قدس آنلاین-محمد رضایی:بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در ۱۰۰ و چهارهزار طرح اشتغال‌زایی برای اعضای خانواده کمیته امداد در خراسان رضوی اجرا شده و این عزیزان خودکفا شده اند.

 ۱۰۴ هزارخانواده در خراسان رضوی خودکفا شدند/مددجویان دارای گواهی مهارت تسهیلات ارزان قیمت می گیرند

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین کرابی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان رضوی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در این استان بالغ بر ۱۰۴ هزار طرح کسب‌وکار تاکنون اجرا شده که بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی برای اعضای خانواده بزرگ کمیته امداد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این نهاد فقط در سه‌ماهه نخست امسال ۱۲ هزار طرح اشتغال با ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده است یادآور شد: طرح‌های اجراشده توسط کمیته امداد برای کارافرینی، توانمند سازی، خودکفایی و کارآفرینی هدفگذاری شده اندو از میدان نظارتی قوی برای رسیدن مددجویان به اشتغال برخوردارند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه اشتغالزایی در این نهاد یک اولویت اساسی است، افزود: طرحهای اشتغال برای خودکفایی فرد اجرا می شوند اما در مرحله ایده آل بنا بر این است که خانواده ها با اشتغال ایجاد شده از چرخه حمایتی خارج شده و حتی بتواننددر حوزه معیشت نیز دست دیگرمددجویان را بگیرند.

کرابی با اشاره به اینکه خودکفایی و توانمندسازی مددجویان مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد برای خانواده‌هاو اعضای جامعه هدف است، یادآور شد:اشتغالزایی و ایجاد کارگاههای مولد با استقبال خوب مددجویان رو به افزایش و توسعه است و باید با توجه به نیاز کشور به تولید و اشتغال بودجه اشتغال زایی خوبی را که امسال در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است بخوبی مدیریت کنیم.

 این مقام امدادی استان خراسان رضوی کرابی داشتن گواهی مهارت کار در یک رشته فنی یا حرفه ای و خدماتی را لازمه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به افراد دانست تاکید کرد: در سه‌ماهه نخست امسال ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این امر تخصیص داده‌شده است که ۱۳۵ میلیارد تومان از محل بانک‌ها و ۷۵ میلیارد تومان از منابع داخلی کمیته امداد (صندوق ولایت) تأمین شده است.

وی در باره امکان پرداخت وام به جوانان بیکاردارای مدرک مهارتی  روستاها و حاشیه شهرهای محروم که امکان راه اندازی کسب و کار ندارند افزود: بر اساس تصمیم دولت تا سقف ۲۰ درصد از اعتبارات یاد شده به جوانان جویای کارو افرادی که طرحهای اشتغالزا داشته باشند پرداخت می شود.

کرابی در باره آمار پرداخت تسهیلات این نهاد به جویندگان کار نیز افزود: طی  سه‌ماهه ابتدای امسال ۱۵ هزار نفر و درمجموع سال ۹۷، ۲۹۵ هزار نفر از آموزش‌های اشتغال و خودکفایی این نهاد بهره‌مند شده‌اندو طبق برنامه ریزی انجام شده باید در آموزش مهارتی  باید ۱۲هزار و ۷۰۰  نفر در رشته های آموزشهای مقدماتی برای دانش آموزان زیر دیپلم و نیز پایدار سازی طرحهای اشتغال که به آنها تسهیلات داده شده و نیز برای مشتری مداری و مشاوره های کارآفرینی مورد آموزشهای تخصصی مربیان و مشاوران این نهاد قرار بگیرند.

او همچنین با تاکید بر لزوم همکاری بانکهای عامل در تامین نهاده های مالی اشتغالزا بیان کرد:این نهاد در سال گذشته حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ طرح را با همکاری مناسب بانک‌ها و منابع داخلی این نهاد با تأمین اعتبار بیش از ۱۷۶ میلیارد تومان راه‌اندازی و ایجاد کردکه منحر به اشتغال اعضای جامعه هدف و خروج خانواده هایشان از چرخه حمایتی شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان رضوی  در ادامه رشته های مورد نظر در حوزه خودکفایی را برشمرد و گفت: این نهاد توانسته در سطح استان ودر بحث  مشاغل ایجادشده سال ۹۶ شامل چهار هزار و ۵۳۵ مورد دام‌پروری، سه هزار و ۳۹۱ مورد خدمات، هزار و ۱۹۷ مورد فعالیت‌های صنعتی و معدنی، ۴۳ درصد دام‌پروری، هزار و ۲۰ مورد کشاورزی، ۳۳۹ مورد صنایع‌دستی و ۹ مورد پرورش آبزیان وشیلات داشته باشد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: گرچه بیشتر مشاغل خانگی توسط زنان دایر شده است اما مردان با ۶۶ درصد، سهم اشتغالزایی بیشترین جذب منابع  را در ایجاد اشتغال نسبت به زنان به خود اختصاص داده‌اند.
کرابی عنوان کرد و ادامه داد:
وی اظهار کرد:
کرابی با اعلام اینکه طرح‌های اجراشده توسط کمیته امداد شامل کارانگیزی، توان‌افزایی، خودکفایی و کارآفرینی می‌شود افزود: توانمندسازی مددجویان مهم‌ترین رویکرد کمیته امداد برای خانواده‌های تحت حمایت است که با استقبال خوب مددجویان رو به افزایش و توسعه است و در صورت استقبال مدد جویان امکان افزایش اعتبارات نیز وجود دارد.

معاون کمیته امداد خراسان رضوی مشاغل زنانه و خانگی مورد استقبال خانواده های تحت پوشش بوده وعلاوه بر بال بودن آمار جذب منابع درر صنایع دستی، دامداری و  کشاورزی این افراد توانسته اند در رشته های خیاطی و تولید فرش پیشگام باشند به گونه ای که  حدود ۱۴۰۰ بافنده فرش  در خراسان رضوی داریم و تولیدات امسال ۴ هزار و ۳۰۰ متر فرش نفیس بوده است و همه این عزیزان با همکاری وزارت کار از پوشش بیمه ای برخوردار شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.