این روزها، سخت جا می رود دنده کامیون ها و جاده های پیش رو، سربالایی ست... آسمان این روزهای رانندگان، آفتاب ندارد و مسیرشان سنگلاخِ بلاتکلیفی ست... دلخور و نگران و بادغدغه می رانند و دلواپس مطالبات تلنبار شده شان هستند.

دنده هایی که سخت جا می رود

قدس آنلاین - گروه استانها - حسین احمدی:

چنانچه اعتراض بخشی از این جامعه بزرگ در ماه های گذشته، متولیان را از خواب غفلت بیدار کرد و شاهد آن هستیم که جلسات متعددی در پایتخت و مراکز استان ها برپاست تا نگرانی های این قشر پرتلاش پایان یابد. نگرانی هایی از جنس بیمه، تقسیم عادلانه کالا، سیستم نوبت دهی، تامین قطعات یدکی و لاستیک، عوارض جاده ای، کمیسیون های نامتعارف و جولان دلالان فرصت طلب.

مازندران استراتژیک که سه بندر بزرگ را در خود جای داده نیز متاثر از این التهاب بود و رانندگان این خطه سبز هم خواستار رفع مشکلات شان شدند و متولیان این صنف نیز در تهران و ساری معضلات موجود را پیگیری کردند.

مدیران صنف کامیون داران در مازندران که در کانون ها و تعاونی های حمل و نقل کشور نیز دستی بر آتش دارند، روبرویمان نشستند تا در ارتباط با مشکلات شان، گپ و گفتی داشته باشیم. گفتگویی از جنس راننده، کامیون، بار.

باری روی زمین نماند

مسئول اتحادیه تعاونی حمل و نقل مازندران که عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های حمل و نقل بار کشور هم است، می گوید: همانگونه که در دفاع مقدس، همپای رزمندگان جانانه ایستادیم، در این شرایط سخت اقتصادی نیز نگذاشتیم باری بر روی زمین بماند.

محمدعلی فرجی در گفتگو با قدس توضیح می دهد: در ماه های گذشته که اعتراض رانندگان شکل گرفت، کشاورزان برای حمل دانه های روغنی با مشکل مواجه شدند و اگر ظرف ۲۴ ساعت این محصول جابجا نمی شد، دسترنج چندماهه شان از بین می رفت که با همت همکاران مان این مشکل را حل کردیم.

وی اولین دغدغه رانندگان را بیمه می داند و اضافه می کند: با توجه به سخت بودن شغل رانندگی کمتر اتفاق می افتد راننده ای با سی سال سابقه و سی روز حقوق بازنشسته شود و اغلب با ۱۵ تا ۲۰ روز حقوق به استقبال بازنشستگی می روند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های حمل و نقل بار کشور از کم بودن حقوق بازنشستگی رانندگان گلایه دارد و می گوید: با ماهی یک میلیون تومان چگونه می توان چند سَر عایله را پیش برد.

فرجی می افزاید: در جلساتی که در تهران با متولیان امر داشتیم مقرر شد میزان حقوق بازنشستگی رانندگان به یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۲ هزار اتومبیل حمل کالا، کارت هوشمند دارند و از این میان ۸ هزار کامیون عضو اتحادیه اند، ادامه می دهد: در راستای حل معضلات این قشر، کارگروه کشوری تشکیل و مشکلات رانندگان در دست بررسی و تصمیم گیری است.

مسئول کانون رانندگان مازندران خاطرنشان می کند: شرکت های باربری موظف به پرداخت هزینه بیمه تکمیلی رانندگان شدند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

ضرورت نوسازی ناوگان حمل بار

فرجی عمر ناوگان حمل و نقل بار مازندران را بیش از ۲۵ سال عنوان و از حضور ماگ های جنگی با قدمت ۷۰ سال در این ناوگان خبر می دهد و بر ضرورت نوسازی تاکید می کند.

وی پیشنهاد می کند، دولت تسهیلات کم بهره در اختیار رانندگان قرار دهد تا در نوسازی اتومبیل شان با چالش مواجه نشوند.

مسئول اتحادیه تعاونی حمل و نقل مازندران بیشترین مشکلات رانندگان را با شرکت های حمل و نقل مستقر در بندر امیرآباد می داند و از نبود سالن نوبت دهی و سیستم اعلام بار گلایه می کند.

فرجی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ کامیون در این بندر فعالند، اضافه می کند: در امیرآباد، هزینه کارگری، انبارداری و باسکول از راننده دریافت می شود و رانندگان برای دریافت این هزینه ها در مقصد با مشکل مواجه اند.

خواسته ها تلنبار شده اند

همچنین رئیس کانون شرکت های حمل و نقل کالای مازندران که هم اکنون عضو هیئت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشور است، به قدس می گوید: رانندگان ۱۵ خواسته داشتند که عمده ترین شان، گرانی لاستیک و لوازم یدکی، بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی، سخت و زیان آور بودن این حرفه، افزایش عوارض جاده ای، وجود دلالان در شرکت های حمل و نقل، عدم وجود سیستم نوبت دهی و عدم تقسیم عادلانه بار توسط شرکت ها است.

رضا رستمی با اشاره به اینکه پرداخت بیمه تکمیلی رانندگان از ابتدای مردادماه از طریق کانون شرکت های حمل و نقل کشور صورت خواهد گرفت، می افزاید: در ارتباط با کمیسیون اضافه ای که دریافت می شد، جلسات مختلفی با صنوف برگزار و تذکرات لازم داده شد و متخلفین به کمیسیون ماده ۱۲ معرفی شدند.

