«حسن هانی‌زاده» با تأکید بر اینکه واکنش دونالد ترامپ به سخنان رئیس جمهور ایران، پاسخی شتاب زده بود گفت: رئیس جمهور آمریکا تصور می‌کند که با این گونه اظهارات می‌تواند هژمونی آمریکا را بازسازی کند.

واکنش ترامپ به سخنان رئیس جمهور، شتابزده بود/آمریکا باید آخرین کشوری باشد که درباره حقوق بشر سخن می‌گوید

«حسن هانی زاده» کارشناس مسائل سیاسی و جهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل قدس‌آنلاین گفت: اظهارات مقام معظم رهبری در جمع سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران و ترسیم نقشه راه سیاست خارجی کشور توسط ایشان و همچنین اظهارات رئیس جمهور اسلامی ایران در مورد تهدیدات بیهوده رئیس جمهور آمریکا در حقیقت نشان می‌دهد که اتفاق نظر کاملی میان مقامات جمهوری اسلامی در برابر این تهدیدات تو خالی وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی و جهان افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور آمریکا در طول یک سال گذشته ایران را گاه و بی‌گاه مورد تهدید قرار داده، تحریم‌هایی را اعمال کرده و از توافق هسته ای خارج شده است، به نظر می‌رسد لابی صهیونیستی و برخی از کشورهای ضعیف و مزدور منطقه در صددند «دونالد ترامپ» را به اظهار تهدیدهای بیشتر تشویق کنند. آنچه که رئیس جمهور اسلامی ایران مطرح کرده است در حقیقت برگرفته از یک اراده ملی است که ثابت می‌کند ملت ایران یک ملت مقاوم و در برابر دشمن متحد هستند.

هانی زاده گفت: واکنش دونالد ترامپ به سخنان آقای روحانی، پاسخی شتاب زده بود و نشان داد که او هنوز ایران را به خوبی نشناخته است. ترامپ هنوز به شناخت دقیقی از قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران برای تقابل با دشمنان خود نرسیده است. ترامپ باید بداند که اظهارات رئیس جمهوری ایران در حقیقت همان موضع نظام است و آمریکا نمی‌تواند در این شرایط با تهدیدات تو خالی موجب عقب نشینی ایران از مواضع خود شود.

وی اضافه کرد: در واقع در پشت پرده این اظهارات رئیس جمهور آمریکا، لابی صهیونیستی قرار دارد و این اظهارات بیشتر جنبه پروپاگاندا و تبلیغات دارد. این اظهارات ارزش سیاسی و حتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. ترامپ تصور می کند که با این گونه اظهارات می‌تواند هژمونی آمریکا را بازسازی کند، در حالی که ملت ایران در برابر تمام استعمارگران و قلدران جهان ایستاده و سر فرود نخواهد آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به اظهارات سخیف و بی اساس «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده بود، گفت: آمریکا باید آخرین کشوری باشد که در مورد حقوق بشر و دموکراسی سخن می‌گوید.

هانی زاده تأکید کرد: آمریکا سیاه‌­ترین کارنامه ضد حقوق بشری را دارد؛ جنایت‌هایی که این کشور در زندان ابوغریب، در گوانتانامو و اخیراً جداسازی کودکان مهاجرین از مادرانشان مرتکب شده است، نشان می‌دهد که آمریکا ناقض ترین کشور در زمینه حقوق بشر است و حق ندارد در مورد حقوق بشر در ایران سخن بگوید.

وی در پایان گفت: این اظهارات پامپئو در حقیقت یک اقدام فرار به جلو محسوب می‌شود؛ آمریکا باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد و باید به دلیل رفتار نژادپرستانه‌ای که با خود آمریکایی‌ها و مهاجرین دارد محاکممه شود.

گفتنی است، دونالد ترامپ روز گذشته در واکنش به سخنان رئیس جمهور ایران خطاب به ایالات متحده مبنی براینکه «با دم شیر بازی نکنید»، در پیامی توئیتری نوشت: «دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است. ما دیگر کشوری نیستیم که صحبت‌های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. محتاط باش».

این سخنان ضد ایرانی ترامپ چند ساعت پس از سخنرانی سراسر ضد ایرانی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان مطرح شد.

وزیر خارجه دولت ترامپ در این سخنرانی با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، گفت که دولت آمریکا به دنبال به صفر رساندن واردات نفت از ایران است، ولی در عین حال مدعی شد: «ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما شاهد تغییرات ملموس، قابل اثبات و ادامه‌دار در سیاست‌های تهران باشیم».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.