رشت- همایش تجلیل از برگزیدگان و نمونه‌های استانی بخش صنعت و معدن گیلان در راستای برنامه‌های هفته صنعت و معدن عصر دیروز در سالن همایش بانک ملی رشت برگزار شد.

از برگزیدگان و نمونه‌های استانی بخش صنعت و معدن گیلان تجلیل شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی صنعت معدن و تجارت گیلان ، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن در حال حاضر روزهای سختی را می‌گذراند، گفت: افزایش نرخ ارز مانع برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی شده است.

فرحمند پورعلی در همایش تجلیل از برگزیدگان حوزه صنعت و معدن استان گیلان در رشت اظهار داشت: خانه صنعت، معدن و تجارت رابطی میان تولیدکنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان انتقال مشکلات تولیدکنندگان به دولت را بخشی از وظایف خانه صنعت، معدن و تجارت دانست و تصریح کرد: حوزه صنعت و معدن در حال حاضر روزهای سختی را می‌گذراند.

پورعلی برنامه‌ریزی را رکنی مهم و تاثیرگذار در عملکرد واحدهای صنعتی دانست و ابراز داشت: افزایش نرخ ارز و همچنین تعیین نرخ دولتی مانع برنامه‌ریزی واحدهای صنعتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تولید و ارز با یکدیگر رابطه مستقیم دارند خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی با نرخ بالا، پرداخت افزایش حقوق کارمندان و افزایش هزینه‌های جاری از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه تولیدکنندگان به سختی به مشکلات موجود مقابله می‌کنند تصریح کرد: اگر تدبیری برای رفع مشکلات اندیشیده نشود شرایط تولیدکنندگان سخت‌تر می‌شود.

پورعلی با اعلام اینکه تولیدکنندگان امروز به طور جدی به حمایت مدیران حوزه صنعت و معدن نیازمند هستند اظهار داشت: شرایط سختی که با آن مواجه هستیم کم سابقه بوده است.

با تفسیر سلیقه ای مقررات، دست و پای سرمایه گذار را نبندیم

استاندار گیلان با بیان اینکه دنیا به سمت مقررات زدایی رفته است، تصریح کرد: با تفسیر سلیقه ای مقررات، دست و پای سرمایه گذار را نبندیم.

مصطفی سالاری در این مراسم  اظهار داشت: طراحی و راه اندازی سامانه های الکترونیکی جهت ثبت مشاغل جدید، راهگشا نیست، چراکه مقررات موجود تفسیربردار است ‌و فضا برای اعمال سلیقه را فراهم می کند و این موضوع خطرآفرین است.

وی ساختار موجود را مجمع الجزایری توصیف کرد و با اشاره به برخی نگاه های بخشی و صنفی و برخی اعمال سلایق شخصی، تصریح کرد: اینکه بگوییم صرفا با رفاقت و تعامل می توان امور را پیش برد، صحیح نیست و باید یک مرجع با نگاهی فرابخشی و به دور از یکسونگری نقشی تمام کننده ایفا کند.

نماینده عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنانش، نظارت مردم را مهم ترین عامل کاهش فساد دانست و بیان کرد: سازمان های مردم نهاد، احزاب و رسانه ها می توانند در نقش ناظر عملکرد مطلوبی داشته باشند.

سالاری در پایان با اشاره به وضعیت مطلوب صنعت استان در گذشته ی دور، خاطرنشان کرد: صنعت گیلان نیاز به آمایش دارد تا با بهره گیری ظرفیت های آن به توسعه دست یابیم.

ستاد راستی‌آزمایی ثبت سفارش کالا تشکیل شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه بسیاری از ثبت سفارش‌ها ضروری نیست، از تشکیل ستاد راستی‌آزمایی ثبت سفارش کالا خبر داد.

صادق نجفی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته در مقطعی ۱۰ میلیارد دلار ثبت سفارش داشتیم و اکنون به ۲۱ میلیارد دلار رسیده و لازم است ثبت سفارش ها بررسی و چنانچه واحد تولیدی برای مواد اولیه مشکل داشته باشد، به سرعت نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: تاکنون به حدود هفت هزار واحد تولیدی ارز دولتی پرداخت شده چراکه قابل قبول نیست واحدهای تولیدی ما برای مشکلی کوچک، تعطیل باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط حساسی بسر می بریم، اظهار داشت: ۲ راه داریم؛ یکی راه برنامه ریزی شده دشمنان برای ایجاد هرج و مرج در کشور و دیگری ایستادگی مقابل دشمنان مانند دوران پرافتخار دفاع مقدس تا از بحران ها گذر کنیم.

وی با یادآوری وجود کمتر از یک هزار واحد صنعتی در کشور پیش از انقلاب گفت: امروز بیش از سه هزار واحد تولیدی فعال هستند که این حرکت، کارآفرینی و مردمی شدن اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده ضمن اینکه از ۸۴ هزار واحد صنعتی کشور، ۹۲ درصد صنایع کوچک و متوسط است که نیمی از آنها در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

نجفی با تصریح اینکه امروز باید برای صنایع و صاحبان اقتصادی امیدآفرینی کنیم، گفت: گیلان بدلیل موقعیت و ظرفیت هایی همچون بنادر آستارا و انزلی، همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و جوانان نخبه این سرزمین، می تواند بخشی از مشکلات کشور را برطرف کند.

وی حمایت از صنایع دانش بنیان را از رویکردهای وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان و اضافه کرد: باید شرایطی مهیا کنیم و تخفیف ها و مشوق هایی بویژه برای جوانان در نظر گرفته شود تا کشور توسعه یابد.

نجفی با اشاره به در نظر گرفته شدن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق های صادراتی افزود: ۱۴ درصد ورودی صندوق توسعه ملی، برای نوسازی و بازسازی به صنایع کوچک داده می شود و در این راستا، ۱۲ هزار میلیارد تومان در حال پرداخت به روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برپایی بزرگترین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط در ۲۱ مردادماه جاری در مصلی تهران خبر داد و گفت: حضور در این نمایشگاه رایگان است و واحدهای تولیدی می توانند شرکت کنند.

دولت تدبیر خود را به منصه ظهور بگذارد

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه بایستی از تصمیمات احساسی پرهیز شود، گفت: برای رفع مشکلات، دولت تدبیر خود را به منصه ظهور بگذارد.

آرمان خالقی افزود: سال ها مشکلات بیان شده و مسئولان به خوبی به آنها واقف هستند و در صورت نیاز، از موارد موفق کشورهای دیگر الگوبرداری شود.

وی با اشاره به اثرگذاری بخش های دولتی، خصوصی و تعاون در اقتصاد ملی گفت: باید سهم هریک مشخص شده و در تصمیم های اقتصادی کشور حضور داشته باشند.

خالقی به قطعی برق واحدهای صنعتی نیز اشاره و اضافه کرد: طبق قانون، اگر برق واحد صنعتی بدون اطلاع قبلی قطع شود و از این طریق ضرری متوجه آن باشد، بایستی خسارت آن زیان داده شود.

در پایان این مراسم از تولیدکنندگان برتر استان تجلیل شد.

همچنین بزرگ‌ترین واحد تولید کولر اسپلیت کشور با حضور استاندار گیلان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه ایران رادیاتور واقع در شهر صنعتی رشت افتتاح شد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از بخش های مختلف این کارخانه نیز بازدید کرد.

افزون بر ۲ هزار و ۶۸۰ واحد صنعتی در استان گیلان فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.