قدس آنلاین: ارادتمندان کوی رضا(ع) با به سرانجام رساندن اعمال خیرخواهانه سنت الهی وقف برای آستان ملک پاسبان سعی کردند معنای واقعی حیات جاودانه و چشمه همیشه جاری را به ثمر بنشانند.

وقف‌هایی با شمیم رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، وقف به عطش درونی بشر پاسخ می‌دهد و نام انسان را تا ابد ماندگار کرده و سعادت دنیا و آخرت را برای او به ارمغان می‌آورد. ترویج فرهنگ وقف در جامعه وابسته به نیات واقفان است، آستان قدس رضوی در زمینه گسترش وقف پیشتاز بوده و واقفان این مضجع شریف فراتر از ایران بلکه در جهان وقف‌هایی برای امام مهربانی‌ها دارند.

در آستانه میلاد امام مهربانی‌ها برخی از این موقوفات که به جهت مراسم این روز عزیز برپا شده‌ است را بررسی می‌کنیم.

واقف بزرگ

مرحوم حسین آقا ملک با رقباتی واقع در خراسان و تهران بزرگترین واقف معاصر آستان قدس رضوی شناخته می‌شود. او رقبات عدیده‌ای را در 7 فقره وقف‌نامه در سال‌های 1316 تا 1340 شمسی وقف آستان قدس رضوی کرده است. او بخشی از درآمد و منافع موقوفات مذکور را جهت جشن اعیاد ولادت و بعثت پیامبراسلام (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه‌زهرا (س)، امام حسن‌مجتبی (ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) قرار داده و مقرر کرد در شب تولد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در کتابخانه ملی ملک جشن مفصلی بر پا شده و علما، اعیان دولت و مملکت، طبقات و صنوف مختلف تهران دعوت شوند و از آنان پذیرایی به عمل آمد.

در دهم رمضان‌المبارک سال 1316 قمری یک باب مسلخ کشتارگاه به انضمام یک باب یخچال واقع در اراضی مزرعه طرق توسط میرزامحمودخان نوری وقف شده تا به مصارف مجلس تبریک و مخارج روضه‌خوانی و عید مولود حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و همچنین تعمیر و مخارج سوخت و روشنایی یک دستگاه چهل چراغ بلور وقفی خودشان برسد. او نیت کرده هر ساله بخشی از منافع و درآمد موقوفه مذکور در سالروز عید ولادت حضرت رضا(ع)، صرف برگزاری مجلس و محفل سرور شود و از میهمانان این جشن با شربت و شیرینی و نهار پذیرایی صورت گیرد و مبلغی هم برای 2 نفر روضه‌خوان و یک نفر شاعر مجلس در نظر گرفته شود.

ارادتی از جنس وقف قنات و مزارع

6 دانگ مزارع و قنوات مقصودآباد، جعفرآباد و سیف‌آباد واقع در قوچان توسط بانو کوچک آغا صنعی ملقب به افخم‌السلطنه، فرزند محمدرضا موتمن‌السلطنه در تاریخ یازدهم آذر 1334 وقف شده تا هر ساله نصف درآمد و منافع موقوفات مذکور به مصرف هزینه و اطعام روز میلاد مسعود حضرت ثامن‌الائمه(ع) در سالن تشریفات آستان قدس رضوی شود و میهمانان با شربت و شیرینی و نهار پذیرایی شوند.

50 سهم مشاع از 91 سهم از کل 1200 سهم 6 دانگ زمین خندق و جای‌قلعه مخروبه واقع در شهرستان راور کرمان هم در نهم شهریور 1365 وقف دیگری است که حاج میرزاحسین جعفری با نیت صرف مراسم جشن شب ولادت هشتمین پیشوای عالم تشیع کرده است.

یک سهم مشاع از کل 1470 سهم 6 دانگ میاه رق‌آباد راور واقع در بخش 18 کرمان وقف حسن رستمی‌راوری در تاریخ 14 اسفند سال 1378 است که درآمد آن صرف مراسم سوگواری شهادت و برگزاری مجالس جشن ولادت امام مهربانی‌ها در شهرستان راور می‌شود.