وی اضافه می کند: در رابطه با اعلام بار هم بصورت مانیتورینگ و آنلاین در تمام شرکت ها در حال انجام بوده و تخلفات نیز رسیدگی خواهد شد.

افزایش بی ضابطه قیمت لوازم یدکی

عضو هیئت مدیره کانون حمل و نقل کالای کشور یادآور می شود: عمده مشکل رانندگان افزایش ۷۰ درصدی لوازم یدکی بوده در حالیکه کرایه تنها ۲۰ درصد رشد داشته است.

رستمی با بیان اینکه حل مشکلاتی که طی سالها بوجود آمده نیازمند زمان مناسب است، از  رانندگان تقاضا کرد در این برهه حواس شان به معاندان و سوء استفاده کنندگان باشد چرا که آنان تنها به ناامنی می اندیشند.

وی خاطرنشان می کند: با تمام توان در راستای حل مشکلات گام برمی داریم و در این راستا نیازمند حمایت این قشر زحمتکش هستیم.

پلمپ یک شرکت متخلف در مازندران

هرچند طی ماه ها گذشته اقدامات درخور توجه ای برای حل مشکلات رانندگان صورت گرفت اما این صنف همچنان دغدغه معیشت دارند و با گرانی ها دست و پنجه نرم می کنند و انتظار اصلی شان از دولت است تا باری از روی زندگی شان بردارد.

پایان بخش این گزارش، گفتگو با یک مدیر اجرایی است تا تلاش های دولت در راستای حل مشکلات رانندگان را بازتاب دهیم و در این راستا معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در پایان یک جلسه کاری که با صنوف مختلف رانندگان داشت و سر و صدایش تا پشت درهای اتاق انتظار می آمد، رودرویمان نشست تا پاسخگوی مشکلات باشد.

علی نصیری مطالبات رانندگان را اینگونه اعلام می کند: کمیسیون های نامتعارف، عدم وجود سالن اعلام بار، بیمه رانندگان، تعداد کم باسکول های گمرک، عدم وجود امکانات رفاهی در بنادر، افزایش نرخ کرایه و گرانی لوازم یدکی و لاستیک.

وی به تشکیل کمیسیون های ویژه برای رسیدگی به شکایات رانندگان اشاره و از دریافت ۱۵۰ مورد شکایت خبر می دهد و می گوید: عمده شکایات مربوط به کمیسیون اضافه و نارضایتی در رابطه با توقف های طولانی مدت در بنادر بود و تاکنون به ۱۲۰ مورد رسیدگی و پاسخگویی شد و ۳۰ پرونده نیز در دست بررسی است.

سیستم اعلام بار مکانیزه شد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری مازندران اضافه می کند: هزینه های باسکول، بارگیری و ارزش افزوده بصورت مجزا در بارنامه ها ذکر می شود و راننده فقط کمیسیون های واقعی را پرداخت خواهد کرد و مابقی از صاحبان کالا دریافت می شود.

نصیری در پاسخ به این سوال که رانندگان در مقصد برای دریافت هزینه ها با مشکل مواجه اند، خاطرنشان می کند: اگر هزینه ها در مقصد پرداخت نشود، رسیدگی می کنیم.

وی از پلمپ یک شرکت متخلف بعلت دریافت کمیسیون اضافه بار و عدم تجهیزات ایمنی خبر می دهد و گوید: ۲ شرکت متخلف دیگر نیز در آستانه تعطیلی هستند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری مازندران یادآور می شود: همچنین ۱۰ شرکت متخلف در کمیسیون مربوطه جریمه و ۱۵ شرکت نیز تذکر کتبی دریافت کردند.

نصیری به راه اندازی سیستم مکانیزه اعلام بار در شرکت ها اشاره و تاکید می کند: کلیه اعلام بارها باید از طریق مانیتورینگ صورت گیرد.

وی از افزایش تعداد باسکول های برای جلوگیری از توقف های طولانی رانندگان با همکاری گمرک خبر می دهد و می گوید: گیت های ورود و خروج در بنادر افزایش یافت و امکانات رفاهی برای رانندگان درنظر گرفته شد تا از مشکلات شان کاسته شود.

لاستیک های دولتی متقاضی ندارد

معاون اداره کل راهداری مازندران در رابطه با توزیع لاستیک می گوید: برای چگونگی فرآیند توزیع، جلسات مختلفی با صنوف رانندگان برگزار شد و اولین توزیع در شهرهای ساری، نکا و بهشهر صورت خواهد گرفت.

نصیری چالش این بخش را نرخ اعلام شده لاستیک می داند و می گوید: تفاوت قیمت اعلام شده با بازار قابل توجه نیست و رانندگان استقبال خوبی نداشتند اما این اقدام موجب تثبیت قیمت ها در بازار آزاد خواهد شد.

وی اضافه می کند: تاکنون ۲۳۰ حلقه لاستیک به مازندران اختصاص یافت که با توجه به وجود ۱۲ هزار وسیله نقلیه در استان، عدد ناچیزی است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری مازندران با اشاره به اینکه برخی مشکلات در بلندمدت مرتفع و رانندگان باید صبوری کنند، از آنان خواست با ارتباط بیشتر با انجمن های صنفی، مشکلات و شکایات شان را ارائه و در این راستا صبوری و سعه صدر داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.