعه برای درختان گلابی درگزی اجرا خواهد شد.
باقرزاده با اشاره به رویکرد سازمان کشاورزی و موقوفات چناران از اجرای پروژه های آبیاری نوین گفت: این طرح در راستای پروژه‌های تحول و ارتقاء بهره‌وری موسسه انجام می‌شود.
گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز حاکی است؛ وی اعتبار این طرح را حدود ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: ۸۵ درصد از این اعتبار به صورت تسهیلات بلاعوض دولتی و مابقی از محل اعتبارات داخلی موسسه تامین خواهد شد.
باقرزاده درباره مزایای این سیستم آبیاری گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، بالا بودن میزان راندمان مصرف آب و کاهش تبخیر، کنترل دقیق میزان رطوبت موجود در خاک و مدیریت بهینه آبیاری، نصب و جمع آوری سریع و آسان، بهبود کیفیت و تهویه خاک و عدم ایجاد سله و روان‌آب، مدیریت بهینه مصرف کودها و صرفه‌جویی در مصرف آن‌ها و... بخش از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود.
مدیر عامل سازمان کشاورزی و موقوفات چناران ادامه داد: راندمان مصرف آب در روش آبیاری غرقابی در باغات موسسه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است در حالی که در روش آبیاری قطره‌ای این عدد به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.