آلبرت بغوزیان گفت:موثرترین شیوه برای حل معضل سوداگری در حوزه ارز مسافری، توقف تخصیص ارز دولتی تا زمان حذف این سوداگریهاست. پس از به حداقل رسیدن انگیزه رانت خواری در این حوزه، ضمن کاهش قیمت دلار، تنها متقاضیان واقعی از قبیل دانشجویان و بیماران در بازار ارز مسافری خواهند ماند.

حذف ارز مسافری دولتی، بدترین اما موثرترین شیوه ساماندهی بازار است/ بانک مرکزی خطای محاسباتی خود را بپذیرد

یک کارشناس اقتصادی بدترین اما موثرترین شیوه برای حل معضل سوداگری در حوزه ارز مسافری را توقف تخصیص ارز دولتی تا زمان حذف این سوداگریها دانست و به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: پس از به حداقل رسیدن انگیزه رانت خواری در این حوزه، ضمن کاهش قیمت دلار، تنها متقاضیان واقعی از قبیل دانشجویان و بیماران در بازار ارز مسافری خواهند ماند.

آلبرت بغوزیان افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی از ۲۲ فروردین تا اواخر تیرماه ۳۱۲ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به مسافران تحویل شده که رانت بسیار زیادی در این فضا نصیب سودجویان کرده است. در یک نگاه ارز مسافری بر اساس قول دولت، نیاز مجاز و قانونی است و باید با نرخ وعده داده شده تامین شود اما با انحراف گسترده ای که در ارز وارداتی گزارش شده و با توجه به محدودیت منابع ارزی در مقطع فعلی، دست و دل بازی در ارز مسافری به صلاح اقتصاد ملی نیست.

این اقتصاددان به تردید دولت در حوزه ارز مسافری اشاره کرد و ادامه داد:  پرداخت ۵۰۰ تا هزار یورو با نرخ دولتی به مسافران در شرایطی که اختلاف قیمت این نرخ با نرخ آزاد (یورو حداقل ۹۵۰۰ تومانی و دلار حداقل ۸۵۰۰ تومانی) انگیزه سودجویی قابل توجهی برای متقاضیان غیرواقعی فراهم آورده و معلوم نیست چرا دولت همچنان در حذف این رانت افسانه ای مردد است!

بغوزیان خاطر نشان ساخت: ظاهرا دولت هنوز برنامه ای برای حذف ارز مسافری دولتی ندارد حال آنکه این سوء استفاده ها قابل پیش بینی بود و به خطاهای متعدد در تشخیص متقاضیان واقعی این ارز منجر شد.

وی ادامه داد: تا قبل از سال ۹۷ فاصله نرخ آزاد و دولتی تا این حد نبود و انگیزه ها برای رانت خواری هم کمتر بود اما امروز بانک مرکزی باید اشتباه محاسباتی خود را بپذیرد و قبول کند که امکان تامین همه نیازها بر اساس نرخ رسمی را ندارد.

وی حذف ارز دولتی را برای تمام نیازها راهکار دیگری دانست اما این راهکار را در حال حاضر خطرناک و زمینه ای برای هجوم به صرافیها  دانست.

بغوزیان اظهار داشت: در هر حال بازگشت به گذشته ارزی، غیرممکن و التهاب آفرین است مگر اینکه برجام تقویت شود و به شیوه ای مقتدرانه ادامه یابد تا مقوله محدودیت منابع ارزی، منتفی شود.

به باور وی تا قبل از سال ۹۷ بسیاری از ایرانیان، نگران حفظ ارزش دارایی خود بودند و بر همین اساس به بازار ارز و طلا هجوم آوردند و افزایش قیمت را رقم زدند اما امروز آنهایی که چنین نگرانی نداشتند هم وارد بازار شده اند و تنها به تبدیل دارایی خود از ریال به ارز و یا طلا می اندیشند.

این اقتصاددان تاکید کرد: باید تخصیص و تحویل ارز مسافری به نرخ دولتی را متوقف کرد تا بخش قابل توجهی از تقاضاها از بازار خارج و التهابات تا حدودی آرام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.