ایرانشهر-روستای نوک آباد از توابع شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان با مشکل تامین آب شرب رو به رو است متاسفانه بی توجهی مسئولان گلایه مردم این روستا را در برداشته است.

نوک آباد در حسرت آب

قدس آنلاین-گروه استانها– حسین سپاهی :

 روستاهایی در کشور وجود دارد که از امکانات اولیه محروم هستند و در این میان بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان از ابتدایی ترین امکانات از جمله آب  و برق و راه ... نیز محرومند که یکی از این روستاها نوک آباد است که مردمش از نبود آب آشامیدنی هم رنج می برند .

روستای نوک آباد از توابع شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان با مشکل تامین آب شرب رو به رو است و چشمان ساکنانش را در حسرت رسیدن تانکر آب به انتظار  گذاشته است .

اهالی روستای نوک آباد با ۱۸۹ نفر جمعیت (۴۰خانوار)باید در صف آبرسانی سیار باشند و متاسفانه بی توجهی مسئولان و آب رسانی با تانکر گلایه مردم این روستا را در برداشته است .

علی بلوچی رئیس شورای اسلامی روستای نوک آباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : اهالی این روستا از کمبود آب رنج می برند و هر ۱۰ روز یک تا دو تانکر هرکدام  ۱۰ هزار لیتری و یا گاهی هر ۱۵ یا ۲۰ روز  توسط آب و فاضلاب روستایی آبرسانی و آب داخل حوضچه مسجد و... تخلیه می شود تا آب آشامیدنی سالمی برای زندگی شان فراهم کنند اما این میزان جوابگوی نیاز آن ها نیست .

وی افزود :روستای نوک آباد سال هاست که چشم انتظار نگاه مسئولین است تا بلکه گوشه ای از مشکلات آن ها را برطرف کنند اما افسوس که امید آن ها هنوز به سرانجام خوش نینجامیده است .

مسئولین نباید مردم مناطق محروم را فراموش کنند و این فراموش نکردن باید منجر به حرکت و رفع مشکلات باشد وگرنه مردم منطقه به دلسوزی های در قالب شعار هیچ احتیاجی ندارند .

علی بلوچی تاکید کرد : نبود امکانات در مناطق روستایی سبب شده تا مردم و اکثر جوانان به شهرهای اطراف مهاجرت کنند .

رئیس شورای اسلامی نوک آباد با بیان اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند سال آینده چنین روستاهایی خالی از سکنه می شوند ، گفت : اگر امکانات  در روستاها باشد لزومی ندارد که مردم روستایی  به شهر ها مهاجرت کنند .

وی افزود : به دلیل قرار گرفتن روستا در مسیر جاده ترانزیتی ایرانشهر به چابهار شماری از گردشگران برای توقف و استراحت به این روستا آمدند ، اما نبودآب افسوس این مسافران را برانگیخت .

بلوچی از نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و استاندار سیستان و بلوچستان خواست که برای رفع مشکل نبود آب در این منطقه تلاش کنند .

علی بلوچی رئیس شورای اسلامی نوک آباد از  همکاری مهندس کلکلی  رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان ایرانشهر تقدیر نمود  و گفت  ایشان تمام تلاششان را برای آبرسانی به روستا انجام داده اما متاسفانه   آب و فاضلاب روستایی ایرانشهر با کمبود اعتبار مواجه است که  کلکلی  قول مساعد دادند تا  در صورت تامین و تخصیص اعتبار  نسبت به آبرسانی به نوک آباد اقدام می نمایند.

وی از مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان  خواستار تخصیص اعتبار برای آبرسانی به روستای نوک آباد ایرانشهر شد.

*وجود آب شرط ماندگاری مردم در روستا

یکی از جوانان روستا اظهار داشت : هر ۱۰  یا گاها ۲۰ روز عرضه یک تا دو تانکر آب ۱۰ هزار لیتری برای ۴۰ خانوار این روستا ، کفاف شست و شو را نمی دهد و زمانی نیز بوده که به دلیل نبود آب مردم قادربه شست و شو نبوده و نماز هایشان قضا شده و یا مجبور به تیمم شده اند .

وی اظهار داشت : اّب آشامیدنی از حداقل امکانات ضروری برای ماندگاری در روستاست ، ولی ما سال هاست در روستای نوک آباد با کم آبی رو به رو هستیم و مسئولان توجهی به رفع مشکل روستاییان ندارند .

وی بیان داشت : با این وضعیت مسئولان چگونه  انتظار دارند که روستائیان به شهر ها مهاجرت نکنند و در روستا بمانند و چرخ تولید محصولات کشاورزی را بچرخانند .

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت : مسئولان خود بیایند و از نزدیک وضعیت را ببینند و برای دقایقی کوتاه در این روستا مستقر شوند .

وی افزود : حرف های ما مردم هم به جایی نمی رسد ، گویا قرار نیست کسی برای حل مشکل کاری کند ، مردمان روستا پس از یک روز خستگی کار ، باید برای یافتن یک جرعه آب و زدودن گرد خستگی از صورت به این همسایه و آن فامیل رو بزنند تا شاید فرجی شود .

انتظار می رود مسئولین شهرستان ، مشکلات ناشی از بحران کم آبی و این معضل بزرگ را به دست فراموشی نسپارند و برنامه ریزی مدونی در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیریت این بحران در این شهر و روستاها داشته باشند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.