ابراهیم محی‌الدّینی راوری هم با یک سهم و یک‌ چهارم سهم از 1470 سهم قنات رق‌آباد واقع در راور بخش 18 کرمان در روز 14 اسفند سال 1378 در ردیف واقفان جشن میلاد امام هشتم(ع) قرار گرفته است.

وقف خانه برای امام رضا (ع)

ربابه آقا باقری طرزجانی 6 دانگ یک باب خانه و دکان در بخش یک یزد را در تاریخ دوم آذر سال 1365 وقف بر آستان مبارک امام هشتم(ع) کرد تا بخشی از منافع و درآمد موقوفه مذکور بعد از فوتش به مصرف جشن و سرور در شب میلاد با سعادت امام مهربانی‌ها در یزد برسد. 6 دانگ یک باب خانه در بخش 4 کرمان در تاریخ پنجم مهرماه سال 1366 هم توسط واقف خیراندیش به نام صغری رهنما برای این آستان مقدس وقف شده تا درآمد و منافع رقبه بعد از کسر هزینه‌های امرار معاش خود، در شب میلاد امام خوبی‌ها صرف جشن و چراغانی و اطعام مدعوین و مستضعفان شود.

بی‌بی سکینه سیدابراهیمی و جهانگیر گلستانی هم در یکم آذر سال 1396 شش دانگ عرصه و اعیان یک دستگاه ساختمان 2 طبقه واقع در سیرجان را وقف بر آستان ملکوتی امام رضا(ع) کرد تا درآمد آن پس از کسر هزینه‌های لازم، 70 درصد صرف مصارف بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان و 30 درصد آن صرف مخارج جشن میلاد و شهادت حضرت رضا(ع) در سیرجان شود.

6 دانگ یک واحد آپارتمان واقع در مسجد سلیمان موقوفه ناهید نظری‌نژاد در روز دوم تیر سال 1397 است که این واقف خیراندیش، منزلش را به نیت آموزش قرآن برای نونهالان مهدالرضای آستان قدس رضوی کرده و بخشی از آن را هم جهت مهد شکوفه‌های ایمان به منظور هزینه‌های مهدالرضا(ع) و جشن میلاد امام رضا(ع) در محل مهدالرضا(ع) وقف کرده است.

حبه چاهی برای عمل خیرخواهانه

موقوفات امام رضا(ع) تنها به وقف خانه، زمین، باغ و سایر مواردی از این دست خلاصه نمی‌شود، برخی از واقفان هم با وقف حبه چاهی اسم خود را در لیست واقفان آستان قدس رضوی به ثبت رسانده‌اند. حسین شیربیگی‌پور یکی از این واقفان است که با وقف نیم حبّه از 144 حبّه از چاه عمیق فتح‌آباد جهان آبادی‌ها به انضمام حق‌السّهم خود از اراضی مربوطه به چاه مذکور را که به هنگام وقف حدود 70 قصب باغ پسته 9 ساله احمد آقایی و کله قوچی بوده در روز 19 مهر سال 1367 وقف کرده تا منافع موقوفه صرف مراسم جشن شب تولد حضرت رضا(ع) و اطعام شیعیان آن حضرت در دفتر آستان قدس رضوی رفسنجان شود.

‌یک سهم آب از 96 سهم چاه حسین‌آباد بهرامجرد به انضمام 5 قطعه زمین، واقع در بخش بهرامجرد از توابع بردسیر کرمان هم وقف دیگری است که توسط قاسم نگارستانی در روز ششم اردیبهشت سال 1384 انجام شده تا همه ساله پس از کسر مخارج ملکی، آنچه از عواید حاصل آید، صرف جشن میلاد حضرت رضا(ع) و نشر فرهنگ شیعه در کرمان شود.

محمد محمدی‌پور دقوق‌آباد هم با وقف نیم حبّه از 128 حبّه از چاه عمیق عباس‌آباد نوق و دو قطعه زمین مشجّر به باغ پسته مثمر و غیر مثمر واقع در جنب جهان‌آباد در تاریخ 27 آبان سال  1371، از دسته واقفانی است که درآمد و منافع موقوفه صرف مراسم جشن شب تولد حضرت رضا(ع) و اطعام شیعیان آن حضرت در دفتر آستان قدس رضوی رفسنجان شود.

صغری دهقان‌منشادی با نیت خالص من باب باقیات الصالحات 4 ساعت از یک طاق 12 ساعت از مدار چهارده شبانه روز از چاه شهید داوود فلاح به انضمام 6 قفیز باغ پسته فندقی مثمر محدود به باغ پسته واقع در مهدی‌آباد بهادران را در تاریخ سوم اردیبهشت سال 1385 وقف آستان حضرت امام علی بن موسی‌الرضا(ع) کرد تا همه ساله درآمد آن صرف نشر فرهنگ شیعه به ویژه برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت رضا(ع) در یزد شود.

باغاتی برای وقف

ارادت مردم به امام مهربانی‌ها شهرهای مختلف را درنوردیده و از جای جای ایران مردم به عشق این امام رئوف اموال خود را وقف حضرت می‌کنند. علی رضایت‌بخش راوری در روز 14 دی سال 1378، 13.5 سهم از کل 96 سهم 6 دانگ باغ مشجر واقع در راور، بخش 15 کرمان را وقف مولای خود کرده تا درآمد حاصل از عین موقوفه صرف انجام مراسم جشن تولد و عزاداری سالانه شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) در راور شود.

6 دانگ پنج قطعه باغ پسته به مساحت 1917 قصب و حق‌آبه 7 سهم از کل 128 سهم از یک حلقه چاه واقع در عباس‌آباد نوق از باغات بخش نوقات رفسنجان هم توسط قنبر گل‌محمدی علی‌آبادی در تاریخ ششم آذر سال 1392 وقف بر آستان مقدّس حضرت ثامن‌الائمه(ع) شده تا عواید آن پس از کسر مخارج لازمه موقوفه، 70 درصد درآمد آن صرف مخارج بیمارستان مرتضوی مرحوم سیدیحیی مرتضوی در جهان‌آباد نوق و 30 درصد آن صرف هزینه مراسم جشن میلاد یا سوگواری و عزاداری ایام شهادت حضرت رضا(ع) در شهرستان رفسنجان شود.

‌محمد خاموشی واقف دیگری از مهدی‌آباد بهادران کرمان است که با وقف یک قطعه زمین مشجر پسته مثمر اکبری و فندقی به مساحت دوازده هزار مترمربع به انضمام 14  ساعت آب از مدار 14 شبانه‌روز از چاه شهید داوود فلاح در این شهر را در تاریخ 12 خرداد سال 1383 به وقف آستان قدس رضوی درآورده که پس از فوتش صرف برگزاری جشن میلاد حضرت ثامن‌الائمه(ع) در دفتر آستان قدس رضوی یزد شود.

وقفی با هدف ترویج شعائر مذهبی

مرحوم آیت‌الله عباس واعظ‌ طبسی؛ تولیت فقید آستان قدس رضوی هم به منظور تعظیم و ترویج شعائر مذهبی و تقویت مبانی دینی به ویژه برگزاری مجالس تبلیغی و مذهبی در ماه‌های رمضان، محرم و صفر و مناسبت‌های اعیاد از جمله ولادت حضرت رضا(ع) در تاریخ سیزدهم مرداد ماه سال 82، یک باب کتابخانه و حسینیه امام رضا (ع) واقع در کوچه ناظر شهر مشهد را که مشتمل بر چندین پلاک بوده، تجمیع و از آن 2 سالن در طبقات زیرین، همکف و 5 باب واحد مسکونی در 3 طبقه احداث کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.